50 964 läst · 1 493 svar
51k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Stämpelskatt / lagfart / pantbrev kan jag hålla med om känns som ett rent rån.Kentvirulent skrev:
Om du flyttar väldigt ofta borde stämpelskatt vara ett betydligt större problem än vinst, om du inte hittat ett sätt att köpa billigt, fixa till och sälja dyrt och göra detta regelbundet vartannat år, men då är det mer en affärside än tvingat av omständigheter och bör därmed beskattas?
Jag håller med om att nuvarande system skapar inlåsningseffekter. Jag är däremot inte lika säker som du på att det driver upp bostadspriserna. En mer trolig orsak till det är nära nog kostnadsfria lån de senaste 10 åren samt en enorm bostadsbrist i förhållande till folkmängden och en dysfunktionell hyresmarknad.Kentvirulent skrev:
Jag ogillar av princip system där det som är mitt inte riktigt är mitt ändå. Dvs jag är ok med att betala skatt när jag tjänar pengar men det jag köper för skattade pengar vill jag ha för mig själv. Utöver detta så gör nuvarande samhällssituation att mitt intresse för att bidra till det gemensamma goda påtagligt har sjunkit.
Ok bra men då kan ju lagfarterna vara 50% av bostadens värde för du äger ju inte fastigheten innan du betalat den?tommib skrev:Jag håller med om att nuvarande system skapar inlåsningseffekter. Jag är däremot inte lika säker som du på att det driver upp bostadspriserna. En mer trolig orsak till det är nära nog kostnadsfria lån de senaste 10 åren samt en enorm bostadsbrist i förhållande till folkmängden och en dysfunktionell hyresmarknad.
Jag ogillar av princip system där det som är mitt inte riktigt är mitt ändå. Dvs jag är ok med att betala skatt när jag tjänar pengar men det jag köper för skattade pengar vill jag ha för mig själv. Utöver detta så gör nuvarande samhällssituation att mitt intresse för att bidra till det gemensamma goda påtagligt har sjunkit.
”Enorm bostadsbrist i förhållande till folkmängd” det finns typ 2-3 länder som har fler bostäder eller kvm per capita än Sverige.
Det finns igen regel om max 3 bostäder, men du måste uppfylla kraven på att ha bott minst tre av de senaste 5 åren i samma bostad. Samt minst ett år totalt i den bostad du vill göra uppskov på. Det är nog här det kniper för din del med ditt förslag, du drabbas av skatt på kortsiktiga bostäder, vilket då jämställs med investeringar och skattas därefter. Du behöver betala skatt på en vinst, precis som en aktievinst i de fallen.Kentvirulent skrev:På 3 flyttar kommer jag ha lagt nästan 500k i lagfarter. Hur hade jag kunnat skjuta på dem exakt? Kan jag få tillbaka dessa på något sätt?
Du får bara skjuta på 666k i skatt enligt skatteverket för mig och min sambo tillsammans. Hur skjuter vi på mer menar du?
Du får bara skjuta på skatt till 3 bostäder. Detta blir min 4e och jag kommer således behöva betala flera 100k i skatt från vinsten för min första bostad. Men du verkar ha någon väg runt detta så berätta gärna?
Nej, så funkar det inte.Kentvirulent skrev:
Jaså? Källa? Var finns dessa bostäder? Varken folk eller bostäder är jämnt fördelade över landet...Kentvirulent skrev:
Förutom det så har Sverige en bomarknad där en icke oväsentlig del av objekten är utom räckhåll för många som ska efterfråga dem. Speciellt i storstadsområdena. Detta beror inte bara på prisökningarna på fastigheter utan också på att grupper av människor har låg disponibel inkomst. Vi bygger helt enkelt för dyrt.
Det stämmer nog. Har ju inte alltid varit skriven på adressen eftersom vi har renoverat en del och inte kunnat bo i huset.Hubbe73 skrev:Det finns igen regel om max 3 bostäder, men du måste uppfylla kraven på att ha bott minst tre av de senaste 5 åren i samma bostad. Samt minst ett år totalt i den bostad du vill göra uppskov på. Det är nog här det kniper för din del med ditt förslag, du drabbas av skatt på kortsiktiga bostäder, vilket då jämställs med investeringar och skattas därefter. Du behöver betala skatt på en vinst, precis som en aktievinst i de fallen.
Oavsett är det ett enormt lapptäcke och oförklarligt att vi inte bara gör som resten av västvärlden
Under åren från 1970 till 2000 ökade Sveriges befolkning från 8 081 216 personer till 8 882 792 personer eller en ökning med 801 576 personer. Från 2000 till 2020 ökade det till 10 379 295 personer eller en ökning på hela 1 496 503 personer.Kentvirulent skrev:
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/...024 ökade,300 personer folkbokförda i Sverige.
Bostadsbyggandet har inte haft direkt samma ökade boom:
"I genomsnitt påbörjades ungefär 66.600 lägenheter per år under perioden 1950-1990. Efter 1990 har antalet uppgått till 32.400 i genomsnitt per år."
Källa: https://byggforetagen.se/statistik/...örjades 28.300 nya,32.400 i genomsnitt per år.
Så visst har befolkningsökningen gjort sitt till att pressa upp bostadspriserna samtidigt som byggandet inte har ökat i samma takt (och man har tagit mer betalt).
Att det är sjukt håller jag med om, men att tro att det är specifikt svenskt är inte speciellt sant.Kentvirulent skrev:
Lagfarten är ju ingen skatt på det du redan äger så den är ju bara att pynta för dig oavsett storlek och le, för det hade du ju inget emot?tommib skrev:Nej, så funkar det inte.
Jaså? Källa? Var finns dessa bostäder? Varken folk eller bostäder är jämnt fördelade över landet...
Förutom det så har Sverige en bomarknad där en icke oväsentlig del av objekten är utom räckhåll för många som ska efterfråga dem. Speciellt i storstadsområdena. Detta beror inte bara på prisökningarna på fastigheter utan också på att grupper av människor har låg disponibel inkomst. Vi bygger helt enkelt för dyrt.
I genomsnitt har varje svensk 42 kvm per person.
I Stockholm 37 kvm per person.
Mao väldigt liten diff mellan landet och storstad.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...e/pong/statistiknyhet/hushallens-boende-2022/
2012 var det 43 kvm per person. Bara 4 länder i europa hade mer
https://cornucopia.se/2012/11/trangboddheten-i-bostadsbristens-sverige/