Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
videopac: Man kan kolla sin adress på deras hemsida för att se om man kan få deras villafiber.
Aron72: [citat] Hej, En controller oc200, 2eap615 väggmonterade accesspunkter samt en sg2428p switch. Busenkel installation, valde accesspunkter som monteras i vanlig uttagsdosa, det enda som var overkill var väl switchen som har bra poe effekter men pga det även fläktar, den låter för mkt. Kunde skaffat 2 8 portar fläktlösa switchar istället. (Skall modda switchen i helgen med 2 nyinköpta
Sara Fröjdfeldt: Hej! Nu är denna tråd ganska gammal men vi hade samma problem så min elektriker har hjälpt mig med detta. Här kommer kanske en hjälp till några. Vi kopplade från patch1 (som gick till ett av mediauttagen i vardagsrummet) in i lan 3 (som vi får nätverk från). Sen från mediauttaget i vardagsrummet kopplade vi in nätverskabeln in i routern. Men för att nätverket sen ska gå tillbaka
camelspin: Hej alla, Tack för alla svar. Så här blev det: visade sig att gamm-routern är så stark att den täcker nedervåningen från garaget. Sålunda räkte det med EN acesspunkt. Sen fick jag lov att ställa in kanalerna på dem för att det skulle bli bra, använde den inbyggda wifirapporten i cmd för att hitta bra kanaler. Stor förbättring. Med en TP-link router är det iprincip ett musklick
MyCrib: [citat] Tack! Skall kolla med föreningen ist om vi har något underhållsavtal (är rätt nyss installerat) och om de anlitar någon speciell firma som är kopplad till installationen. Har lärt mig mycket på alla svar iaf :)
A-Man_08: [citat] Många kunder sitter med en massa gamla avtal som skulle vara förmånligare om de las om. Men det är oftast inget som operatören gör automatiskt om det inte gynnar dom själva. Finska mobilabonnemang har alltid varit förmånliga.
Cristar: [citat] För tegel/betong behövs en slagborrmaskin med tillräcklig längd. Flera mindre hål är antagligen lättare. Om 20mm (slang) fungerar, är det bra. Jag hade väldigt svårt med betongvägg!! Dra sedan kablarna gömda i garderober/klädkammare etc till vind och sedan till varje rum med kabelkanal i rummen som Pin säger med utanpåliggande uttag.. Tänker du skaffa en låda (tex ett
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag säger bara 8.8.8.8... ;) Men det senare hände mig. För många år sedan, ADSL och IP-telefoni så grävde man av en telefonkabel till en abonnent på andra sidan dalen där jag bor. När man lagade hennes (vanliga POTS-telefoni) så lyckades man koppla mitt nummer till hennes anslutning. (Jag kan inte ens börja tänka mig hur de lyckades med det...) Jag fick reda på det genom att
lars_stefan_axelsson: [QUOTE="David Wallin, post: 4967190, member: 576632"Så jag tänker som så, att köpa en manick för några hundra, koppla in på tre minuter och testa tycker jag är värt en del.[/QUOTE] Problemet är att testet inte säger så mycket. Bara för att det fungerar när man testar, betyder inte det att det kommer att fortsätta fungera. Det kan lägga av när som helst. Eller fungera. Det är
blackarrow: Man kan ju undra vad månadspriset skulle bli om Velia lät ”leverantörens” nya pris slå igenom fullt ut? Är det så stor skillnad att det är värt missnöjda och kanske förlorade kunder? Jag tror skillnaden är så stor... Telia har nog redan räknat på förlorade intäkter pga förlorade kunder pga prisökningen, samt sitt pris i förhållande till konkurenterna. Men visst är det
Spartaneye: [citat] Ja men problemet är att det är utgående jag behöver flytta,
Laso2: Håller med, man ska dokumentera själv så mycket som möjligt, gärna både video och bilder, om någon tvist eventuellt uppstår.
Itaka: För sex år sedan skrev jag ett avtal med IP-Only om fiberanslutning. I år (!) började man gräva en kabel från huvudledningen till vårt skogsjordbruk, en knapp kilometer bort. Man har (under hela sommaren) kommit nästan halvvägs. På denna sträcka grävde man av en viktig traktorväg. Efter anmodan och en upprörd diskussion "återställde" man skadan på ett sätt som möjliggör
klaskarlsson: [citat] Mäter du trådlöst så hamnar flaskhalsen i ditt WiFi Här finns det mång asaker som drar ned hastigheten. För det första bör du använda 5GHz frekvensen (heter ofta ngt i stil med _5G på slutet). Men sen beror det på vilken standard både din router OCH din daotr har - dom stödjer kanske bara 802.11n som maxar på 300 Mbps, i ideala fall utan andra störkällor (tex andra
Prophet85: [citat] Det var precis så här jag gjorde och allt fungerar utmärkt nu!
guggen: [citat] Jag har Bahnhof i min andra fastighet samt högaktar dem. Så det blir Bahnhof. Är inte intresserad av att fortsätta med Telia, avskyr dessa smyghöjningar. Ok, då får jag ringa Telia och säga upp först!
Pile15: Vilken stjärna! Nu är det uppdaterat, återstår bara att fixa fast anslutning! tack för hjälpen
blackarrow: Om det inte fungerar att trycka tillbaka den svarta delen, så kanske den går att få fast med lite lim? Annars tycker jag en liten box med plats för keystone-uttag och ett verktygsfritt uttag vore lämpligt om man inte vill köpa på sig verktyg. Tex en keystone-box stor nog att täcka den gamla ytan + keystone-uttag.
hsd: Biltema har ett litet billigt instrument som visar signalstyrkan
AndersS: Japp, inga problem med gult eller att "käppa" i duct Det går även dra i tråd för att kunna signalsätta, t.ex. riva bort märkbandet i plast och bara låta tråden följa med.
Mats: Hastighet är ju beroende av behov - dvs vad tänker ni nyttja fibern till?
kisumisu: [citat] Det beror ju på om din mobilmast fungerar. Hos oss dör även 4G vid större avbrott och du fungerar det inte streama!
RoAd: [citat] Ok, då missförstod jag ditt inlägg. Vi är helt överens.
Anaii: [citat] Det går men det är "fel". Så många gånger jag fått hjälpa folk som har trassliga nätverk i hemmen som orsakats av att man använt fler än en router. Finns ingen anledning att ha mer än en router i ett hushåll. Möjligtvis med undantag om ISP kräver att man använder den som de skickar med, men då ska den sättas i brygga och all funktionalitet slås av i den.
galento: Testar Norton anti track och tycker mej märka att man inte får se annonser från websidor man tidigare besökt längre. Men har bara haft det i ett par veckor än. [bild]