Cheesen
A AndersS skrev:
De kan använda frekvensen för 3G till 4G eller troligvis 5G och då fungerar det för dig om dina "enheter" klarar den tekniken.
De har även här nere i söder satt upp master mitt ute i skogen som idag har enbart 3G.
men räckvidden på 4G och framförallt 5G är oerhört mycket kortare, med samma antal master så blir täckningen kanske en tredjedel mot tidigare.

Cheesen Cheesen skrev:
Men jag är väl inte intresserad av något söder om Gävle... har ingen som helst önskan att över huvud taget sätta min fot söder om Umeå...
Jag säger bara att tre inte har någon täckning förutom 3G på dom flesta ställena där jag befinner mig. det är trist att det inte är ett alternativ för mig att ens försöka sätta in ett simkort från tre i nån router. Det verkar nämligen vara ett bra alternativ för dom som bor där det finns täckning
Det enda som är mer trist är väl eventuellt att Tre var det enda alternativet för snabbt mobilt internet för nära 20 år sen, men nu har dom blivit hopplöst ifrpnsprungna av konkurenterna då dom inte lyckats sätta upp en enda mast sen 2003 i mitt närområde medans konkurrerande bolag har fått upp mer än 20 st.
Välj någon som har täckning där du befinner dig, vad är problemet?

Cheesen Cheesen skrev:
men räckvidden på 4G och framförallt 5G är oerhört mycket kortare, med samma antal master så blir täckningen kanske en tredjedel mot tidigare.
Nej, så är det inte frekvensen avgör täckningsområde. Så byter man från 3G till 5G med samma frekvens kommer du troligvis få bättre kapacitet/prestanda.(y)

C
A A-Man_08 skrev:
Tror du blandar ihop namnet 3 med 3g.
Inte helt osökt eftersom de egentligen heter Hi3G Access AB och namnet alltså uppenbarligen anspelar på 3G.

De får väl byta namn till Fyra eller Fem vad det lider... :crysmile:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men jag är väl inte intresserad av något söder om Gävle... har ingen som helst önskan att över huvud taget sätta min fot söder om Umeå...
Jag säger bara att tre inte har någon täckning förutom 3G på dom flesta ställena där jag befinner mig. det är trist att det inte är ett alternativ för mig att ens försöka sätta in ett simkort från tre i nån router. Det verkar nämligen vara ett bra alternativ för dom som bor där det finns täckning
Det enda som är mer trist är väl eventuellt att Tre var det enda alternativet för snabbt mobilt internet för nära 20 år sen, men nu har dom blivit hopplöst ifrpnsprungna av konkurenterna då dom inte lyckats sätta upp en enda mast sen 2003 i mitt närområde medans konkurrerande bolag har fått upp mer än 20 st.
Det handlar inte om att de inte lyckats levereran utan att dom inte har avsett att leverera i området du beskrev.

Redigerat:
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
F
Kolla lågprisopperatörerna som Fello, Vimla eller Hallon. Fast det är mobilabonnemang går det fint att stoppa i routern.

• Gilla
BlueX
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Kanske intressant för den som ställde frågan?

Cheesen Cheesen skrev:
Jag hade en MIMO antenn på taket och masten låg 6 km bort. Jag fick hyfsat 4G och kunde se mina TV-kanaler utan problem för det mesta.

Cheesen
S Sven Svensson3 skrev:
Jag hade en MIMO antenn på taket och masten låg 6 km bort. Jag fick hyfsat 4G och kunde se mina TV-kanaler utan problem för det mesta.
Ja nu är ju närmsta mast 17km bort...

Cheesen Cheesen skrev:
Ja nu är ju närmsta mast 17km bort...
Tricky
......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.