Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tja alla delar som haft denna nedgång åtminstone. Och det är i princip hela landet så vitt jag vet.

Sveriges bostadsmarknad har haft bland västvärldens värsta reala nedgångar de senaste åren. Lika mycket som under 90-talskrisen. Det har uppmärksammats runt hela världen hur Sveriges bostadsbubbla har spruckit.

Många som köpte för 7-8 år sen får inte ens tillbaka det de lade då nominellt. Vilket är helt katastrofalt iom att inflationen varit drygt 30% under samma period.

[länk]

[länk]

[länk]
Hur ska du ha det. Nyss hade ju "alla" som sålt en "normalvilla" tjänat 5-6MSEK?

Har ingen tjänat nåt är ju inte taket på uppskovet för lågt och reavinstskatt något problem?

Vad anser du är normalpris?

De få jag känner som är inne på sin tredje villa kanske har en villa nu värd 8-10, men första de köpte kostade 2.5. den kostar säkert 5 nu, men har man sålt 3 villor för över 10 mille styck är det inte normalvillir om de sålts senaste 5 åren. Om vi pratar att man sålt första för 20 år sen så var en villa för 10+ mille en riktig rejäl kåk, absolut ingen Svenssonvilla... Jag känner ingen, absolut ingen, som sålt 3 villor på 5 år. Gör man det är det nog mer affärside / livsval än tvång pga att arbetet kräver flytt. Är det pga skilsmässa för tredje gången kanske man ska fundera på att vara särbo nästa gång?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag vill ha en bostadsmarknad som INTE har galna uppgångar drivna av billiga krediter och märklig beskattning.
Ta då bort de billiga krediterna, poletten börjar visst trilla ned.

Den beskattning du vill ha, är det som sagt ingen politiker och få väljare som vill ha. Tack och lov. Vilket gör att vi troligen inte kommer få tillbaka den.

Och som sagt, du kan glömma att det parti som ev tar tillbaka den kommer sänka marginalskatten samtidigt. Det du önskar dig har mycket liten sannolikhet att inträffa.

Däremot att bromsa priser via kredit restriktioner är fullt rimligt att det kan inträffa.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Att köpa dyra saker är en risk, det är inte per automatik så att en person kommer tjäna pengar på sitt boende. Vet flera personer som ”tvingats” sälja i skilsmässor osv tex och torskat ett par 100000 mot vad de betalt.
Du vet inte hur räntepolitiken kommer föras, du vet inte vad som händer i omvärlden om det blir krig/pandemi/presidentval osv eller om ingen vill köpa din bostad när du vill eller måste sälja.
Visst går de flesta boenden upp i pris, men en bostad är en tillgång som vilken som helst.
Ja, men är risktagandet något extra fint som vi ska uppmuntra till och skattesubventionera för de som vann? Varför då? Jag tycker det är finare om någon tex jobbar som lärare. Varför ska läraren betala så mycket högre skatt på sin inkomst än den som bara hade pengar, tog en risk och hade tur?

L L Jan skrev:
Vilket gnäll! Övervärderad? Vad något är värt beror bara på vad någon är beredd på att betala för något.
Tex ditt hus. Om det är värderat till tex. 6 milj och mäklaren går ut med 6 milj och du vill också ha och är nöjd med 6 milj. Sedan slåss två om huset för de är desperata och det springer upp till 6,9 miljoner. Bra mkt mer än liknande hus gått för i ditt område. I så fall skulle du säga till högste budgivaren: Du! du får det för 6 milj för det är vad det är värt och värderat till och jag vill inte förstöra marknaden med övervärdering. Eller?

Kraschen 1992-1993 var något helt annat. Hus sjönk mer är 50% ofta, banker sa upp lånen ibland. Det var ett helvete för många. Nybyggda hus för 2,2 milj med tomt såldes för 900.000 kr av banken eller på exekutiv auktion. Folk fick flytta till billig lägenhet, utan hus och med lån kvar.
Att en ekonomisk nedgång med någon procent högre ränta gör att folk inte vill ge i närheten lika mycket för något längre är själva definitionen av en bubbla.

Nej det var inte något helt annat på 90-talet. Du förstår uppenbarligen inte begrepp som inflation och reala kontra nominella värden.

Priserna har fallit lika mkt som på 90-talet realt.

https://cornucopia.se/2023/11/villa...lskrisen-ar-botten-nadd-eller-behovs-mer-tid/

Redigerat:
Jag vill ha en bostadsmarknad som INTE har galna uppgångar drivna av billiga krediter och märklig beskattning.

Ingen hade varit gladare än jag om bostäderna enkom ökat sitt värde i takt med inflationen.

Det är JAG som vill motverka nuvarande system som ENBART gynnar de med stora resurser. Oklart varför ni så gärna vill behålla det.

För MIG personligen är nuvarande system inget problem. Jag kommer kunna casha in barnen före alla som inte har bostäder som ökat massivt i värde och samtidigt ta en billig prisreglerad hyresrätt i innerstan med mina 30 köår.

