61 239 läst · 115 svar
61k läst
115 svar
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Kör själv bara med fasta priser när det gäller installation så har lite för dålig koll på dom olika tillvägagångssätten och vilka priser som visas för kund.Tomtom79 skrev:
Är det en felsökning så är det dock timpris och med förvarning om att det inte går att svara på om det tar 1 timme eller 6 timmar att hitta felet, efter lokalisering så ger man pris på byte av reservdel eller reparation av befintlig skada om det går.
Tycker kunden det är dyrt för reparationen kan dom antingen köpa reservdelen på nätet eller vart den är billigast och åtgärda själv eller ta in fler offerter.
Nu gäller det bara konsument som sällan har någon inköpsansvarig😉C Comfort Thomas skrev:
B Blåhimmel skrev:Hej!
Har haft en VVS firma (större) på plats (VG) i två dagar för att koppla in en kompletteringsborrad energibrunn till bergvärmepumpen. Det har kopplats parallellt och de var tydligen ”tvungna” att bygga om en del av rören bakom VPn.
- Vad jag kan se så är det enormt mycket material specat och jag förstår inte hur det kan vara rimligt att behöva bygga om så mycket av rören och att det ska kosta så mycket att koppla en slinga till ett existerande system.
- Har också svårt att tolka vad det är specifikt som de köpt in och vart det sitter monterat.
- Tycker priserna verkar absurda - tejp för 750 spänn?
Någon kunnig som kan ge råd kring detta?
Står inkl moms 855 kr, så 648+ m är den nya knegardebiteringen för större firmor som lassar overheadkostnader på 250+m till kund. ROT-avdragseffekter... Alternativt tjänar krökare 50- 60 papp i månaden.R Rejäl skrev:
Varför i hela fridens namn har man inte skarvat utomhus? Och nu kanske jag är ute på hal is men ska borrhålen inte seriekopplas?
Nej! Hålen ska parallellkopplas. Dels för att inte flödesmotståndet ska bli för stort och dels för att inte det första hålet ska bli mycket kallare än det andra.A Anders AA Holmberg skrev:
Sen vill man gärna ha möjlighet att justera flödet i respektive hål med ventiler och dom ska helst sitta inomhus, därav blir skarvningen inne.
Den timtaxan ska även betala semester, utbildningar, timmar de inte är uthyrda, sjukdagar, administration, chefer o allt annat overhead ..S Snikholt skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är detta verkligen carrara marmor?
Kök -
Behövs verkligen absorberingsduk och latrinpåsar till Separett tiny?
Fritidshus -
Smartrollen, slipper man verkligen maskera?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan detta verkligen vara en ventilationskanal?
Ventilation -
Är det verkligen någon idé att ha frånluft i tvättstugan?
Ventilation
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar