194 405 läst · 1 350 svar
194k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Har hänt mig att det blev tax som skulle betalas när jag beställde från USA. Ett jävla problem och paketet kördes från Arlanda ut till något mellanlager i Järfälla. Sen tillbaka till Arlanda och fastna där hur länge som helst. Kontaktade kundtjänst på UPS/Fedex (kommer ej ihåg vilken av dom det var), och det var värdelöst och dom hade ingen koll alls på vad status var. Någon vecka eller två senare kommer brev i brevlådan med krav om skatt och admin avgift. Bara betala och paketet kom fram efter ytterligare några veckor.. Värdelöst.
Har beställt från andra sidor i USA som inte resulterat i skatt. Threadless exempelvis
Har beställt från andra sidor i USA som inte resulterat i skatt. Threadless exempelvis
De flesta, både usa och kina drar väl svensk tull och moms direkt av kund. Kund, som ej läst det finstilta, tror att man får det tull och momsfritt men så är det inte. Hos några handlare kan man välja att förbetala tull o moms direkt eller låta den hanteringen ske senare.
Det är min erfarenhet i alla fall.
Det är min erfarenhet i alla fall.
Listas "tax" så ska det inte bli mer. Får du lösa ut paketet sedan har ju nått blivit fel och du får kontakta Amazon för återbetalning.nino skrev:
och ang. vad som trillar igenom så ska man nog säga att inget trillar igenom de senaste 10åren, minipaket från Kina som ofta är felmarkerade/förtullade ej inräknade.
Försökt köpa diverse Bosch slippapper och sliprullar från Amazon till mina GEX18V-125 och Texoro under senare tid men de kan bara skickas med hemleverans och inte till Postnords ombud. Någon som kan förklara detta?
Amazon sprider ut sina leveranser mellan ett antal transportörer och några av dem har inte ombud i sitt utbud. Det styrs av ett gäng olika saker, och en av dem är att de ska hamna över vissa volymintervall för att få avtalade rabatter. Det kan leda till en del knepiga fraktval, framförallt i slutet av en avtalsperiod. Ibland kan tombolan ge dig en annan transportör med andra val om du väntar någon dag med att beställa, fast det finns inga som helst garantier och deras fraktalgoritmer är ungefär lika hemliga som Coca Colas recept.P poba53 skrev:
Kudos till Alexander på Amazon support. Beställde en uppsättning gänginsatser för någon dag sedan. Hämtade ut paketet det idag och direkt när jag fick paketet i handen så visste jag att det hade haft en tuff resa från Amazon. Vem packar en plastlåda full med metalldelar i ett mjukt, ovaderat papp-kuvert? Väl hemma kunne jag hälla ut gänginsatserna och resterna av plastlådan ur kuvertet...
Efter någon fruktlös vända med deras "AI" chat bot, och evigt försök att göra en reklamation, inte retur, så skickade jag ett mail. TImmen senare fick jag svar från Alexander, full återbetalning, inga problem, inget knorr, inte ens en bild på olyckan ville de ha. VIlken service! Hade väntat mig lite rabbat då jag behövde hitta ett annat sätt att förvara grejerna, men icke, full återbetalning.
Angående att vissa saker inte går att leverera till vissa ombud/trasnportör. Min observation, verkar ha att göra med vilket lager saken finns. D.v.s. alla deras lager skickar inte med alla transportörer. Baserar det på att jag under en längre tid, några veckor, försökte beställa samma sak, utan framgång... Men när jag väl skaffade prime så gick det fint att beställa till annat ombud dit bring levererade.
Efter någon fruktlös vända med deras "AI" chat bot, och evigt försök att göra en reklamation, inte retur, så skickade jag ett mail. TImmen senare fick jag svar från Alexander, full återbetalning, inga problem, inget knorr, inte ens en bild på olyckan ville de ha. VIlken service! Hade väntat mig lite rabbat då jag behövde hitta ett annat sätt att förvara grejerna, men icke, full återbetalning.
Angående att vissa saker inte går att leverera till vissa ombud/trasnportör. Min observation, verkar ha att göra med vilket lager saken finns. D.v.s. alla deras lager skickar inte med alla transportörer. Baserar det på att jag under en längre tid, några veckor, försökte beställa samma sak, utan framgång... Men när jag väl skaffade prime så gick det fint att beställa till annat ombud dit bring levererade.
Det brukar hända mig rätt ofta nuförtiden när man väljer ett specifikt ombud som man sparat som leveransadress.P poba53 skrev:
Jag gör då så här i kassan:
* I "Steg 1 Leveransadress" väljer jag istället min hemadress
* I "Steg 4 Granska artiklar och leverans" så väljer jag alternativet "GRATIS Ombudsleverans" i det steget.
Du kan då inte välja vilket ombud de skall skicka till, men får likväl gratis leverans till ombud. I mitt fall är det alltid samma ombud jag hade valt ändå, så det blir i praktiken ingen som helst skillnad. 🙄
Har försökt hitta något bakomliggande mönster, och det beror till synes varifrån grejorna skickas. Antar att det beror på, som tidigare nämnts, att fraktbolaget inte erbjuder tjänsten leverans till valfritt ombud. Och då blir konsekvensen att utcheckningen beter sig på ett inte så användarvänligt/intuitivt sätt.
Redigerat:
På tal om Amazons märkliga kategorisering på svenska sidan:
”#1 Bästsäljare i Dräneringsfilter för badkar”
https://amzn.eu/d/0RAgwIS
”#1 Bästsäljare i Dräneringsfilter för badkar”
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://amzn.eu/d/0RAgwIS
Gav länken till tjejen, och hon förstod inte det roliga. Till slut insåg jag att Amazon faktiskt ändrat det till rätt kategori nu.. Så någon jobbar faktist med detta. Ibland i alla fall.L Lilllen skrev: