61 216 läst · 115 svar
61k läst
115 svar
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Problemet i grund är de höga priserna på delar, många som kan köper inte i Sverige utan i andra länder. Verkar gå inflation på priser i detta land. Tycker du detta är dyrt så skaffa en moppebil så får du se på höga priser från verkstaden. Nä, bäst att försöka själv. Finns mycket bra info om man letar runt. Sedan är det tid som gäller, och med dessa priser så kanske en vecka med uppkavlade ärmar kan vara en idé, och man får tillfälle att införskaffa lite nya verktyg. 😂😂B Blåhimmel skrev:Hej!
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
- Tycker priserna verkar absurda - tejp för 750 spänn?
Någon kunnig som kan ge råd kring detta?
Är en helt seriös faktura med fullt rimliga priser. Bravida är seriösa, men det finns såklart billigare rörisar. Timkostnad för bilen känns ju sådär men det beror på hur långt det är mellan firman och ert hus. Kanske är det också korrekt. Annars km-kostnad på ca 10kr/km plus en bilkostnad på ca 3-400kr/dag
Du måste lägga på sociala avgifter på 34% av lönen också …S Snikholt skrev:
Får inte glömma den dyraste posten som är sociala avgifter på 34% av lönen. Sen är det väldigt sällan(läs aldrig) som en anställd kan debitera varenda timme som de arbetar så man måste räkna ner debiteringen också.C Comfort Thomas skrev:Är nog lite mer än 350:- och sen finns det andra kostnader som tex telefon, arbetskläder , försäkringar , tjänstepension mm och man behöver nog ta höjd för kostnader om han/hon blir sjuk med sjuklön/vikarie .
Är det sen en större firma så finns det högst troligen kontorsfolk, lokaler mm som han/hon på fältet delvis drar in pengar till.
Servicebil som kostar per timme när den står still har jag dock inte sett förut !
Lillskutten har inte så stora omkostnader så debiterar dom lika mycket så blir det bra förtjänst
Jag är mest fascinerad över att det finns någon vinst i slutändan.
Dahl är riktigt dyra. Normalt är det dubbelt så dyrt hos grossisterna jämfört med att beställa hos Rinkaby rör. Men Dahl är ofta tre eller fyra gånger så dyra på ”standardprodukter” (tex T-kopplingar och kulventiler).G Gunnar Johansson69 skrev:
Hur går man tillväga om man vill få lägre materialpriser? Det är ju omöjligt att få tag på en rörmockare som vill handla någon annanstans än de stora grossisterna. Och sen bifogar de ett underlag som visar att dom inte lagt på något (rabatten håller dom hemlig) 😡
Bara med de sociala är man uppe på 340, lägg därtill kläder just arbetskläder är dyrt ,försäkringar, telefon, osv. Sen har man kostnad för kontoret (jobbade själv för några år sedan på en större firma och då var det 30% oh kostnader) man täljer helt enkelt inte guld som stor firma. Vilket man även ser i bravida's bokslut.
Fast rörisar och elektriker fakturerar ju mer timmar än de jobbar. Ett jobb som tar 4 timmar faktureras med 6 timmar. Transporttid mellan två kunder faktureras båda, rasten på Ahlsells faktureras kunden osv.L Lovan83 skrev:Du måste lägga på sociala avgifter på 34% av lönen också …
Får inte glömma den dyraste posten som är sociala avgifter på 34% av lönen. Sen är det väldigt sällan(läs aldrig) som en anställd kan debitera varenda timme som de arbetar så man måste räkna ner debiteringen också.
Har svårt att tro att någon röris har under 100% beläggningsgrad om man tittar på faktureringen.
Det stora problemet är dock inte arbetskostnaden, det är materialkostnaden. Så länge det handlas hos de stora grossisterna kommer det alltid att svida i plånboken 💸
Går ju kolla vad som gått och vad som sitter på plats. Det går mer tid än man tror och oftast går det snabbare om man är en bit ifrån.
