Kentvirulent Kentvirulent skrev:
En övervärderad bostadsmarknad. Nu har som sagt bubblan spruckit iom kraschen vi haft som varit lika stor som den på 90-talet (då vi fö också hade en bubbla på fastighetsmarknaden). -30% i reala priser
Låter som du inte du inte var med under krisen på 90-talet.

Om vi håller oss till innerstaden i Stockholm, så dök priserna ca 30 - 40% plus ca 25% inflation mellan 1989 (priserna toppade då) och 1992 när botten gick ur marknaden.

Gick du ut till ytterkanterna av Solna, Sollentuna så föll priserna 100%, det gick inte ens att ge bort en bostadsrätt i ex. Vallentuna (hade en kollega som försökte), hade en annan kollega som förlorade 60% (villa) i Täby.

De allra flesta klarade sig genom att sitta still i båten, men massor med bostadsrättsföreningar gick i konkurs. Lägenheterna blev hyresrätter. Ägarna förlorade 100% av sitt kapital.

Under krisåren var det i princip omöjligt att få lån för köp. Däremot var det vanligt på den tiden att köpare övertog de lån som säljaren hade, så det var inte omöjligt att köpa, förutsatt att bostaden var belånad.

På bostadsmarknaden var det egentligen inte en bubbla, priserna kom tillbaka. Utan krisen var egentligen på marknaden för kommersiella fastigheter. Där såldes kontorsfastigheter till priser som gav 1% direktavkastning (hyran motsvarade 1% av köpesumman) till köparen, som köpte med lån till 17 - 20% ränta. Priserna förutsatte en ständig prisökning, och att företagen ständigt sålde det som köpts till pris som kunde betala den upplupna räntan.

Så den "bubbla" som nu påstås ha spruckit är inte i närheten av krisen vi hade på 90 talet.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju så mycket bättre utomlands enligt dig, flytta dit så blir du gladare.

Din värld är inte så stor tydligen, den håller sig inom 08 området, knappt.

Du kan ju se vilka det är som bor i hyreslägenheter (generellt). De med god ekonomi köper i regel sin bostad. Hur det är lokalt i din lilla värld bvet jag inte, den kanske avviker..

Hur kan du ha så ont av det? Jag jhar aldrig brytt mig. Äger du hyresfastigheter?

Va??

Så du bor i hyresrätt då antar jag eftersom det är det bästa man kan ha?
Livet består inte av en enda sak. Det lär du dig nog också tids nog. Att skriva ”flytta då” visar bara att man saknar argument.

I de attraktiva områdena är medelinkomsten i hyresrätter högre än i Sverige som genomsnitt. Otroligt många stenrika kändisar bor i hyresrätter i Sthlm. I Tensta är det givetvis inte så.

Om jag fick tag i en bra prisreglerad hyresrätt skulle jag bo där direkt, åtminstone när barnen är större. Men som det är nu kommer jag ta mina 30 köår och flytta in på 100 kvm på Östermalm för 10k i månaden i en trevlig sekelskiftsvåning och casha in barnen i BR-lägenheter.

Om jag ska köpa samma lägenhet kostar den kanske 17-18 msek. Säg att jag lägger in 6-7 msek i insats där. Varför skulle jag då INTE hellre lägga dessa 6-7 msek på börsen och låta avkastningen betala min ynkliga hyra på 10k?

Svartkontrakten omsätter flera miljarder i Sthlm varje år. Blir så när man prisreglerar långt under marknadspris. Vilka tror du kan betala 500-2000k för ett förstahandskontrakt? Tror du 25 åriga uskor kan det? Vilka har råd att stå passivt i kö i 30 år?

Utan behovsprövning kommer systemet automatiskt bli otroligt segregerat.

I Sthlm är det MER homogent i hyresrätter än i bostadsrätter. Vad tror du det beror på?

Sådana här stollerier uppstår bara när något prisregleras;

https://www.hemhyra.se/nyheter/kvinna-forlorar-svartkontrakt-pa-ostermalm-efter-stor-harva/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...opp-och-mindre-risker-an-nar-man-saljer-knark

https://www.fastighetsvarlden.se/no...rakt-avslojad-kopplad-till-grov-brottslighet/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handeln-med-hyresratter-omsatter-miljarder

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Om du köpt för 5 och sålt för 10 får du "flytta med" 3 och skatta 22% på 2. det blir 440k. De miljonbeskattning du pratar om, då ska man gjort bra stora vinster.

Likaså stämpelskatten 1,5%. På 10M huset blir det 150.000. Men huset du köpte innan, som du tjänade fem miljoner på, kan du rimligtvis inte betalat 150.000 i stämpelskatt på, utan bara 75.000. Annars går ju inte ekvationen med 5MSEK i vinst ihop? Eller?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Att en ekonomisk nedgång med någon procent högre ränta gör att folk inte vill ge i närheten lika mycket för något längre är själva definitionen av en bubbla.
Det är ett tecken på att det är lånefinansieringen som är problemet.

Hur du skulle kunna påverka detta med att ändra beskattningen förtsår jag inte.

Du kommer själv mer och mer till insikt att "bubblan" beror på belåningen. Snurra detta ett par varv till så kommer du att inse detta tillslut.

Att skattesystemet går att förbättra säger jag inte emot, men att marginalskatten skulle vara så hårt kopplad till bristerna i bostadsmarknaden, det skulle jag vilja se nåt annat än dina spekulationer på. Du får gärna länka till alla dessa nationalekonomer som du säger påstår detta.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter som du inte du inte var med under krisen på 90-talet.

Om vi håller oss till innerstaden i Stockholm, så dök priserna ca 30 - 40% plus ca 25% inflation mellan 1989 (priserna toppade då) och 1992 när botten gick ur marknaden.

Gick du ut till ytterkanterna av Solna, Sollentuna så föll priserna 100%, det gick inte ens att ge bort en bostadsrätt i ex. Vallentuna (hade en kollega som försökte), hade en annan kollega som förlorade 60% (villa) i Täby.

De allra flesta klarade sig genom att sitta still i båten, men massor med bostadsrättsföreningar gick i konkurs. Lägenheterna blev hyresrätter. Ägarna förlorade 100% av sitt kapital.

Under krisåren var det i princip omöjligt att få lån för köp. Däremot var det vanligt på den tiden att köpare övertog de lån som säljaren hade, så det var inte omöjligt att köpa, förutsatt att bostaden var belånad.

På bostadsmarknaden var det egentligen inte en bubbla, priserna kom tillbaka. Utan krisen var egentligen på marknaden för kommersiella fastigheter. Där såldes kontorsfastigheter till priser som gav 1% direktavkastning (hyran motsvarade 1% av köpesumman) till köparen, som köpte med lån till 17 - 20% ränta. Priserna förutsatte en ständig prisökning, och att företagen ständigt sålde det som köpts till pris som kunde betala den upplupna räntan.

Så den "bubbla" som nu påstås ha spruckit är inte i närheten av krisen vi hade på 90 talet.
Du kan dra hur många personliga anekdoter du vill.

Den reala nedgången i bostadspriser är lika stor som den var på 90-talet.

https://www.di.se/analys/den-tysta-kraschen-pa-bomarknaden/

Du får komma med data som motbevisar det om du ska vara trovärdig. Inflationen vi haft på 2022-2024 nu är över 30%

Inflationen vi haft på 2022-2024 nu är över 30%
Enl. statistiska centralbyrån https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/prisomraknaren/

Så var inflationen 2022-2024 11 - 18% (lite beroende på vilka månader man väljer som start/slutmånad).

jag orkar inte lyssna igenom hela di.se TV programmet. Men jag misstänker att man tittar på genomsnitsliga priser, eller liknande. Vilket ger väldigt sneda siffror med tanke på hur mycket bostadsrätter det finns i olika delar av landet idag jämfört med 1992.

Sedan är det kanske inte reel värdeminskning som är det intressanta om jag säljer en bostad, utan den faktiska summan jag får ut i förhållande till hur mycket pengar jag har köpt för, och framförallt i förhållande till de lån jag har. Om jag dessutom har tappat värde pga. inflationen är iofs. tråkigt, men det kan samtidigt hjälpa mig att hantera en ev. förlust som ju också minskar i värde med inflationen.

I början på 90-talet var det som sagt väldigt många som förlorade 100% av vad de hade betalat, och fick leva med förlustlån på typ 500 000 med ränta på 20% eller mer. På mindre orter fanns det också förlorare som förlorade 100%, men där låg priserna kanske bara på 100 000. Ett förlustlån på 100 000 behöver inte vara en livskatastrof.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enligt historier jag hört såldes det bostadsrätter till negativa priser under 90-tals krisen, du fick alltså betalt för att ta över en bostadsrätt för att nuvarande ägare skulle slippa betala avgiften till föreningen. Har inte hört någonting ens i närheten av det den här gången.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Varför skulle jag göra det? Det är inte upp till enskilda medborgare att göra det. Om något parti driver en annan linje gällande bostadspriser kommer jag sannolikt rösta på det.

