Frustrator Frustrator skrev:
Problemet är väl att inte alla saker är det, även om de ska vara det..
Nä, det går såklart att importera prylar själv från obskyra ställen.... Men Cheesen pratade om E-märkning och länkade till en sida om CE-märkning och hävdar att det är något som arbetsmiljöverket kräver för professionell användning.

Cheesen
Alfredo Alfredo skrev:
Det där var väl ändå en onödigt låg nivå?

Och varför ska jag googla? Det är väl rimligen den som påstår något som bör styrka sitt påstående? Din länk handlar till viss del om "CE-märket". Är det detta märke du syftar på när du skriver "E-märkt"?
Ja det är det.. Autocorrect på mobilen som ändrar...

C
useless useless skrev:
Men Cheesen pratade om E-märkning och länkade till en sida om CE-märkning och hävdar att det är något som arbetsmiljöverket kräver för professionell användning.
Den aktuella föreskriften är AFS 2008:3, i synnerhet 6 § och Bilaga 1 punkt 2.3.
https://www.av.se/globalassets/file...-efter-29-dec-2009-foreskrifter-afs2008-3.pdf
Med det kanske vi skall låta tråden återgå till ämnet?

C cpalm skrev:
Den aktuella föreskriften är AFS 2008:3, i synnerhet 6 § och Bilaga 1 punkt 2.3.
[länk]
Med det kanske vi skall låta tråden återgå till ämnet?
Ja, det är EU's så kallade maskindirektiv. De kraven gäller för CE-märkning och är de samma oavsett om maskinen används för privat eller professionellt bruk.

C
useless useless skrev:
Ja, det är EU's så kallade maskindirektiv. De kraven gäller för CE-märkning och är de samma oavsett om maskinen används för privat eller professionellt bruk.
Nja, skillnaden är att en maskin som inte uppfyller kraven inte får användas för yrkesmässigt bruk (AFS 2006:4). För privat användning finns mig veterligen inga restriktioner att använda t.ex. ett hemmabygge eller fulimporterad maskin.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, det går såklart att importera prylar själv från obskyra ställen.... Men Cheesen pratade om E-märkning och länkade till en sida om CE-märkning och hävdar att det är något som arbetsmiljöverket kräver för professionell användning.
Jojo, finns tex obskyra ställen som biltema och Jula som fått kalla tillbaka prylar för att s t saknats ce-märkning. Meningen med mitt inlägg var att man faktiskt bör kolla på sakerna man köper (innan köp, eller åtminstone innan användning) så de de facto har en märkning (åtminstone som firma).

Frustrator Frustrator skrev:
Jojo, finns tex obskyra ställen som biltema och Jula som fått kalla tillbaka prylar för att s t saknats ce-märkning. Meningen med mitt inlägg var att man faktiskt bör kolla på sakerna man köper (innan köp, eller åtminstone innan användning) så de de facto har en märkning (åtminstone som firma).
Har du något exempel på produkter sålda av Jula eller Biltema som saknat CE-märkning?

Cheesen
useless useless skrev:
Har du något exempel på produkter sålda av Jula eller Biltema som saknat CE-märkning?
DEt känner jag igen.. det var väl en snöslunga för något år sedan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.