Nu var dom ju först tvungen att flytta på radiator. Tömma en del ur värmesystemet och dra dom nya rören där.
Tömma brine, koppla om nya slangarna. På med tunna och spola. Gärna ett hål i taget.
Så frågan är, var som 3vändor kanske?
Hur långt till arbetet?
Typ?
Dag 1 1timme resa, 2timmar jobb. Radiator
Dag 2 1timme resa, 4timmar jobb. Koppla slangar
Dag 3 1timme resa, 2timmar jobb. Spola och isolera brine.
Nånting sånt skulle jag kunna tänka.
Sen att det kan jävlas och det ska plockas grejjer och in med tunna mm.
Inte orimligt med 15timmar, men 1800kr för bilen var ju lite väl...
Nu var dom ju först tvungen att flytta på radiator. Tömma en del ur värmesystemet och dra dom nya rören där.
Tömma brine, koppla om nya slangarna. På med tunna och spola. Gärna ett hål i taget.
Så frågan är, var som 3vändor kanske?
Hur långt till arbetet?
Typ?
Dag 1 1timme resa, 2timmar jobb. Radiator
Dag 2 1timme resa, 4timmar jobb. Koppla slangar
Dag 3 1timme resa, 2timmar jobb. Spola och isolera brine.
Nånting sånt skulle jag kunna tänka.
Sen att det kan jävlas och det ska plockas grejjer och in med tunna mm.
Inte orimligt med 15timmar, men 1800kr för bilen var ju lite väl...
Välkommen.. ska berätta hur vi har det.. blir filmade på jobben utan att veta, blir klockade av kunder, utejobb ibland i regn å snöstorm, inne ibland ihopkrupen under en diskbänk med armarna rakt upp för att pilla bort muttern som fastnat på disbänksblandaren, vedeldade pannrum som bara man rör sig så dammar det, ta ner en 250 kilos värmepump nerför källartrapp som är så trång så man nästan inte kan stå.. å som grädde på moset så lunchtider kan vara allt från 0900 till 1400.K kalle_72 skrev:
Vad är sanslöst? Förklara Du som har stor erfarenhet bakom skrivbordet. Möjligen timpriset.E ekmariek skrev:Sanslöst ! Haft haft större vvskonsultbolag. Gjort många " förfrågningsunderlag". Har skrivit i gruppen många gånger att man ska ta in anbud eller få pris på alla jobb. Åtminstone med rimlig övre å nedre gräns. Skriftligt ! ! Om möjligt ta referenser. Handlar man bara "rakt över"
får man bråka ! ! Jobbigt 🙁
O Ordförande skrev:
amazon.se:
Armaflex-tejp 15 m x 50 mm x 3 mm
4,7 av 5 stjärnor 828
50+ köpta under den senaste månaden
Pris, produktsida
175,45kr
Sinnessjukt dyrt. Jag drog nyligen nytt avlopp till ett helt hus, nytt varm och kallvatten och rör till 13 radiatorer. Det kostade 85.000 inkl moms och inget rot.
L Lovan83 skrev:Du måste lägga på sociala avgifter på 34% av lönen också …
Får inte glömma den dyraste posten som är sociala avgifter på 34% av lönen. Sen är det väldigt sällan(läs aldrig) som en anställd kan debitera varenda timme som de arbetar så man måste räkna ner debiteringen också.
Ja det är inte så stora marginaler man kan tro. Den jädra momsen är betydande.C Currywurst skrev:Bara med de sociala är man uppe på 340, lägg därtill kläder just arbetskläder är dyrt ,försäkringar, telefon, osv. Sen har man kostnad för kontoret (jobbade själv för några år sedan på en större firma och då var det 30% oh kostnader) man täljer helt enkelt inte guld som stor firma. Vilket man även ser i bravida's bokslut.
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar