50 964 läst · 1 493 svar
51k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Ja om man ska göra en exit från bostadsmarknaden permanent möjligen.T Taxture skrev:
Allt annat har gått upp lika mycket och eftersom jag åker på en enorm skatt för varje försäljning har jag vid varje försäljning råd att köpa för mindre än jag sålde för. Tycker du det låter angenämt?
Är det angenämt för dig att få 5% löneökning när inflationen är 5% och din skatt ökar?
Moderator
· Stockholm
· 52 821 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Sommarmånaderna.... Kanske inte så mycket att titta på. Vänta till hösten är förbi så vet vi något.Kentvirulent skrev:
För att det är en fallande marknad. Annars hade man ju kört med lockpriser som förr.Kentvirulent skrev:
Åh, men det samhällsproblemet är ju lätt att lösa: Eftersom det påstås att lägre marginalskatt gör att folk jobbar extra inom sitt egentliga yrke och anlitar hantverkare för pengarna så är det väl bara att höja marginalskatten för att höja händigheten? Har jag fattat resonemanget rätt?Claes Sörmland skrev:
Det låter som du är extremt dålig på att planera långsiktigt, gör väldigt dåliga val gällande bostad, arbetsgivare och fru, alternativt har väldig otur med allt utom värdeökning... Alternativt gör en väldigt brant karriär som kräver ständiga flyttar, träffar snyggare och smartare fru var tredje år. Livin in the fast lane... Och det kostar väl på...
Jag tänker annars att det går att pendla, man måste inte flytta. Jag lägger tyvärr mkt tid på pendling, min fru och jag jobbar på olika sidor om stan. Givetvis kan man byta jobb som passar bättre med hur man bor och har familj, det är troligen enklare än att byta bostad?
Jag tänker annars att det går att pendla, man måste inte flytta. Jag lägger tyvärr mkt tid på pendling, min fru och jag jobbar på olika sidor om stan. Givetvis kan man byta jobb som passar bättre med hur man bor och har familj, det är troligen enklare än att byta bostad?
Ändå fullt normalt sedan årsskiftet. Med ditt mått är allt annat än den extrema panedmirushen ”dött”Claes Sörmland skrev:
Du menar att det är välförtjänt att beskattas extra pga hur livet utvecklas?J JohanLun skrev:Det låter som du är extremt dålig på att planera långsiktigt, gör väldigt dåliga val gällande bostad, arbetsgivare och fru, alternativt har väldig otur med allt utom värdeökning... Alternativt gör en väldigt brant karriär som kräver ständiga flyttar, träffar snyggare och smartare fru var tredje år. Livin in the fast lane... Och det kostar väl på...
Även om jag nu skulle göra allt det du raljerar om finns det ingen anledning att man ska beskattas för det.
Redigerat:
På vilket sätt skulle det hjälpa att man tar ut denna skatt som fastighetsskatt varje år istället för vid försäljning? Om samma stålar ska in blir det effekten.Kentvirulent skrev:Ja om man ska göra en exit från bostadsmarknaden permanent möjligen.
Allt annat har gått upp lika mycket och eftersom jag åker på en enorm skatt för varje försäljning har jag vid varje försäljning råd att köpa för mindre än jag sålde för. Tycker du det låter angenämt?
Är det angenämt för dig att få 5% löneökning när inflationen är 5% och din skatt ökar?
Du vill helt enkelt betala mindre i skatt. Det är en åsikt man kan ha. Du behöver inte maskera den med att du föredrar en skatt framför en annan.
Även det en åsikt man kan ha. Min åsikt är att jag inte ska beskattas för att jag äger något som jag köpt med redan skattade pengar. Se där, en annan åsikt.Kentvirulent skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Nu måste mycket skatt upp på bordet vid varje flytt än man annars hade betalat. Det skapar inlåsningseffekter. Nuvarande system leder till högre bostadspriser än det jag förepsråkar. Jag vill inte ha högre bostadsprisertommib skrev:På vilket sätt skulle det hjälpa att man tar ut denna skatt som fastighetsskatt varje år istället för vid försäljning? Om samma stålar ska in blir det effekten.
Du vill helt enkelt betala mindre i skatt. Det är en åsikt man kan ha. Du behöver inte maskera den med att du föredrar en skatt framför en annan.
Även det en åsikt man kan ha. Min åsikt är att jag inte ska beskattas för att jag äger något som jag köpt med redan skattade pengar. Se där, en annan åsikt.
Du får ju betala reavinstskatt nu så du måste ogilla nuvarande system.
Ser hus som säljs överallt i Stockholm efter 1-3 år bara. Verkar vara vanligt med dålig planering/extrem otur.T Taxture skrev:
50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Vilka idioter 50% är som inte kan planera tex