Det finns inget fog för det sista du spekulerar om. Den reala nedgången vi sett nu saknar motstycke i västvärlden.
Du skulle kunna föregå med gott exempel och dra ned "övervärderingen" lite. Förstår, du lever inte som du lär. För många lever inte som de lär. Det är tunt!
Kände en super-vänsterpartist för länge sedan. Han skulle sälja sin lägenhet. Jag sa att med hans ideologi borde han sälja den lite billigare till någon fattig ensamstående mamma el. liknande, som verkligen behöver bostaden väl och inte till högstbjudande. Det höll han inte med om. Han ville tjäna max. Idiot, för helt inne i en ideologi om ej kapitalism. Men när det gällde han själv så räknades det tydligen inte. Vilket m__fo.

Ingen spekulation, kolla själv upp siffrorna. Säljs knappt något något år blir statistiken fel jfrt med andra år med stor kommers.

En parallell så du ser sammanhanget:
Lika idiotiskt med statistik som att Sverige har/hade för några år sedan snittålder på 20 år på bilar. EU klagade på det. Bara det att vi köper inte Fiat som de gör i Italien. i Sverige köper vi mest Volvo eller andra kvalitetsbilar som håller. Vi är dessutom rädda om bilarna här. Vi exporterade dem inte efter 10 år till Vitryssland m.fl. som tyskarna gjort under många år. Dessutom är veteranbilar, amerikanare m.m. stort i Sverige. Men de nötterna i EU gick bara på snittåldern.

Redigerat:
L L Jan skrev:
Du skulle kunna föregå med gott exempel. Förstår, du lever inte som du lär. För många lever inte som de lär. Det är tunt!

Ingen spekulation, kolla själv upp siffrorna. Säljs knappt något något år blir statistiken fel jfrt med andra år med stor kommers.

En parallell så du ser sammanhanget:
Lika idiotiskt med statistik som att Sverige har/hade för några år sedan snittålder på 20 år på bilar. EU klagade på det. Bara det att vi köper inte Fiat som de gör i Italien. i Sverige köper vi mest Volvo eller andra kvalitetsbilar som håller. Vi är dessutom rädda om bilarna här. Vi exporterade dem inte efter 10 år till Vitryssland m.fl. som tyskarna gjort under många år. Dessutom är veteranbilar, amerikanare m.m. stort i Sverige. Men de nötterna i EU gick bara på snittåldern.
Så jag ska medvetet helt diskvalificera mig från hela bostadsmarknaden och skänka bort miljoner för att systemet är dysfunktionellt vilket jag påtalar? Om dina barn har en kass lärare så ska du bli lärare själv för att föregå med gott exempel? Sen har de en dålig simlärare och då ska du bli simlärare?

Självklart anpassar jag mig efter spelreglerna. Varför skulle någon inte göra det? Ännu ett riktigt tramsigt icke argument.

Det är inte upp till mig att fram tillförlitlig statistik för att styrka det DU påstår. I en generell lågkonjunktur med låga försäljningsvolymer ser priserna om något snarare BÄTTRE ut än de verkligen är då det mest är de bättre objekten som går att sälja.

Helt meningslös jämförelse i slutet

Redigerat:
H hempularen skrev:
Enl. statistiska centralbyrån [länk]

Så var inflationen 2022-2024 11 - 18% (lite beroende på vilka månader man väljer som start/slutmånad).

jag orkar inte lyssna igenom hela di.se TV programmet. Men jag misstänker att man tittar på genomsnitsliga priser, eller liknande. Vilket ger väldigt sneda siffror med tanke på hur mycket bostadsrätter det finns i olika delar av landet idag jämfört med 1992.

Sedan är det kanske inte reel värdeminskning som är det intressanta om jag säljer en bostad, utan den faktiska summan jag får ut i förhållande till hur mycket pengar jag har köpt för, och framförallt i förhållande till de lån jag har. Om jag dessutom har tappat värde pga. inflationen är iofs. tråkigt, men det kan samtidigt hjälpa mig att hantera en ev. förlust som ju också minskar i värde med inflationen.

