Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du får bara skjuta på skatt till 3 bostäder. Detta blir min 4e och jag kommer således behöva betala flera 100k i skatt från vinsten för min första bostad. Men du verkar ha någon väg runt detta så berätta gärna?
Lägg undan själv i ”fastighetsskatt” så har du slantar tillreavinsten när du säljer…..
Finns väl ingen som hindrar dig att lägga undan t.ex kr5000:-/månaden till framtida reavinstskatt?

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
tommib
Är man runt 45 idag i villa med sambo har man med stor sannolikhet lååångt över 3 msek i ackumulerad vinst.
Jag kan inte tala för andra men det stämmer bra för mig (40+, gift, kedjehus). En god bit över 3 MKr ackumulerad vinst, men också en bra bit över 2 Mkr i renoveringar betalda under dryga 10 år.

Det låter mer och mer som att du bara gnäller kring din specifika situation. Om du har flyttat mellan tre olika hus i stockholmstrakten och gjort såpass mycket vinst att du behöver betala vinstskatt så ser jag inte vad problemet är. Betala skatten varje gång du flyttar, då har du din fastighetsskatt där om än inte varje år utan kanske var tredje. Spara pengar så du har råd att betala den när det faller ut, det kommer sannolikt inte som en överraskning. Som en bonus kan du lägga pengarna du sparar undan på något som genererar vinst så får de jobba lite för dig också.

Det enda jag möjlighen kan hålla med om är att stämpelskatten på pantbrev är på tok för dyr samt att lagfartskostnaderna borde ses över. Ingen av dessa två är relaterad till kostnaderna staten har för hanteringen av pantbrev resp lagfarter, det är en ren skatt. Frågan är varför du tycker att den ska smetas ut i form av årlig fastighetsskatt istället för att tas ut när man faktiskt har likvida medel?

• Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
tommib
Ta detta i annan tråd
Varför? Det är du som hela tiden hänvisar till läkare och effekten av marginalbeskattning på deras (vår) arbetsvilja. Ja, det är störigt att betala det mesta av inkomsterna från ett extrapass till staten men det är inte den primära anledningen till att jag inte tar extrapass. Den är istället att jag faktiskt värdesätter min fritid.

• Gilla
  • Älska
nb. och 3 till
  • Laddar…
Att få fler högkvalitativa läkare till Sverige med världens högsta marginalskatt och 40 åriga hyresköer är heller inte så lätt.
Det finns många anledningar till att vi inte får hit tillräckligt många kvalificerade högutbildade. När det gäller just läkare så tror jag att språk kravet är ett värre problem än skatterna eller hyresmarknaden.

När det gäller ingenjörer så är migrationsverket det största problemet.

Claes Sörmland
Tyvärr betalar man reavinstskatt och lagfart på det nominella värdet eller hur?
Javisst. Var är du i tanken här? Att skatterna ska ned?

Du upprepar hela tiden att marknaden är stendöd? Vad har du för data som styrker det? I själva verket är volymerna som sålts de senaste månaderna nära ath i stora delar av landet utöver en kort period efter pandemin.
Volymerna låg i somras strax under 2019 års omsättning. Det var inför hösten en rekordmängd med objekt ute som inte hittade köpare.

Jag ser det i Sörmland och Stockholms innerstad, mycket som inte går iväg och har varit med länge nu. Säljarna måste ned rejält i pris men för att sälja men hoppas fortfarande på värderingar utifrån pandemiuppressade försäljningssiffror.

Men kanske vet du något om hösten 2024 som jag ännu inte vet, att marknaden har återhämtat sig? Det som talar för det är ju att räntan redan har peakat. Men vi kan inte veta förrän någon gång i vår.

tommib
Apropå IT-stöd så ramlade den här passande nog precis in. Ett urklipp från Läkarförbundets nyhetsbrev.

Bild av text från Läkarförbundets nyhetsbrev om Sveriges mål inom e-hälsa och användning av fax på kliniker.

Precis så efterblivet är det.

H hempularen skrev:
När det gäller just läkare så tror jag att språk kravet är ett värre problem än skatterna eller hyresmarknaden.
Korrekt. Språket är helt centralt och ett extremt viktigt arbetsredskap. Det spelar ingen roll om någon är oh så kvalificerad om hen inte kan kommunicera med patienterna. Undantag finns i vissa specialiteter (ffa patologi där vi faktiskt numera accepterar svar på engelska, men även radiologi) där man inte träffar patienter direkt.

Hyresmarknaden är för all del ett problem men framför allt är det lönestrukturen där läkare har en invers lönemodell där man oftast tjänar mer ute på landet trots att levnadsomkostnaderna där är lägre. Tillgång och efterfrågan helt enkelt. Skatterna tror jag gör varken till eller från mer än för en relativt liten grupp läkare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns många anledningar till att vi inte får hit tillräckligt många kvalificerade högutbildade. När det gäller just läkare så tror jag att språk kravet är ett värre problem än skatterna eller hyresmarknaden.

När det gäller ingenjörer så är migrationsverket det största problemet.
Skulle säga att boendesituationen är ett problem. Hade en tysk läkare ett par år.
Han flyttade tillbaka med familjen eftersom de hade svårt att hitta/ha råd med boende i ett "bra område" med vettiga skolor.
Sedan är det många som kommer hit med tvivelaktiga examen.... det slutar ibland med att de får svårt att hålla sig kvar på arbetsmarknaden och flyttar självmant.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det där är en vanligt förekommande skröna. Visst jämför du läkarens timlön efter skatt med timkostnaden för ex. en snickare så ser det ut som man tjänar på att ta ledigt och göra det själv.

