63 090 läst · 115 svar
63k läst
115 svar
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Fick du ingen offert? Mam ska alltid begära offertförslag från flera firmor men summan hade nog blivit densamma.E ekmariek skrev:Sanslöst ! Haft haft större vvskonsultbolag. Gjort många " förfrågningsunderlag". Har skrivit i gruppen många gånger att man ska ta in anbud eller få pris på alla jobb. Åtminstone med rimlig övre å nedre gräns. Skriftligt ! ! Om möjligt ta referenser. Handlar man bara "rakt över"
får man bråka ! ! Jobbigt 🙁
Det är inte konstigt att folk gör jobben själva… det blir skaplig timlön även om det tar dubbelt så lång tid och man får lägga lika mycket tid till på research.
Man kan lägga tid på att göra det snyggt också.
Dessutom skoj.
Vissa saker är dock inte värt, som när dyra specialverktyg som behövs en gång etc behövs.
Man kan lägga tid på att göra det snyggt också.
Dessutom skoj.
Vissa saker är dock inte värt, som när dyra specialverktyg som behövs en gång etc behövs.
Våran lilla firma med 8 montörer genererar cirka 500timmar spilltid varje år.E Ekke018 skrev:Fast rörisar och elektriker fakturerar ju mer timmar än de jobbar. Ett jobb som tar 4 timmar faktureras med 6 timmar. Transporttid mellan två kunder faktureras båda, rasten på Ahlsells faktureras kunden osv.
Har svårt att tro att någon röris har under 100% beläggningsgrad om man tittar på faktureringen.
Det stora problemet är dock inte arbetskostnaden, det är materialkostnaden. Så länge det handlas hos de stora grossisterna kommer det alltid att svida i plånboken 💸
Typ 1-2 timmar i veckan som inte går att få ut. Nu är vi visserligen liten filial och mest service så det blir alltid att nån kund inte svarar eller inte är hemma, eller man kommer in på firman kl15 o.s.v.
Men typ en gubbe som sitter på lådan 3månader per år. Gånger cirka 40k lön före skatt. 120k back på odebiterbar tid varje år som måste tas igen nånstans.
Klart det hellre ska bakas in i timpriset på något vis. Men vi sitter sällan med en massa extratid som vi fått av en massa överdebiteringar. Möjligen att man slirar lite granna för att få ihop dagen.
Ganska normalt för en stor firma.B Blåhimmel skrev:Hej!
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
- Tycker priserna verkar absurda - tejp för 750 spänn?
Någon kunnig som kan ge råd kring detta?
Men varför sitter sprången på avloppet ovan VP åt fel håll😀
Jag reagerade också på bilen. Tar de betalt för att den står där? KG Gunnar Johansson69 skrev:
Jag reagerade också på bilen. Tar de betalt för att den står där? Kanske därför de har lågt timpris på teknikern?M Myckling skrev:
Jag kan inte så mycket om materialet då jag har en snickerifirma.B Blåhimmel skrev:Hej!
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
- Tycker priserna verkar absurda - tejp för 750 spänn?
Någon kunnig som kan ge råd kring detta?
Men 1015 kr/tim tycker jag är en väldigt hög timkostnad. Timkostnad servicebil är ju egentligen en dold höjning av timdebiteringen. Detta verkar vara nåt som de flesta rörfirmor gör. Men alla vi andra yrkesgrupper har ju också servicebilar fullastade med verktyg. Många gånger mer och dyrare grejer än en rörmokare.
Vi redovisar alltid i förväg vilka tim och milkostnader vi har.
Det är ”slirandet” som är problemet. En kvart här och en halvtimme där blir många timmar. Det funkar när man jobbar löpande mot en stor kund men att göra så på mindre jobb hos privatpersoner är fel. Att dessutom debitera startavgivt, kostnad för servicebil och överpriser för material gör det inte inte bättre.J jimmyv skrev:Våran lilla firma med 8 montörer genererar cirka 500timmar spilltid varje år.
Typ 1-2 timmar i veckan som inte går att få ut. Nu är vi visserligen liten filial och mest service så det blir alltid att nån kund inte svarar eller inte är hemma, eller man kommer in på firman kl15 o.s.v.
Men typ en gubbe som sitter på lådan 3månader per år. Gånger cirka 40k lön före skatt. 120k back på odebiterbar tid varje år som måste tas igen nånstans.
Klart det hellre ska bakas in i timpriset på något vis. Men vi sitter sällan med en massa extratid som vi fått av en massa överdebiteringar. Möjligen att man slirar lite granna för att få ihop dagen.
Med timpriser på 600kr + moms behöver man inte 100% beläggning för att gå runt.
31,42%L Lovan83 skrev:Du måste lägga på sociala avgifter på 34% av lönen också …
Får inte glömma den dyraste posten som är sociala avgifter på 34% av lönen. Sen är det väldigt sällan(läs aldrig) som en anställd kan debitera varenda timme som de arbetar så man måste räkna ner debiteringen också.
Jag är mest fascinerad över att det finns någon vinst i slutändan.
Det är ganska rimliga priser, vet bara vad vi tar för arb mot privatpersoner. Tänk på vad alla grejer kostar som hantverkaren har, ta bara rörpressen med alla käftar!
Beställde in en hydraulvåg till jobbet för att väga in kompressor/elmotor på en stor kylanläggning, 30k plus att den skall kalibreras varje år.
Beställde in en hydraulvåg till jobbet för att väga in kompressor/elmotor på en stor kylanläggning, 30k plus att den skall kalibreras varje år.
Hahaha timpris på bilen 🤣