I början på 90-talet var det som sagt väldigt många som förlorade 100% av vad de hade betalat, och fick leva med förlustlån på typ 500 000 med ränta på 20% eller mer. På mindre orter fanns det också förlorare som förlorade 100%, men där låg priserna kanske bara på 100 000. Ett förlustlån på 100 000 behöver inte vara en livskatastrof.
Om du bemödat dig att läsa/titta hade du sett att den reala nedgången för enkom villor varit runt 30% realt.

Inflationen sen pandemin började är drygt 30%.

Inflationen hjälper bara till att amortera dina lån och du också har haft reala löneökningar vilket ingen jäkel i Sverige har haft, vi har snarare varit i världstopp gällande reallönesänkningar på några år nu.

Om du istället för villaköp lagt pengar på börsen eller i typ guld de senaste åren hade du haft fan så mycket mer pengar idag.

Mer personliga anekdoter utan några källor. Gäsp.

Inflationen vi haft på 2022-2024 nu är över 30%
Hur räknar du?
Prisomräknare som visar justering av 1000 kronor från januari 2022 till 1182,55 kronor i september 2024 med en förändring på 18,25%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kane skrev:
Hur räknar du?
[bild]
2020-2024 skulle det stå. Från starten av pandemin till nu.

En sådan inflation under 4 år utan större löneökningar är extremt

2020-2024 skulle det stå. Från starten av pandemin till nu.
Lite mer då. Men över 30% är det ju inte.
Prisomräknare som visar inflationskorrigering från 1000 kr år 2020 till 1239,41 kr år 2024, med en förändring på 23,94%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så jag ska medvetet helt diskvalificera mig från hela bostadsmarknaden och skänka bort miljoner för att systemet är dysfunktionellt vilket jag påtalar? Om dina barn har en kass lärare så ska du bli lärare själv för att föregå med gott exempel? Sen har de en dålig simlärare och då ska du bli simlärare?

Självklart anpassar jag mig efter spelreglerna. Varför skulle någon inte göra det? Ännu ett riktigt tramsigt icke argument.

Det är inte upp till mig att fram tillförlitlig statistik för att styrka det DU påstår. I en generell lågkonjunktur med låga försäljningsvolymer ser priserna om något snarare BÄTTRE ut än de verkligen är då det mest är de bättre objekten som går att sälja.

Helt meningslös jämförelse i slutet
Just precis. Du ville ju få ned övervärderingen. Någonstans måste du börja. Få med andra på tåget. Tillräckligt många så har ni fått ned övervärderingen. Lev som du lär. Har du problem med övervärderingen så bli inte en del av den

Om lärare och simlärare. Svar: ja. En del blir själva tex politiker för att förändra, rätta till och få ordning. Bli det istället för att vara en gnällig stockholmare. Gör något själv! Skriv till Riksdagsmännen eller nåt.

Om statistiken. Du hade ju redan "så bra" statistik och "vet" hur det är. Då kan du också försöka analysera statistiken ur annan synvinkel, om du vill.

Om jämförelsen i slutet. En bra jämförelse. Vissa stänger av sinnena och sätter på sig skygglapparna samt blint läser statistiken, som du. Man behöver se statistik ur ett bredare perspektiv för att få något ut av den. Statistik innefattar sällan alla faktorer. Så är det.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Just precis. Du ville ju få ned övervärderingen. Någonstans måste du börja. Få med andra på tåget. Tillräckligt många så har ni fått ned övervärderingen. Lev som du lär. Har du problem med övervärderingen så bli inte en del av den

Om lärare och simlärare. Svar: ja. En del blir själva tex politiker för att förändra, rätta till och få ordning. Bli det istället för att vara en gnällig stockholmare. Gör något själv! Skriv till Riksdagsmännen eller nåt.

Om statistiken. Du hade ju redan "så bra" statistik och "vet" hur det är. Då kan du också försöka analysera statistiken ur annan synvinkel, om du vill.

Om jämförelsen i slutet. En bra jämförelse. Vissa stänger av sinnena och sätter på sig skygglapparna samt blint läser statistiken, som du. Man behöver se statistik ur ett bredare perspektiv för att få något ut av den. Statistik innefattar sällan alla faktorer. Så är det.
bara trams i ditt inlägg nu. Ingen ide att diskutera vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.