42 346 läst · 117 svar
42k läst
117 svar
Fibern avgrävd pga av felaktig karta, nu vill inte Open Infra stå för kostnaden
Vilket är ändamålet? Kartan kan ju visa att området inte alls är där man ska gräva, kanske att en kabel går på andra sidan ett hus, en väg, en åker, etc.? Eller så är det inom det område där du ska gräva, vilket då kan betyda att det t.ex. måste beställas utsättning på plats eller iaktta större försiktighet pga att det saknas mera detaljerade underlag. Allt är inte så svart eller vitt.Skumpe skrev:
Men som lekman kanske man inte alltid ser alla möjliga situationer då det kanske är första och enda gången.. Beställer du via Ledningskollen får du vad som finns tillgängligt från de berörda företagen du har angivit.
Redigerat:
Ändamålet i det här fallet är att TS inte ska råka gräva av kabeln. Keep up.A AndersS skrev:Vilket är ändamålet? Kartan kan ju visa att området inte alls är där man ska gräva, kanske att en kabel går på andra sidan ett hus, en väg, en åker, etc.? Eller så är det inom det område där du ska gräva, vilket då kan betyda att det t.ex. måste beställas utsättning på plats eller iaktta större försiktighet pga att det saknas mera detaljerade underlag. Allt är inte så svart eller vitt.
Men som lekman kanske man inte alltid ser alla möjliga situationer då det kanske är första och enda gången.. Beställer du via Ledningskollen får du vad som finns tillgängligt från de berörda företagen du har angivit.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 508 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 508 inlägg
Å andra sidan så vet man oftast var den går in i huset och ota även var i gatan fibern kommer ifrån, skulle inte kartan stämma så finns ju möjligheten att gräva från ena hållet så man får fram den
Precis, är också ett alternativ men kan ju vara jobbigt om något ska göras 20 m bort. Har även gjort en hel del leveranser där fiber kommer in från grönytor, så där syns inget efter ett år.hsd skrev:
Så det finns många sätt, mera eller mindre arbetsamma om det inte finns bra dokumentering.
Helt rätt, Ledningskollen är bara ett verktyg för att ställa förfrågan.J Jocke Best skrev:
Och ledningsägaren skickar det som finns, bra eller dåligt underlag.
Ger snart ett Stenmarkcitat i tråden
Jag kommenterade bara ditt inlägg där du ansåg kartan så dålig att den inte borde gjorts. Om man lägger in något i Ledningskollen får du vad som finns tillgängligt, för vissa tillräckligt andra inte. Men nu har vi klarat ut hur det fungerar och förhoppningsvis har någon också lärt sig något som läser tråden.Skumpe skrev:
Redigerat:
Hej,
Jag vill bara uppdatera er i det här ärendet. Jag skapade ett skadeärende hos mitt försäkringsbolag och förklarade situationen för dem. Att jag anser att Open Infra har gjort fel och att de borde stå för kostnaden, men att jag inte har tid att driva ärendet själv mot dem. De intresserad sig mycket för Open Infras hantering och kontaktade dem själva. Nu har det snart gått en månad sedan de reparerade fibern och jag har fortfarande inte sett röken av någon faktura. Vi får se om försäkringsbolagets inblandning fått Open Infra att tänka om. Väntar med spänning på att få se om någon faktura dyker upp.
Jag vill bara uppdatera er i det här ärendet. Jag skapade ett skadeärende hos mitt försäkringsbolag och förklarade situationen för dem. Att jag anser att Open Infra har gjort fel och att de borde stå för kostnaden, men att jag inte har tid att driva ärendet själv mot dem. De intresserad sig mycket för Open Infras hantering och kontaktade dem själva. Nu har det snart gått en månad sedan de reparerade fibern och jag har fortfarande inte sett röken av någon faktura. Vi får se om försäkringsbolagets inblandning fått Open Infra att tänka om. Väntar med spänning på att få se om någon faktura dyker upp.
10 cm.... säger den som använder kofot för att rycka maskrosor - kofoten går 15 cm ner....S Simonstahl skrev:Jag grävde också av min fiber kabel för några dagar sedan , surt men bara att utnyttja ditt försäkringsbolag och ta självrisken.
Jag orkar helt enkelt inte bråka om rätt eller fel som gjorts , eftersom allting inom tomtgräns är fastighetsägarens ansvar. Vilket rent ut sagt betyder att fiber killarna kan göra det så enkelt för sig själva som möjligt vid utförande. Vilket tydligt är fallet hos mig!
enligt robust fiber är rek djup på villa tomt 30cm , min ligger 10cm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får ej bygglov pga. för nära tomtgräns
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygglov nekat pga. bullerutredning?
Utbyggnad och tillbyggnad -
SCALA 2 pump läcker (troligen) pga vattentryckstötar - Åtgärd?
Vatten & Avlopp -
Leverantören höjer hastigheten i fibernätet pga uppgraderingar
Teknik -
Driftstörning pga avgrävd kabel
Information & Feedback
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Splitta inkommande fiber brf
12V till 220 !!!
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G