Sveriges bostadsmarknad är INTE en ”marknadsekonomi” utan rena motsatsen. Vi har prisreglering på hyresrätter och 30 åriga köer vilket är världsunikt och påminner om Sovjet. Sen en massa reavinstskatt på bostäder och lagfarter som riktiga marknadsekonomier saknar
Det är villor vi skrev om i tråden. Inte hyresrätter.
Flytta till USA om du kan. Där får man fast ränta i 30 år, fastighetsskatt, stabila priser på villor år efter år, långsamma uppgångar osv. Även finns en överetablering av villor. Bara att välja!
Eller flytta till Österrike. Har för mig att har någon typ av reglering.

Hyresrätter borde som först tänkt de flesta ägas av kommun utan större vinstintresse. För att skydda en del medborgare som inte har råd med eget hus, eller de som lider av något eller de som inte vill ha hus, utan bara vill leva utan att tänka på underhåll, räntor och annat. Har helt tappat sitt syfte.

Helt galet att göra om till bostadsrätter.
En släkting fick nyligen sin lägenhet omgjord till bostadsrätt och sålde direkt. Tjänade 1,5 miljoner på det, före skatt. Helt sjukt detta. Fast kul för släktingen med så mkt pengar på kontot utan att lyfta ett finger knappt. Ofantligt mkt mer pengar var det än vad någonsin sett till tidigare på kontot.

• Gilla
lop3r
  • Laddar…
Att en ekonomisk nedgång med någon procent högre ränta gör att folk inte vill ge i närheten lika mycket för något längre är själva definitionen av en bubbla.

Nej det var inte något helt annat på 90-talet. Du förstår uppenbarligen inte begrepp som inflation och reala kontra nominella värden.

Priserna har fallit lika mkt som på 90-talet realt.

[länk]
Svara på frågan. Hade du sålt för 6 milj för att inte skapa övervärdering?

Statistikens under?
Att det inte syns mer i statistiken beror på att folk knappt sålde sina villor då på tidigt 90-tal eftersom värdet sjönk. Man behöll i det längsta tills det gick upp.
Det finns statistik först när man har reella siffror.

Nissens
NordKorea kanske är något för dig då.
Ingen hade varit gladare än jag om bostäderna enkom ökat sitt värde i takt med inflationen.
Varför?
Det är JAG som vill motverka nuvarande system som ENBART gynnar de med stora resurser. Oklart varför ni så gärna vill behålla det.
Aha, så du vill komma åt de rika genom att ta bort vinstskatten och införa fastighetsskatt som alla skall betala? 🙄

Antingen är du obegåvad eller så tror du att alla andra är det…
För MIG personligen är nuvarande system inget problem. Jag kommer kunna casha in barnen före alla som inte har bostäder som ökat massivt i värde och samtidigt ta en billig prisreglerad hyresrätt i innerstan med mina 30 köår.
Skall du sälja barnen? 😳
Sveriges bostadsmarknad är INTE en ”marknadsekonomi” utan rena motsatsen.
Där ser man. Tur du finns som öppnar ögonen på dina medmänniskor! Endast av godhet förstås.
Vi har prisreglering på hyresrätter och 30 åriga köer vilket är världsunikt och påminner om Sovjet.
Ojdå, så du vill avreglera hyresmarknaden så att de som har ont om kapital betalar mer? Är det också för att du vill komma åt de rika? 😊
Sen en massa reavinstskatt på bostäder och lagfarter som riktiga marknadsekonomier saknar
Du begriper inte att skatterna måste komma in, tar man bort skatt på ett ställe så behöver den ökas någon annanstans. Antar att du vill ha en rejäl nivå på fastighetsslkatten, och varför inte höja gränsen för statlig inkomstskatt och höja all kommunal inkomstskatt? Då får de med lägre inkomster bidra mer, helt enligt din modell. 😊

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
TS gnäller för att han får betala reavinstskatt på alla sina försäljningar som ju tydligen sker ganska ofta. Han tycker att jag som bott i mitt hus i 40 år ska betala 50 000 kr i fastighetsskatt varje år med förhoppningen att det ska öka rörligheten. Alltså i förlängningen att vi inte ska ha råd att bo kvar. Snacka om självisk!
Kent, du som är insatt i fastighetsskatter världen över kan väl åtminstone redogöra för hur det ser ut i övriga nordiska länderna? Även reavinstskatt?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är villor vi skrev om i tråden. Inte hyresrätter.
Flytta till USA om du kan. Där får man fast ränta i 30 år, fastighetsskatt, stabila priser på villor år efter år, långsamma uppgångar osv. Även finns en överetablering av villor. Bara att välja!
Eller flytta till Österrike. Har för mig att har någon typ av reglering.

Hyresrätter borde som först tänkt de flesta ägas av kommun utan större vinstintresse. För att skydda en del medborgare som inte har råd med eget hus, eller de som lider av något eller de som inte vill ha hus, utan bara vill leva utan att tänka på underhåll, räntor och annat. Har helt tappat sitt syfte.

Helt galet att göra om till bostadsrätter.
En släkting fick nyligen sin lägenhet omgjord till bostadsrätt och sålde direkt. Tjänade 1,5 miljoner på det, före skatt. Helt sjukt detta. Fast kul för släktingen med så mkt pengar på kontot utan att lyfta ett finger knappt. Ofantligt mkt mer pengar var det än vad någonsin sett till tidigare på kontot.
Varför skulle jag flytta? Detta eviga icke-argument.

