48 379 läst · 1 493 svar
48k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Långt i från alla natilnalekonomer har en politisk koppling. Finanspolitiska rådet och finansinspektionen likaså.L lbgu skrev:
Visst, men en femtonde plats i världen är knappast dåligt. (Särskilt med tanke på den höga arbetslöshet Sverige har) 😉Kentvirulent skrev:
Vem tillsätter ledningen i dessa organisationer? Ifall du visste det skulle du veta att där finns en väldigt tydlig politisk koppling. Du verkar lite godtrogen ifall du tror att dessa organisationer saknar koppling till politiska partier.Kentvirulent skrev:
Om det inte har med EU att göra. Vad har det då med att göra?Kentvirulent skrev:Fast det har inget med EU att göra.
Det har att göra med många saker där Sverige står ut mot övriga västländer.
Inte minst pgaSveriges bostadsbubbla som anses vara dem huvudsakliga anledningen till kronans kräftgång. Sverige har världens högsta privata skuldsättning i förhållande till inkomst och är extremt räntekänsligt pga detta vilket skrämmer utländska investerare.
[länk]
Sen hjälper det inte att vi bland de högsta arbetslösheterna i europa. Vi har 543 000 arbetsföra personer som bara går och slår dank. Samtidigt har vi massor av enkla jobb som vi måste ta in arbetskraftsinvandrare för att utföra.
Fortfarande ingen förklaring vad begreppet bostadsbubbla betyder? Jag vet inte, faktiskt så, ärligt talat vet jag inte vad det är för något? Har dock hört om det i media i 20-25 år.
Denna tråd och en hel del andra trådar på Byggforum är skriven av gnälliga Stockholmare som anser sig ha någon rätt att ha tillgång till alla sina reavistmiljoner utan skatt och ingen stämpelskatt, samt god tillgång till billiga lägenheter i centrala lägen, för sina barn.
Gamla tanter skall kunna sälja sina hus utan reavinstskatt och kunna flytta till bekvämare boende i samma dyra område.
Detta har fått mig att vakna upp, förstå hur en del tänker i storstädena. Får kalla kårar. För vi lever verkligen i en marknadsekonomi. Inte i någon special favörekonomi anpassad för stockholmare. Iaf för en del av dem .
Ojojojojoj
Gamla tanter skall kunna sälja sina hus utan reavinstskatt och kunna flytta till bekvämare boende i samma dyra område.
Detta har fått mig att vakna upp, förstå hur en del tänker i storstädena. Får kalla kårar. För vi lever verkligen i en marknadsekonomi. Inte i någon special favörekonomi anpassad för stockholmare. Iaf för en del av dem .
Ojojojojoj
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 004 inlägg
Jag vill hoppas och tro att det mest är en stockholmare som drar upp snittet. Det har varit ett antal olika användarnamn, som rätt var det är har anonymiserats. Sen dyker det upp en "ny" användare enligt samma recept, förmodligen beroende på att litium:et i dosetten tagit slut igen.L L Jan skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 004 inlägg
Så sant så sant. De kommer ingen vart till slut. En förbannad livsbubbla av att vilja kunna dribbla vidare med sälj/köp med sina 10-miljonersvillor utan att skatta av vinsten som en del av dem lever i. Va f_n är detta för folk? De fattar inte att de flesta andra i landet inte ens kommer i närheten av de beloppen. Skall det vara synd om dem, eller?SågspånPappspikEternit skrev:
Var och en är sig själv salig är verkligen utmärkande här.
En övervärderad bostadsmarknad. Nu har som sagt bubblan spruckit iom kraschen vi haft som varit lika stor som den på 90-talet (då vi fö också hade en bubbla på fastighetsmarknaden). -30% i reala priserL L Jan skrev:
Tja alla delar som haft denna nedgång åtminstone. Och det är i princip hela landet så vitt jag vet.Nissens skrev:
Sveriges bostadsmarknad har haft bland västvärldens värsta reala nedgångar de senaste åren. Lika mycket som under 90-talskrisen. Det har uppmärksammats runt hela världen hur Sveriges bostadsbubbla har spruckit.
Många som köpte för 7-8 år sen får inte ens tillbaka det de lade då nominellt. Vilket är helt katastrofalt iom att inflationen varit drygt 30% under samma period.
https://www.globalpropertyguide.com/europe/sweden/price-history
https://internationalbanker.com/brokerage/swedens-severe-housing-market-pain-is-not-over-yet/
https://www.bloomberg.com/news/arti...VXlCRBR0IpAFZEAMYASAAEgIWqfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vilket gnäll! Övervärderad? Vad något är värt beror bara på vad någon är beredd på att betala för något.Kentvirulent skrev:
Tex ditt hus. Om det är värderat till tex. 6 milj och mäklaren går ut med 6 milj och du vill också ha och är nöjd med 6 milj. Sedan slåss två om huset för de är desperata och det springer upp till 6,9 miljoner. Bra mkt mer än liknande hus gått för i ditt område. I så fall skulle du säga till högste budgivaren: Du! du får det för 6 milj för det är vad det är värt och värderat till och jag vill inte förstöra marknaden med övervärdering. Eller?
Kraschen 1992-1993 var något helt annat. Hus sjönk mer är 50% ofta, banker sa upp lånen ibland. Det var ett helvete för många. Nybyggda hus för 2,2 milj med tomt såldes för 900.000 kr av banken eller på exekutiv auktion. Folk fick flytta till billig lägenhet, utan hus och med lån kvar.
Jag vill ha en bostadsmarknad som INTE har galna uppgångar drivna av billiga krediter och märklig beskattning.L L Jan skrev:Denna tråd och en hel del andra trådar på Byggforum är skriven av gnälliga Stockholmare som anser sig ha någon rätt att ha tillgång till alla sina reavistmiljoner utan skatt och ingen stämpelskatt, samt god tillgång till billiga lägenheter i centrala lägen, för sina barn.
Ojojojojoj
Ingen hade varit gladare än jag om bostäderna enkom ökat sitt värde i takt med inflationen.
Det är JAG som vill motverka nuvarande system som ENBART gynnar de med stora resurser. Oklart varför ni så gärna vill behålla det.
För MIG personligen är nuvarande system inget problem. Jag kommer kunna casha in barnen före alla som inte har bostäder som ökat massivt i värde och samtidigt ta en billig prisreglerad hyresrätt i innerstan med mina 30 köår.
Sveriges bostadsmarknad är INTE en ”marknadsekonomi” utan rena motsatsen. Vi har prisreglering på hyresrätter och 30 åriga köer vilket är världsunikt och påminner om Sovjet. Sen en massa reavinstskatt på bostäder och lagfarter som riktiga marknadsekonomier saknar