Jag var nära att köpa detta skärmskyddet nyligen, men ville inte ha ett med ansiktsigenkänning:
Får du omedelbart rapporter på din smartphone vid inbrott: ett känt eller okänt ansikte? Tack vare ansiktsigenkänning upptäcker din kamera inkräktare och varnar den i realtid om det behövs
Bild av ett svart kwb 778400 borrstativ med gröna och röda detaljer och ett handtag, visad på en Amazon-produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.amazon.se/kwb-778400-borrställ-svart-43/dp/B0043VUCGO

• Haha
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Får reklam för dessa, är de verkligen tillåtna i EU?
Trodde bara det var CMT som hade en godkänd Dado, och den har ju en speciell konstruktion som denna inte verkar ha
Bild av Oshlun 8-tums 42-tands dado-set SDS-0842 på Amazon, visar sågklinga med produktdetaljer och pris 1 701,63 kr i lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V VLJ skrev:
Får reklam för dessa, är de verkligen tillåtna i EU?
Trodde bara det var CMT som hade en godkänd Dado, och den har ju en speciell konstruktion som denna inte verkar ha
[bild]
För mig som inte vet, vad är Dado?

• Gilla
daddydj
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
För mig som inte vet, vad är Dado?
Ja du vet inte exakt definition,men flera klingor som sitter ihop för att skapa breda spår med en bordsåg. Inte varit tillåtna i Europa (fram till att CMT gjorde en speciallmodell) men vanligt i USA.
Notklinga är kanske det svenska begreppet men det gäller ju också för enskilda klingor med breda tänder.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Varför är dom förbjuda? Känns väl inte som att det är nå farligare än en klinga? Eller missar jag nåt?
Maskinen kanske inte är byggd för det och axeln går av?

Vad jag har förstått handlar det om nån regel om hur snabbt sågen måste stanna från det att man slår av den, och eftersom en dado har mer massa tar den längre tid att bromsa. Eftersom man inte klarar detta så har de flesta sågarna på den europeiska marknaden så kort axel att du inte får på en dado.
Men ja, säkert mycket säkrare än många andra moment på en bordssåg, eftersom man aldrig sågar genom hela materialet

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Inga problem att köpa i Sverige eller övriga Europa och som privatperson får du använda dem oavsett om den slutar snurra inom tio sekunder eller inte. På arbetsplatser och skolor gäller andra regler.

Min såg kan ta dem, men de kostar en hel del tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.