Hela bostadsmarknaden hänger ihop vilket alla insatta förstår. En hyresreglering dödad utbudet av lägenheter vilket ökar trycket på priser på BRFer. Det i sin tur spiller självklart över till villorna. Enkel ekonomi.

Hyresregleringen infördes under andra världskriget pga osäkerheten och har varit kvar sedan dess. Syftet har aldrig varit att skydda enskilda grupper. Om så vore fallet hade de varit behovsprövade vilket de aldrig varit.

Att man kunnat ombilda är bara en konsekvens av den galna hyresregleringen som är världsunik (iaf sedan Sovjet föll). Med marknadshyror hade det funnits obefintlig anledning att ombilda.

De som sitter på alla attraktiva billiga HR är folk med mycket pengar. Eftersom ingen behovsprövning görs är der oundvikligt. Sådana som jag som kan stå 30 år passivt i kön utan att tack ja till något medan jag bor i villa är de som hamnar prisreglerat på Östermalm senare i livet.

Hela bostadsmarknaden hänger ihop vilket alla insatta förstår. En hyresreglering dödad utbudet av lägenheter vilket ökar trycket på priser på BRFer. Det i sin tur spiller självklart över till villorna. Enkel ekonomi.

Hyresregleringen infördes under andra världskriget pga osäkerheten och har varit kvar sedan dess. Syftet har aldrig varit att skydda enskilda grupper. Om så vore fallet hade de varit behovsprövade vilket de aldrig varit.

Att man kunnat ombilda är bara en konsekvens av den galna hyresregleringen som är världsunik (iaf sedan Sovjet föll). Med marknadshyror hade det funnits obefintlig anledning att ombilda.

De som sitter på alla attraktiva billiga HR är folk med mycket pengar. Eftersom ingen behovsprövning görs är der oundvikligt. Sådana som jag som kan stå 30 år passivt i kön utan att tack ja till något medan jag bor i villa är de som hamnar prisreglerat på Östermalm senare i livet.
Svara på frågan. Hade du nöjt dig med 6 milj?

L L Jan skrev:
Svara på frågan. Hade du nöjt dig med 6 milj?
Vilken fråga?

Vilken fråga?
Läs ovan inlägg. 6 milj istället för 6,9?

Nissens
Det är ju så mycket bättre utomlands enligt dig, flytta dit så blir du gladare.
Din värld är inte så stor tydligen, den håller sig inom 08 området, knappt.
Du kan ju se vilka det är som bor i hyreslägenheter (generellt). De med god ekonomi köper i regel sin bostad. Hur det är lokalt i din lilla värld bvet jag inte, den kanske avviker..
Hur kan du ha så ont av det? Jag jhar aldrig brytt mig. Äger du hyresfastigheter?
De som sitter på alla attraktiva billiga HR är folk med mycket pengar.
Va??
Eftersom ingen behovsprövning görs är der oundvikligt. Sådana som jag som kan stå 30 år passivt i kön utan att tack ja till något medan jag bor i villa är de som hamnar prisreglerat på Östermalm senare i livet.
Så du bor i hyresrätt då antar jag eftersom det är det bästa man kan ha?

• Gilla
L Jan
  • Laddar…
O olotor skrev:
TS gnäller för att han får betala reavinstskatt på alla sina försäljningar som ju tydligen sker ganska ofta. Han tycker att jag som bott i mitt hus i 40 år ska betala 50 000 kr i fastighetsskatt varje år med förhoppningen att det ska öka rörligheten. Alltså i förlängningen att vi inte ska ha råd att bo kvar. Snacka om självisk!
Kent, du som är insatt i fastighetsskatter världen över kan väl åtminstone redogöra för hur det ser ut i övriga nordiska länderna? Även reavinstskatt?
Jag har skrivit säkert 100 ggr att det ska finnas ett tak kopplat till inkomst för fastighetsskatten? Är det så svårt att ta in?

I de andra nordiska länderna (och i princip hela västvärlden) är en försäljning för ens primära boende SKATTEFRI. Det finns heller inga lagfartskostnader om hundratusentals kronor.

De har istället procentuella fastighetsskatter liknande de Sverige hade förr.

Om du nu bott i 50 år och behöver flytta får du ändå betala miljonbelopp i skatt

L L Jan skrev:
Svara på frågan. Hade du sålt för 6 milj för att inte skapa övervärdering?

Statistikens under?
Att det inte syns mer i statistiken beror på att folk knappt sålde sina villor då på tidigt 90-tal eftersom värdet sjönk. Man behöll i det längsta tills det gick upp.
Det finns statistik först när man har reella siffror.
Varför skulle jag göra det? Det är inte upp till enskilda medborgare att göra det. Om något parti driver en annan linje gällande bostadspriser kommer jag sannolikt rösta på det.

Det finns inget fog för det sista du spekulerar om. Den reala nedgången vi sett nu saknar motstycke i västvärlden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.