62 426 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Hej, sätt in en energimätare för endast värmepumpen, en enkel och billig investering.
Jämför nummerna på dina elnätsfaktura med dom på din mätare.
Jag satt själv i en liknande sits med märkligt hög elförbrukning. Det visade sig att jag betalde grannens el och han betalde min.
Det är hjälper ju inte mot låg temperatur inne, men hade kunnat förklara hög elförbrukning.
Risken är väl ytterst liten, men den finns.
Jag satt själv i en liknande sits med märkligt hög elförbrukning. Det visade sig att jag betalde grannens el och han betalde min.
Det är hjälper ju inte mot låg temperatur inne, men hade kunnat förklara hög elförbrukning.
Risken är väl ytterst liten, men den finns.
Tre tankar:
1: 35 i framledning är väl lite för ett radiatorsystem, även om det är vid nollgradigt? Har aldrig bott i ett hus med radiatorer så jag vet inte.
2: Om returen bara är 3 grader kallare än framledningen så finns det ju två möjligheter: antingen är flödet jättehögt eller också levererar inte radiatorerna nån värme av nån anledning. Kan TS bekräfta att alla elementen är 35-32 grader också så är framledningen uppenbart för låg. Är dom inte det så kommer värmen inte fram till elementen, då måste ju flödet vara blockerat på nåt sätt.
Fast inget av ovanstående kan ju leda till hög energiförbrukning, snarare tvärtom. Det måste ju vara nåt annat som drar energi isåfall.
1: 35 i framledning är väl lite för ett radiatorsystem, även om det är vid nollgradigt? Har aldrig bott i ett hus med radiatorer så jag vet inte.
2: Om returen bara är 3 grader kallare än framledningen så finns det ju två möjligheter: antingen är flödet jättehögt eller också levererar inte radiatorerna nån värme av nån anledning. Kan TS bekräfta att alla elementen är 35-32 grader också så är framledningen uppenbart för låg. Är dom inte det så kommer värmen inte fram till elementen, då måste ju flödet vara blockerat på nåt sätt.
Fast inget av ovanstående kan ju leda till hög energiförbrukning, snarare tvärtom. Det måste ju vara nåt annat som drar energi isåfall.
Här kommer du att kunna få svar på dina problem.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0
Med radiatorer har du alldeles för låg temperatur på framledningen. Dessutom bör du eftersträva ca 7° dt, alltså 7° lägre temp på returen. Inkommande brine bör ha ett dt på 3-4°.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0
Med radiatorer har du alldeles för låg temperatur på framledningen. Dessutom bör du eftersträva ca 7° dt, alltså 7° lägre temp på returen. Inkommande brine bör ha ett dt på 3-4°.
Har ett hus byggt 1908, tillbyggd 1960, ingen extra isolering sen byggtiden, tiotal yta runt 250-300 kvm varav ca 100 kmv ouppvärmd källare, dvs ganska snarlikt. IVT värmepump på 12kW från 2017. Runt nollan ligger vi på ca 60 kWh per dygn, vid ca 20 grader innetempertatur (dock lite lägre i oanvända rum). Bifogar en graf som visar energiförbrukning vi kalla dagar senda 2023.
Jag har 310m2 runt 0 ligger jag om jag räknar bort bilen runt 70kwh dygn. Då har huset extra isolering och 3 glas nästan överallt. Så har du dålig isolering så låter 100 normalt. Anledningen att du inte får upp värmen är att troligtvis är elpatron avstängd och 12kw bergvärme pump är för liten.S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Jag har också 12 kW och gränsen för mig är -8 ca när den går dygnet runt och elpatron måste in. I ditt fall med mer läckande hus kanske den redan jobbar fullt vid ett par plusgrader.
Framledning är låg, kan vara det som gör det kallt, men ökar du den kommer huset dra ännu mer.
