61 239 läst · 115 svar
61k läst
115 svar
Är fakturan verkligen rimlig, nästan 30kkr?
Tegel är betydlig billigare om du vill ha ett exempel. Jag tycker att VVS material är dyra i förhållande till andra discipliner av hantverk.useless skrev:
Men relativt sätt tycker jag inte att de här var överprisade.
På ett sånt här jobb är fast pris och en "uppskattning" samma sak mer eller mindre.M mpostma skrev:Inte alls orimlig.
Har du inte pratad med rörmokaren innan för att få någon ide om kostnaden? Det hade kanske besparad dig en jobbig överraskning. Man måste med ett sån jobb inte gå hela vägen med fast pris och anbud, men man kan i alla fall fråga i grova drag vad det kan kosta.
Det är som vanlig med rörjobb. Timpris är hög och material är dyr också.
Inte något jobb man gör lätt själv heller med inkoppling inne i VP.
På uppskattningen får det som mest diffa 4500kr om det var gissat på 30 000.
Gör ingen jätteskillnad med andra ord.
Jag gjorde på mitt senast jobb som jag lejade bort så att jag gick genom arbetet med hantverkaren. Vi diskuterade priserna på ungefären. Det var nog inget VVS jobb, men jag fick i alla fall någon ide av prisar för råvaror/material/hyra av verktyg och timmar. Så vet man att det kanske kostar i grova slantar.S SueCia skrev:
Sedan kan det ju alltid variera, men man borde kunna förstå vad det kan kosta och vilka faktorer kan göra att arbetet drar i väg. Oftast beror de variationerna uppåt mer på att man själv har missad något.
Är nog lite mer än 350:- och sen finns det andra kostnader som tex telefon, arbetskläder , försäkringar , tjänstepension mm och man behöver nog ta höjd för kostnader om han/hon blir sjuk med sjuklön/vikarie .S Snikholt skrev:
Är det sen en större firma så finns det högst troligen kontorsfolk, lokaler mm som han/hon på fältet delvis drar in pengar till.
Servicebil som kostar per timme när den står still har jag dock inte sett förut !
Lillskutten har inte så stora omkostnader så debiterar dom lika mycket så blir det bra förtjänst
Jo så är det väl, och det är möjligt att de trots den höga debiteringen har ”endast” 5-10% marginal men det ären skaaplig overhead i så fall.C Comfort Thomas skrev:Är nog lite mer än 350:- och sen finns det andra kostnader som tex telefon, arbetskläder , försäkringar , tjänstepension mm och man behöver nog ta höjd för kostnader om han/hon blir sjuk med sjuklön/vikarie .
Är det sen en större firma så finns det högst troligen kontorsfolk, lokaler mm som han/hon på fältet delvis drar in pengar till.
Servicebil som kostar per timme när den står still har jag dock inte sett förut !
Lillskutten har inte så stora omkostnader så debiterar dom lika mycket så blir det bra förtjänst
Köpte samma tejp för 150 kr på Amazon i somras. Ser att den gått upp i pris, kostar hela 175 kr nu...O Ordförande skrev:
https://www.amazon.se/dp/B015ODMM44
Claes Sörmland skrev:
Det är ekonomiskt att ha servicebil hantverkare. Bilen kostar 400 000 i inköp och de har tjänat ihop kostnaden på 6 månaderG Gunnar Johansson69 skrev:
Ni reagerar på att tejpen är dyr , men ingen kommenterar hans montage av cellgummi.
Varför ska rörmokare ens försöka 😱
Varför ska rörmokare ens försöka 😱
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar