Ganska vanligt att framförallt stockholmare curlar sina barn genom att köpa lägenhet åt dem, det beror också på att barn uppvuxna i Stockholm verkar ha väldigt svårt att tänka sig att flytta till någon annan mindre stad och etablera sig där.

• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Olika sätt att göra. Säljer vi av en del mark skulle vi kunna casha lägenheter i Sthlm åt barnen.
Men har annat tänk. De kan få låna pengar till kontantinsatsen, men sedan får de själva bygga upp genom arbete, huvud och prioriteringar. Annars lär de sig sämre att ta ansvar och hur livet fungerar
Jag anser det vara klemat att göra så som du planerar. Men vet att det förekommer.
Alla tänker olika.
Handlar bara om uppfostran. Bara för att man ger barn en bra start i livet, typ en lägenhet, så blir de inte bortskämda latmaskar per automatik för det.

Barn som ”måste få lära sig den hårda vägen” har bara haft otillräcklig uppfostran

B b8q skrev:
Ganska vanligt att framförallt stockholmare curlar sina barn genom att köpa lägenhet åt dem, det beror också på att barn uppvuxna i Stockholm verkar ha väldigt svårt att tänka sig att flytta till någon annan mindre stad och etablera sig där.
Otroligt vanligt att Sthlmare flyttar till Uppsala, Lund etc och pluggar. Men de vill såklart inte bo där jämt av förklarliga skäl.

När man får barn vill man ha föräldrar och svärföräldrar nära för avlastning. Det är skillnaden mellan ett bra och dåligt småbarnsliv.

Den svenskan modellen som bygger på två heltidsjobb är helt ohållbar utan stöd från föräldrar

H hellem skrev:
Hur menar du att nationalekonomi inte är en vetenskap?
Antar att du även tycker astrologi är en vetenskap.
Hade nationalekonomi varit en vetenskap så hade rimligtvis seriösa "vetenskapsmän" kommit till ungefär samma slutsatser i ämnet. Deras slutsatser beror ofta på deras politiska sympatier, tycker du det låter vetenskapligt? Tänk om olika matematiker fick olika svar på ett tal beroende om de var höger eller vänster.
De sysslar rätt mycket med gissningar om framtiden ofta baserade på historiska kurvor som de på något magiskt sätt tror sig ska återupprepa sig i framtiden. Det här med att gissa framtid har de faktiskt gemensamt med astrologin,

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Antar att du även tycker astrologi är en vetenskap.
Hade nationalekonomi varit en vetenskap så hade rimligtvis seriösa "vetenskapsmän" kommit till ungefär samma slutsatser i ämnet. Deras slutsatser beror ofta på deras politiska sympatier, tycker du det låter vetenskapligt? Tänk om olika matematiker fick olika svar på ett tal beroende om de var höger eller vänster.
De sysslar rätt mycket med gissningar om framtiden ofta baserade på historiska kurvor som de på något magiskt sätt tror sig ska återupprepa sig i framtiden. Det här med att gissa framtid har de faktiskt gemensamt med astrologin,
Jag antar att du tycker att astrologi är en vetenskap. Jag gör det inte. Astrologer brukar ha underliga föreställningar baserat på deras egna åsikter. Ungefär som dig.

H hellem skrev:
Jag antar att du tycker att astrologi är en vetenskap. Jag gör det inte. Astrologer brukar ha underliga föreställningar baserat på deras egna åsikter. Ungefär som dig.
Ifall du läste mitt inlägg så borde det varit rätt tydligt att jag inte anser att astrologi är en vetenskap. Ändå lyckades du på något konstigt sätt få den uppfattningen. Så antingen var jag väldigt otydlig eller så har du svårt att dra korrekta slutsatser av text.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall du läste mitt inlägg så borde det varit rätt tydligt att jag inte anser att astrologi är en vetenskap. Ändå lyckades du på något konstigt sätt få den uppfattningen. Så antingen var jag väldigt otydlig eller så har du svårt att dra korrekta slutsatser av text.
Det ör rätt tydligt att ditt sätt att tänka är extremt likt astrologernas.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det ör rätt tydligt att ditt sätt att tänka är extremt likt astrologernas.
Jag har aldrig någonsin ens pratat med en astrolog, uppenbarligen har du erfarenhet av dem. Antar att det är sådana där nummer som kostar typ 19.95/minut ;)

L lbgu skrev:
Jag har aldrig någonsin ens pratat med en astrolog, uppenbarligen har du erfarenhet av dem. Antar att det är sådana där nummer som kostar typ 19.95/minut ;)
Inte jag heller. Men jag vet att de använder sig av kvantitativa mätbart och reproducerbart data och använder detta som motivering för att deras åsikter om vad det innebär är korrekt utan vidare eftertanke. Som du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.