Men tar du in i kalkylen att du anlitare en duktigt snickare så kommer han att göra jobbet 3 - 4 ggr snabbare än kirurgen. Så får man en annan balans på frågan.

Det finns säkert andra anledningar att vilja göra jobbet själv.
Framförallt ska man nog inte räkna med att läkaren ens kan eller vill snickra. Händigheten sjunker som en sten nu i den yngre delen av samhället. Och en effekt av vår utmärkta jämställdhet är att kvinnor har tagit över de kvalificerade jobben i ökande grad. Och även om det går utmärkt för kvinnor att snickra så är intresset för dylika fritidsaktiviteter så mycket lägre i den gruppen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
tommib tommib skrev:
Nja. Delvis. Se ovan. Det vi framför allt behöver mer av är sjuksköterskor.

Vi behöver också bättre IT-system, bättre administrativt stöd, bättre datorer och färre idiotiska pålagor. Min chef påpekar försynt ibland att jag fortfarande inte har gjort vår obligatoriska webbutbildning om HBTQIA+- efter ett antal år. Den kommer jag att göra strax efter snöbollskriget med lucifer, eller om de hotar med avsked (men bara kanske, jag tar ev hellre avskedet). Visst, bara två timmar eller vad det är men många bäckar små. Det är miljöutbildningar (hur många bussar i regionen drivs med biodiesel?), brandutbildningar (peka på en brasa med laserpekare, det är inte miljövänligt att få öva på riktigt med napalm) och annan skit hela tiden.
Du bekräftar den bild jag har. Och troligen är du med din trygghet i din yrkesroll sedan många år betydligt mer resistent mot detta slöseri av allmänna resurser än din nyexade kollega.

Se t ex vad byråkraterna har lyckats med i skolan just genom att ge sig på de yngre lärarna. Det yrket är nu förlorat och det blir svårt att återuppbygga nån sorts prestige som gör att vettiga människor kommer att söka sig till den karriären.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där är en vanligt förekommande skröna. Visst jämför du läkarens timlön efter skatt med timkostnaden för ex. en snickare så ser det ut som man tjänar på att ta ledigt och göra det själv.

Men tar du in i kalkylen att du anlitare en duktigt snickare så kommer han att göra jobbet 3 - 4 ggr snabbare än kirurgen. Så får man en annan balans på frågan.

Det finns säkert andra anledningar att vilja göra jobbet själv.
De snigelsnickarna jag har haft hemma gäller det knappast.

• Haha
Intet
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Lägg undan själv i ”fastighetsskatt” så har du slantar tillreavinsten när du säljer…..
Finns väl ingen som hindrar dig att lägga undan t.ex kr5000:-/månaden till framtida reavinstskatt?
Visst. Problemet är bara att summorna jag åker på vida överstiger 1% fastighetsskatt

Visst. Problemet är bara att summorna jag åker på vida överstiger 1% fastighetsskatt
Låter som ett angenämt problem med såna vinster vid försäljning

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag kan inte tala för andra men det stämmer bra för mig (40+, gift, kedjehus). En god bit över 3 MKr ackumulerad vinst, men också en bra bit över 2 Mkr i renoveringar betalda under dryga 10 år.

Det låter mer och mer som att du bara gnäller kring din specifika situation. Om du har flyttat mellan tre olika hus i stockholmstrakten och gjort såpass mycket vinst att du behöver betala vinstskatt så ser jag inte vad problemet är. Betala skatten varje gång du flyttar, då har du din fastighetsskatt där om än inte varje år utan kanske var tredje. Spara pengar så du har råd att betala den när det faller ut, det kommer sannolikt inte som en överraskning. Som en bonus kan du lägga pengarna du sparar undan på något som genererar vinst så får de jobba lite för dig också.

Det enda jag möjlighen kan hålla med om är att stämpelskatten på pantbrev är på tok för dyr samt att lagfartskostnaderna borde ses över. Ingen av dessa två är relaterad till kostnaderna staten har för hanteringen av pantbrev resp lagfarter, det är en ren skatt. Frågan är varför du tycker att den ska smetas ut i form av årlig fastighetsskatt istället för att tas ut när man faktiskt har likvida medel?
Synd för dig att du med få undantag bara får dra av de flesta renoveringar i 5 år

500 k i lagfart för 3 hus samt flera 100k i reavinstskatt gör att jag varje gång jag flyttar måste byta ner mig eller öka lånen trots att husen är värda lika mycket.

Förstår inte alla som argumenterar att man ska vara så jävla nöjd med att man gjort vinst. Alla andra objekt har ökat precis lika mycket och jag köper och säljer på samma marknad. Dvs alla ”vinster” behövs för nästa kåk till samma pris.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Javisst. Var är du i tanken här? Att skatterna ska ned?

Volymerna låg i somras strax under 2019 års omsättning. Det var inför hösten en rekordmängd med objekt ute som inte hittade köpare.

Jag ser det i Sörmland och Stockholms innerstad, mycket som inte går iväg och har varit med länge nu. Säljarna måste ned rejält i pris men för att sälja men hoppas fortfarande på värderingar utifrån pandemiuppressade försäljningssiffror.

Men kanske vet du något om hösten 2024 som jag ännu inte vet, att marknaden har återhämtat sig? Det som talar för det är ju att räntan redan har peakat. Men vi kan inte veta förrän någon gång i vår.
Vad du ”ser” avviker från officiell statistik.volymerna är normala de senaste 6 månaderna och högre än normalt de senaste 3.

Att alla måste ”gå ned i pris” beror på att alla nu sätter extremt höga utgångspriser medvetet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.