208 963 läst · 1 409 svar
209k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Utmaningen med Amazon är ju att de är absolut bäst för kunden, smidig frakt, bra priser bäst kundtjänst alla kategorier.
Jag har ca 500 beställningar därifrån senaste 10 åren så har sett amazon när det fungerar och inte fungerar
Argumentet att stötta lokalt för bättre service faller generellt på att den lokala servicen är så mycket sämre än Amazons på butiker med samma utbud…
Amazon verkar vara de endasom faktiskt pratar med speditören när det är problem med frakten.
Jag har ca 500 beställningar därifrån senaste 10 åren så har sett amazon när det fungerar och inte fungerar
Argumentet att stötta lokalt för bättre service faller generellt på att den lokala servicen är så mycket sämre än Amazons på butiker med samma utbud…
Amazon verkar vara de endasom faktiskt pratar med speditören när det är problem med frakten.
Har mer än en gång uppmärksammat att DHL i Tyskland övergår till PostMord vid landsgränsen i Sverige. Konstigt då DHL har egna leverantörer i hela Sverige och även här i Västerbotten samt en uppsjö med uthämtningsställen….
Överlämnandet till posten medför oftast flera dagar extra i leveranstid 🫤
Mvh
Överlämnandet till posten medför oftast flera dagar extra i leveranstid 🫤
Mvh

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 196 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 196 inlägg
Låter mer som att problemet är med leverantören?MultiMan skrev:
Det hjälper såklart inte, och man kunde ju önska att det gick att välja eller att Amazon bytte leverantör (om det finns någon bra där du bor).
Själv får jag 99% av mina leveranser från Amazon med Airmee och är kanonnöjd med både Amazon och Airmee. Jag bor på södra sidan av Stockholm. Har en kollega på norra sidan som blir vansinnig när han ser att det är Airmee som ska leverera.
Verktygstokig
· Halland
· 7 762 inlägg
Snittar nog 1 paket i veckan från Amazon och sällan det inte kommer på utlovad tid eller tidigare. 95% kommer med PN, beställde en mus åt grabben igår kl 20:24, 11:42 idag hade PN levererat den till postlådan.
En kompis som bor ca 8km bort får ofta med airmee som kommer sent på kvällen och har svårt att hitta och verkar inte kunna ringa för vägbeskrivning.
En kompis som bor ca 8km bort får ofta med airmee som kommer sent på kvällen och har svårt att hitta och verkar inte kunna ringa för vägbeskrivning.
Så du tycker leverantören är största problemet när Amazon skriver avtalen och när det inte fungerar som tänkt föreslår att radera kundens konto istället för att lösa problemen?Fairlane skrev:
Låter mer som att problemet är med leverantören?
Det hjälper såklart inte, och man kunde ju önska att det gick att välja eller att Amazon bytte leverantör (om det finns någon bra där du bor).
Själv får jag 99% av mina leveranser från Amazon med Airmee och är kanonnöjd med både Amazon och Airmee. Jag bor på södra sidan av Stockholm. Har en kollega på norra sidan som blir vansinnig när han ser att det är Airmee som ska leverera.
Vi har uppenbart väldigt olika syn på problemlösning.
Nja de är ju ritkigt braFrustrator skrev:
99% av gångerna strular det ju på grund av logistiken och inget annat och då har Amazon varit enormt snabba att lösa mina problem.
Svenska företag får det nästan alltid till att det är kundens problem at Postnord/Bring och dylikt gör fel.
När det saknats varor pga att speditören mördat paktet har jag haft pengar samma dag eller ett nytt paket på väg.
När en "marknadsplats"leverantör levererade fel saker så hade jag "efter utredning" pengar två dar efter.
(CDON idioterna har två år senare inte klarat av sina åtaganden och jag har gett upp. De är svenskt ehandels svar på Ponzi)
Jag har inte stött på nån leverantör som är lika bra som Amazon. pÅ vilket sätt menar du att de skulle kunna vara bättre? De är top of class och svenska leverantörer/butiker är tyvärr bland de sämsta.
Skulle nog säga att det svenska bolag som kan konkurrera med Amazon är.... Ikea.
Bor ute i Roslagen och det är förståeligt att man inte skickar bud ut hit samma kväll som jag lagt ordern. Men det är i princip alltid leverans på utlovad tid.B Bylow skrev:Snittar nog 1 paket i veckan från Amazon och sällan det inte kommer på utlovad tid eller tidigare. 95% kommer med PN, beställde en mus åt grabben igår kl 20:24, 11:42 idag hade PN levererat den till postlådan.
Eftersom det aldrig är nån annan än jag på tomten här så är det ju perfekt att de levererar utanför ytterdörren (under tak) när jag inte är hemma.
Folk kan raljera hur mycket som helst att det inte är Amazon utan speditören som är bra. Men jag får känslan att när Amazon tecknar avtal så är det för att kunderna ska bli nöjda. Medans andra gärna tecknar avtal helt baserat på pris.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 196 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 196 inlägg
Nej det var inte det jag skrev.MultiMan skrev:
Har jag fel i min tolkning att det är leveranserna som är problemet?
Men om du vill att Amazon lägger ner så är det väl enkelt att beställa från andra ställen. Förmodligen kommer leverans då fungera perfekt.
Förstår lite vad @Fairlane fiskar efter. Trots att de betat av i princip varenda aktör på marknaden så har samtliga faktiskt lyckats med bra uppdraget här utan större strul. Var i kedjan hakar det upp sig för dig? Lokalt/regionalt eller mer centralt?MultiMan skrev:
Visst är det en riktigt pungspark när man överväger att fimpa kunden istället för att lösa problemet, men det är ju tyvärr så det funkar i dagens samhälle när man håller sig till att plocka lågt hängande frukt.
Så då har även jag fått problem på Amazon, inte så stora ännu, men kanske att de blir...
...det är dock inte deras fel, kanske...
Jag beställde nya trådlösa hörlurar på Amazon.se då de gamla börjar ha dålig batteritid på det högra örat. De hade lite längre leveranstid än normalt, men jag kollade att de skulle skickas från Storbritannien så tull-hantering mm skulle ju kunna förklara detta. Det var ju bara två veckor, så jag skulle hinna få dem innan jag skall åka på en resa i månadsskiftet februari/mars.
Några dagar efter att paketet skickats så kollar jag på trackingen och allt ser bra ut, det finns registrerat på PostNord och även hos Royal Mail. Paketet har dessutom lämnat Storbritannien så det verkar till och med som att paketet kommer att komma någon vecka tidigare än förväntat. Nu en vecka senare så är jag förvånad över att PostNord fortfarande inte uppdaterat trackingen på försändelsen, så jag går då in på Royal Mails tracking-sida och konstaterar att mitt paket nu befinner sig i USA. Det verkar vara felsorterat och detta kommer att ta ett bra tag att reda ut. Då jag har ett barn som arbetet på kundtjänst åt ett "postorderföretag" så vet jag hur vanligt det är med felsorterade paket och hur sjukt svårt företagen har att reda ut detta, det är oftast slutkunden som drabbas med väldigt långa leveranstider. Felsorteringen sker oftast på lagret där varan skickas ifrån, vilket i mitt barns fall gjorde att varor till Sverige hamnade i PostNords lastbil till Norge osv.
Jag hörde nu av mig till säljaren och de verkar vara väldigt uppriktigt ledsna över detta strul och den försenade leveransen (eller om de bara är ledsna då detta kommer att bli ett rent h-vete för dem). De lovar att höra av sig inom två dagar.
Jag betvivlar att jag har fått mina hörlurar innan månadsskiftet då jag alltså åker på en lite längre jobbresa.
...det är dock inte deras fel, kanske...
Jag beställde nya trådlösa hörlurar på Amazon.se då de gamla börjar ha dålig batteritid på det högra örat. De hade lite längre leveranstid än normalt, men jag kollade att de skulle skickas från Storbritannien så tull-hantering mm skulle ju kunna förklara detta. Det var ju bara två veckor, så jag skulle hinna få dem innan jag skall åka på en resa i månadsskiftet februari/mars.
Några dagar efter att paketet skickats så kollar jag på trackingen och allt ser bra ut, det finns registrerat på PostNord och även hos Royal Mail. Paketet har dessutom lämnat Storbritannien så det verkar till och med som att paketet kommer att komma någon vecka tidigare än förväntat. Nu en vecka senare så är jag förvånad över att PostNord fortfarande inte uppdaterat trackingen på försändelsen, så jag går då in på Royal Mails tracking-sida och konstaterar att mitt paket nu befinner sig i USA. Det verkar vara felsorterat och detta kommer att ta ett bra tag att reda ut. Då jag har ett barn som arbetet på kundtjänst åt ett "postorderföretag" så vet jag hur vanligt det är med felsorterade paket och hur sjukt svårt företagen har att reda ut detta, det är oftast slutkunden som drabbas med väldigt långa leveranstider. Felsorteringen sker oftast på lagret där varan skickas ifrån, vilket i mitt barns fall gjorde att varor till Sverige hamnade i PostNords lastbil till Norge osv.
Jag hörde nu av mig till säljaren och de verkar vara väldigt uppriktigt ledsna över detta strul och den försenade leveransen (eller om de bara är ledsna då detta kommer att bli ett rent h-vete för dem). De lovar att höra av sig inom två dagar.
Jag betvivlar att jag har fått mina hörlurar innan månadsskiftet då jag alltså åker på en lite längre jobbresa.
Ta i trä, bara för att jag beklagade mig och felanmälde så kom för ett par minuter sedan ett meddelande från PostNord att de behöver ett godkännande för att förtulla varan. Den är i Sverige!
Paketet kanske var på den här lastbilen som råkade åka fel när den skulle till Sofia församling...pacman42 skrev:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/har-dyker-postnords-lastbil-upp-i-kurdistan-/