Redigerat:
Låter som att något är tokigt. Vi bor i 180m2 från -78 med flång ny bergvärme och drar runt 35 kWh/dag vid nollan. Vad har du för typ av raddisar? Jag skulle:S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
1. Höra av mig till föregående ägare och fråga hur dom haft det, samt be om deras årliga förbrukningar för huset för att få lite historik.
2. Gå runt och känn på elementen. Är något svalt eller kallt så tyder det på att systemet behöver luftas. En luftbubbla kan störa hela slingan. Passa på att öppna alla eventuella termostater. Hos oss är dom bortplockade helt och allt är vidöppet.
3. En av dina bilder visar väldigt låg framledningstemp vilket många i tråden reagerat på. Det behöver inte säga någonting då pannan går (iallafall hos mig) intermittent och pumpar ut värme om vartannat. När utetemp är stigande så stänger den värme ut slingan nästan helt. Låg framledning och lågt delta T som dina bilder visar borde innebära låg strömförbrukning om något.
4. Som flera rekommenderat, stäng av pumpen en mätbar period (en timme?) och se vad som händer med förbrukningen för att pinpointa om det är pannan som spökar eller något annat som ni inte känner till då ni är nya i huset.
Lycka till!
Ja precis, eller ta dit en servicetekniker om du inte vill pilla själv. Som sagt diffen på fram och retur är för låg, samt framledningstemperaturen är för låg för vanliga element. Vilken typ av element sitter i rummen, gamla tjocka eller tunna gamla eller nya moderna. Även storleken har väl betydelse där. Kan vara igensatta filter på köldbäraren också. Sen kanske cirkulationspumpen ska gå på lägre varv.J Jazza1 skrev:
Ja, såvida inte appen är nerdummad för att "passa normala användare". Vanliga Svenssons kanske inte vill veta huruvida elpatronen gått vid ett visst tillfälle eller belastningen per fas, typ.Boilerplate4U skrev:
Ser inte någonstans beskrivit om radiatorerna. Vad är det för typ av radiatorer?? Är det gamla radiatorer lämpade för ved och oljevärme så är dem helt olämpliga för bergvärme pga för dålig effektivitet. Framledning 35gr vid noll grader ute är för lågt bör ligga kring 40 grader. Är det gamla radiatorer kanske läge byta ut någon mot konvektorelement istället.
Jag skulle (med min begränsande erfarenhet av att bo i ett 60-tals hus med bergvärme):
- Lufta elementen (minst en gång)
- Rengöra filter
- Sätt alla element på max (under intrimmning)
- Se till att ha högre framledningstemperatur (iallafall om det är gamla element).
- Undersöka om något/några element kärvar.
- Nya tätninglister på fönster och dörrar (om gamla fönster)
- Vänta ett par dagar efter varje förändring!!!
- Se om något annat drar el, värmegolv?
- Stänga av kyl/frys och annat som drar el.
Efter allt är inställt kan du dra ner termostaterna om det blir för varmt i respektive rum. Egentligen skall man väl justera flödet för varje element, men det verkar inte gå på mina element, så det har jag inte gjort. Du kan kontrollera delta på elementen med en lasertermometer.
Får du inte till det ändå, ta dit någon som servar/tittar och hjälper till.
- Lufta elementen (minst en gång)
- Rengöra filter
- Sätt alla element på max (under intrimmning)
- Se till att ha högre framledningstemperatur (iallafall om det är gamla element).
- Undersöka om något/några element kärvar.
- Nya tätninglister på fönster och dörrar (om gamla fönster)
- Vänta ett par dagar efter varje förändring!!!
- Se om något annat drar el, värmegolv?
- Stänga av kyl/frys och annat som drar el.
Efter allt är inställt kan du dra ner termostaterna om det blir för varmt i respektive rum. Egentligen skall man väl justera flödet för varje element, men det verkar inte gå på mina element, så det har jag inte gjort. Du kan kontrollera delta på elementen med en lasertermometer.
Får du inte till det ändå, ta dit någon som servar/tittar och hjälper till.