Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G
Mergus Serrator: I företagsnätverk så är det bra att sätta fast IP på vissa kritiska pryttlar för att slippa kaos om någon avsiktligt eller oavsiktligt slår upp en egen DHCP-server på nätet.
Stickan56: Nu har någon intelligent systemutvecklare ställt till det. Om du vill byta tjänsteleverantör via IP-Onlys portal, exempelvis internetabonnemang så kan du inte se alternativen om du redan har en aktiv tjänst. Om du nu vill jämföra med andra leverantörer och inte vill säga upp befintlig tjänst innan så finns det alternativ. Du kan gå in på varje leverantörs hemsida och kolla vilket
Freddedan: OpenInfra säger jag har fiber inför nästa sommar men jag räknar kallt med att det nog tar ett år extra…
skaraborgsfakir: [citat] 10 cm.... säger den som använder kofot för att rycka maskrosor - kofoten går 15 cm ner....
fredand44: [citat] Hej Jag har läst och begundat ditt svar och måste erkänna att jag har långt kvar till det svarta bälte du med råge har. Imponerande och enormt tack för att du delar med dig. Jag tror du har rätt i många av dina förslag, det verkar dessutom stämma väldigt bra med dina kalkyler av hastigheter. Linknrate på extendern växlar mellan 19-54 för det mesta nu. Ibland ännu högre,
ttooove: [citat] Glömde säga att jag lånade en dator av annat märke än Äpplet och använde för att koppla in kabeln.
Utsliten och utdömd: https://www.ahlsell.se/products/el-1/tele-data-sakerhet/50-tele-och-fiberoptik/fiberkanalisation-och-tillbehor/tillbehor-3ace8926/5043217/
fusion: [citat] Mest beroende av bra förläggning av dukter ;) Jo, visst används mest klickbara reduceringar och skarvar som du nämner. Dock har det ibland varit ledtider på 14-7, så tätningen jag länkade till fått användas. Många projekt där elnätsägare tidigare förlagt dukter i samband med stormsäkring av el så har 16/12 lagts som kunddukter. Där finns ingen övergång direkt till 7mm
AndersS: Fiberslang/duct (de tunna i olika färger) som hänger så öppet kommer snart, är nog redan, så spröda av solljuset att de går sönder när man bara rör vid dem, kan inte tänka mig att de är UV-godkända. Redan efter ett år märks det på fiberslang/duct hur de påverkats. Tyvärr har det varit "vilda västern" i många IP-Only projekt, idag har de en ny företagsledning förhoppningsvis
AndersS: Slarvigt monterat. Och det är ingen kabel du ser utan en fiberslang/duct och inne i den ligger den blåsta fibern. Det är inga problem att böja ducten så det går att göra snyggare, det är så nära husgrunden att skulle man behöva blåsa i ny fiber rätar man ut den och för fibern har det ingen betydelse. Går att använda det kabelskyddet. Vill eller kan man inte borra i panelbrädan
Bästerortarn: Om man inte tillhör dom som binder upp sig i evigheter för att få nån nya flashig mobil "billigt" så brukar jag rekommendera att skaffa en telefon med två sim-platser. Då kan man t.ex. kombinera ett billigt mobilt bredband-abonnemang med mycket/fri data och dessutom byta det efter i takt med att det kommer bättre erbjudanden och ha ett avskalat billigt abonnemang för samtal/sms. En annan
TypRätt: Har själv en 6åring och som den datanörd jag själv är är jag rätt liberal med skärmtid så nog kan det lätt bli två timmar tv på en vardag men när jag eller frugan säger att det räcker så har barnen i 19/20 fall stängt av utan minsta mothugg inom 30 sekunder. Dom vet att börjas det bråka när vi säger att det räcker då blir det ingen tv alls, men drar det ju heller inte på
Tjalve_85: Gissningsvis är det något som fiberägaren erbjuder för att du ska välja just de som leverantör? Typ att man får TV, inte ett och Tele för ett bra pris.
Kapsyl: [citat] Oops, hur hamnade det här ? Det svaret var ämnat för tråden som handlade om en avgrävd kabel och fiberföretaget som givit ut en felaktig karta över fiberdragningen.
