48 063 läst · 1 493 svar
48k läst
1,5k svar
Återinför fastighetsskatt om minst 1% av marknadsvärdet
Denna grafen visar 3 månaders bolåneränta historiskt:Kentvirulent skrev:
https://www.canva.com/design/DAF6Oz_82JI/view
Den visar något annat...
Så kommer det fortsätta vara även om skatteuttaget på arbete sänks, dvs att man ägnar sig åt aktiviteter utefter intresse oavsett om dessa är skattemässigt "optimala" eller ej. Problemet här är ju att ALLA läkare, AI-forskare m.fl. , oavsett om de har intresse av att snickra eller inte, "tjänar" på att renovera själva snarare än att anlita hantverkare. Det är inte bra för samhället som helhet.S Skopan skrev:
Reavinstskatt har en fördel att det faktiskt baseras på ett marknadspris.Kentvirulent skrev:
Taxeringsvärde baseras på en uppskattning av en fastighets värde, man kryssar i olika val som får olika poäng. Ett lyxhus och ett hus i desperat behov av renovering kan få ganska likvärdig fasttighetsskatt.
Jag håller med om att man ska ha ett system som inte skapa inlåsningseffekter, att det skattemässigt blir dyrt att byta från en bostad till en annan om man tex behöver flytta pga andrade familjeförhållanden eller arbete. Men iom det går att skjuta upp att betala vinsten så anser jag att vi har det nu.
En fastighet inskaffad för "vita" redan skattade pengar är i min värld att jämställa med vilken annan egendom som helst. Så varför inte beskatta innehav av dyr konst också?
Vidare är ett hus redan en aktiv, bidragande del i det ekonomiska systemet då en rad tjänster upphandlas för dess drift och med moms/skatt på dessa.
Finns inget som motiverar fastighetsskatt som ytterligare pålaga.
Vidare är ett hus redan en aktiv, bidragande del i det ekonomiska systemet då en rad tjänster upphandlas för dess drift och med moms/skatt på dessa.
För många som bor i större städer är vinstuppskovet inte till mycket hjälp, uppskovet är bara max 3 miljoner.J JohanLun skrev:Reavinstskatt har en fördel att det faktiskt baseras på ett marknadspris.
Taxeringsvärde baseras på en uppskattning av en fastighets värde, man kryssar i olika val som får olika poäng. Ett lyxhus och ett hus i desperat behov av renovering kan få ganska likvärdig fasttighetsskatt.
Jag håller med om att man ska ha ett system som inte skapa inlåsningseffekter, att det skattemässigt blir dyrt att byta från en bostad till en annan om man tex behöver flytta pga andrade familjeförhållanden eller arbete. Men iom det går att skjuta upp att betala vinsten så anser jag att vi har det nu.
För en villa på värde idag 5-6-7MSEk är 3M ändå en rätt skaplig vinst. Har man gjort förbättringar får ju de dras av.P Peter787 skrev:
En problematik är förstås inflationen, men den slår ju även på all annan inkomst. Den blir dock tydligare på ett hus som säljs efter säg 40 år .
Jag tycker priskurvan som presenterades ovan är intressant. Mappa gärna in händelser som fastighetsskatten avskaffande, ekonomiska kriser, reformer i penning politik och regler kring belåning i denna, men ochså hänsyn till att priser har en viss tröghet.
Visst kan man det. Göran Persson och Sossarna sänkte ränteavdraget från 50 till 30 procent över en natt.S surfarn skrev:
Vad som saknas i den här tråden är några bra räkneexempel på hur det ser ut idag och hur detta kan tänkas slå i ett flertal olika fall. Att bara kasta ut en massa siffror gör det svårt att greppa exakt hur det påverkar allt från höginkomsttagare i storstäder till pensionärer i glesbyggd. Även konsekvensen för kommunerna är intressant i sammanhanget. Hur mycket behöver kommunalskatten höjas om grundavdraget ökas till 120k? Eller ska kommunerna kompenseras på annat sätt?
På 3 flyttar kommer jag ha lagt nästan 500k i lagfarter. Hur hade jag kunnat skjuta på dem exakt? Kan jag få tillbaka dessa på något sätt?J JohanLun skrev:Reavinstskatt har en fördel att det faktiskt baseras på ett marknadspris.
Du får bara skjuta på 666k i skatt enligt skatteverket för mig och min sambo tillsammans. Hur skjuter vi på mer menar du?
Du får bara skjuta på skatt till 3 bostäder. Detta blir min 4e och jag kommer således behöva betala flera 100k i skatt från vinsten för min första bostad. Men du verkar ha någon väg runt detta så berätta gärna?
Så maP Peter787 skrev:
Enligt mitt förslag ska alla fastigheter utöver primärt boende beskattas som tex konst. Tex ett landställe.M MagHam skrev:En fastighet inskaffad för "vita" redan skattade pengar är i min värld att jämställa med vilken annan egendom som helst. Så varför inte beskatta innehav av dyr konst också?
Det primära boendet är dock lite mer nödvändigt för livet än en tavla så den får lite annorlunda regler.
Hela världen utom Sverige har i princip fastighetsskatt men ej enorma lagfarter och reavinstskatter på primärt boende.
Varför ska Sverige avvika från resten av världen? Tycker du vår bostadsmarknad funkar så formidabelt bra?
Fast uppskovet är per hushåll, inte privatperson. Det gör att reglerna blir oerhört snurriga när du och sambon gjort vinster innan förhållandet och därefter kanske träffar någon ny.J JohanLun skrev:För en villa på värde idag 5-6-7MSEk är 3M ändå en rätt skaplig vinst. Har man gjort förbättringar får ju de dras av.
En problematik är förstås inflationen, men den slår ju även på all annan inkomst. Den blir dock tydligare på ett hus som säljs efter säg 40 år .
Jag tycker priskurvan som presenterades ovan är intressant. Mappa gärna in händelser som fastighetsskatten avskaffande, ekonomiska kriser, reformer i penning politik och regler kring belåning i denna, men ochså hänsyn till att priser har en viss tröghet.
Två 35 åringar som träffas och gifter sig i Stockholm som haft bostäder i över 10 år slår lätt över taket 3 msek. Dessutom får du bara skjuta in skatt i 3 bostäder. Sen måste den första vinsten betalas. Det innebär att den som gjort stor vinst på sin 1a bostad till slut är helt låst.
Du oxh andra som älskad nuvarande system låtsas alltid om att lagfarter och tak/begränsningar i hur man får skjuta skatt inte existerar.
Dessurom ignorerar ni alla problem som uppstår om man vill/måste byta ned sig. Då får man inte skjuta någon skatt längre