Jocke Best: [citat] Yes, men inte alla hade routern på ett ställe därifrån man kunde dra en kabel till boxen, eller ens ville använda den medskickade routern. VLAN är kanon :-)
Zakalwe: Denna tråd handlar om 10Gbit och SFP ni länkar uppe är en 1Gbit SFP?? Såvitt jag vet är det inte Inteno Bahnhoft levererar till sina 10Gbit abbonemang.
Derbyboy: Så sant…. Egentligen vore det ju bäst om Jag även hade en Unifi-router så jag kan tilldela ip osv från appen som jag använder till det andra (ap, cloud key, switch mm)
mexitegel: [citat] Ja, det används definitivt. Finns både kommersiella nät och privata. I Sverige är Netmore stora. Fördelen är låg strömförbrukning vilket gör att sensorer klarar sig med inbyggt batteri, exempelvis vattenmätare klarar minst 10 år, troligen 15. Där den skickar 1-2 meddelanden per dygn med timvärden. Fördelen är också att sensorer är ganska billiga.
Andreas Gustafsson2: Hej!! Nu fungerar allt precis så som det skall!! Stort tack för hjälpen alla!!! Med vänlig hälsning, andreas
sysmali: [citat] Bor i hus, men ser ca 15-20 andra nätverk. Har provat att byta kanal, men samma hastighet.
Stringfellow Hawke: OK, ska kolla om jag ska borra, Murphys law säger ju att jag kommer träffa el/värme el nåt... :) Hittade en gammal Unifi UAP-Pro (gratis), med Unifi OS 2.4.5. som verkar vara 9 år gammalt, kommer den funka med mitt system? Jag har en Unifi DMP SE med senaste OS.
Öckeröhus: Om ni har råd så dra in fiber direkt. Mobilt bredband för ett helt hushåll funkar ofta inte stabilt. På helger/kvällar när många andra hushåll skall surfa är det inte ovanligt att det blir störningar och lagg. Sen höjs avgifterna för installation av fiber rätt rejält med åren som går. För 10- år sedan låg priset i vår kommun på 19 000, nu 34 500
slow9333: [citat] Ja visserligen men jag känner också att det skulle kunna förvärra skadan. Fibern är som sagt intakt så kan tycka att det är onödigt att lägga fler påfrestningar på slangen. Men tack för tipset :)
AndersS: Jag tog enklare väg. Köpte en meshlösning (TP-Link M9Plus)och behöll router från Telia och även medieomvandlare ingen krångel med VLAN som de använder. Kabel från Teliarouter till M9-burk och sedan tråd löst till andra M9. Avaktivera wifi i Teliaroutern. Meshsystem är bara för trådlöst och kör även IPTV över det. Teliarouter och första M9 står i källaren och sedan trådlöst
Bigfoot: Finns det någon med bra koll på webhotell här? Nu har jag Websupport (tidigare Binero innan Loopia köpte upp det). Det har fungerat hyfsat bra, men sedan uppköpet så verkar det där med uppgraderingar vara något som prioriterats bort (MySql-version som nådde EOL för två år sedan, enbart gamla .Net-versioner etc.). En sak som är lite tråkigt med att behöva byta är att jag enkelt
sunqan: Eftersom du tydligen har en wifirouter installerad också är min första fråga - varför? Paketet du köpt innehåller ju också en sån. Det gör att det är fler saker som är viktiga... Har du kopplat in sladden från din gamla router till wan porten eller till en lanport på mesh-paketets router (den med fyra nätverksuttag)? Om du kopplat in på en av lanportarna då måste du stänga av
Derbyboy: Ingen aning vad det är för utbud i Discoveryappen förutom att de visar när Bajen vinner, det räcker gott för mig. Tror det är just 349 kr eller nåt i den stilen.
DjAlbert: Så här kan man göra, om man vill. Här utgörs dock brandväggen av en normalstor pc i miditower, så den tar onödigt mycket plats egentligen. Men i övrigt är det ganska städat och kompakt. Hade man haft brandväggen monterad i racket samt en PDU så hade det sett riktigt bra ut. Inser också att bilden är något åldrad, har i dagarna bytt några patchkablar så alla är lika både i