42 346 läst · 117 svar
42k läst
117 svar
Fibern avgrävd pga av felaktig karta, nu vill inte Open Infra stå för kostnaden
Jag vill absolut inte vara dryg. Men verkar här lite att man får vad man betalar för.
Först var Telenor hit. Man märkte knappt av dem. Återställde allt 100%.
Sedan tog andra det här openinfra. Dem började förra året riva gator, röjer och river i skog verkar lägga sin kabel lite hipp som happ.
Flera gånger varit nära köra sönder bilen i deras gropar som dem inte återställt.
Alla som tagit deras fiber har en ful låda utanför huset. Telenors installation märker man knappt.
Först var Telenor hit. Man märkte knappt av dem. Återställde allt 100%.
Sedan tog andra det här openinfra. Dem började förra året riva gator, röjer och river i skog verkar lägga sin kabel lite hipp som happ.
Flera gånger varit nära köra sönder bilen i deras gropar som dem inte återställt.
Alla som tagit deras fiber har en ful låda utanför huset. Telenors installation märker man knappt.
Ledningskollen är inte de som gör utsättningen av ledningar som finns under markerade området.
Man skickar en förfrågan och då är det aktörer som är kopplade i ledningskollen, dvs ledningsägarna, som t ex Eon (gul färg), Tele (orange) och fiber (olika för varje kommun vilka som kommer där) osv.
I fall med t ex servisledningar på ens tomt så äger VA-bolagen i stort sett endast fram till tomtgränsen och på tomten äger fastighetsägaren. Därav att utsättning sällan sker men det är självklart olika regler här med i olika kommuner.
Men till Open Infra. Det största blufföretaget som finns. De har inte koll på något, de markerar ut felaktigt och lägger ner felaktigt. De gräver upp gator och återställer inte. De har fått förbud för att röra sina maskiner … Finns en hel del på nätet om dessa.
Om jag inte minns helt fel så är det så att om informationen är felaktig, dvs utsättningen och markeringarna är felaktiga är det aktören/ledningsägaren som får stå för eventuella lagningar (detta kanske med är olika till både kommun och företag, står nog på ditt ärende hos ledningskollen). Här kan det vara bra att ha dokumenterat via t ex foto vid en eventuell tvist.
Man skickar en förfrågan och då är det aktörer som är kopplade i ledningskollen, dvs ledningsägarna, som t ex Eon (gul färg), Tele (orange) och fiber (olika för varje kommun vilka som kommer där) osv.
I fall med t ex servisledningar på ens tomt så äger VA-bolagen i stort sett endast fram till tomtgränsen och på tomten äger fastighetsägaren. Därav att utsättning sällan sker men det är självklart olika regler här med i olika kommuner.
Men till Open Infra. Det största blufföretaget som finns. De har inte koll på något, de markerar ut felaktigt och lägger ner felaktigt. De gräver upp gator och återställer inte. De har fått förbud för att röra sina maskiner … Finns en hel del på nätet om dessa.
Om jag inte minns helt fel så är det så att om informationen är felaktig, dvs utsättningen och markeringarna är felaktiga är det aktören/ledningsägaren som får stå för eventuella lagningar (detta kanske med är olika till både kommun och företag, står nog på ditt ärende hos ledningskollen). Här kan det vara bra att ha dokumenterat via t ex foto vid en eventuell tvist.
Redigerat:
OM du har gjort det som krävs, begärt utsättning, så går du helt fri om du gräver av inkommande el, i vart fall hos min nätägare. Struntar du i det är det givetvis ditt problem.S Sonnyå skrev:
Märkligt. När jag anmälde på ledningskollen kom en man från fiberbolaget hem, mätte upp var fibern låg i trädgården och markerade med pinnar.M Manfreds skrev:
När jag begärde underlag via ledningskollen var fibern på min tomt markerad som OSÄKERT LÄGE.
Och det kan jag hålla med om för den var på helt fel ställe på kartan jag fick. De menade att man då bör begära ledningsanvisning för att få ett giltigt underlag att gräva efter.
Vad stod det i kartan du fick?
Och det kan jag hålla med om för den var på helt fel ställe på kartan jag fick. De menade att man då bör begära ledningsanvisning för att få ett giltigt underlag att gräva efter.
Vad stod det i kartan du fick?

Redigerat:

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 508 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 508 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
D DIY_Master skrev:Hej,ettusen kommentarer mitt bästa tips få det klart får du faktura bestrid. Ha på mejl att det är fel SPAR MEJL., klart
Jag anlitade Open Infra för ett par år sedan för att installera fiber till min villa. Hela installationen gick smärtfritt och de gjorde ett bra jobb vid installationstillfället (trodde jag).
Nu under våren har jag planerat att bygga en ny stödmur vid min tomtgräns. Jag kontaktade då Open Infra för att få ut kartor på var fibern ligger nedgrävd. De skickade också en kart som skulle visa hur kabeln låg. Under förra veckan utförde jag jobbet. Jag handgrävde hela ytan där fibern kunde ligga, ca: 2 meter brett för att vara säker på att jag inte missade den. När jag inte hittade kabel så antog jag att den låg djupare än mitt grävdjup som endast var ca: 30 cm. Sedan började jag gräva med maskin. Ca: 5 meter från där fibern skulle ligga enligt kartan gräver jag av kabel.
Jag la direkt en felanmälan, och personen som tog emot min anmälan sa då att det troligtvis skulle gå snabb att åtgärda eftersom de givit mig felaktig information. Nu fem dagar senare får jag beskedet att de inte tänker stå för kostnaden eftersom kabel ligger på min tomt så friskriver de sig från ansvar, trots att de både gjort installationen och upprättat dokumentationen över hur kabel är dragen. De nämnde inte heller att deras kartor inte går att lita på när jag kontaktade dem. Jag anser att det är en helt orimlig hållning då de både utfört installationen och gjort dokumentationen över var kabel ligger.
Vad kan jag göra?
Hep skrev:
Låter bra. Jag tyckte det kändes väldigt tungt att skriva på något där man i princip tar tar på sig skulden i förväg, vilket säkert gör att de flesta betalar. Fast för TS låter det ju hoppfullt med dina erfarenheter.
Själv vägrade jag skriva på något alls och efter lite tjat kom de ändå och fixade. Än har ingen faktura kommit.
S Simonstahl skrev:Jag grävdenix också av min fiber kabel för några dagar sedan , surt men bara att utnyttja ditt försäkringsbolag och ta självrisken.
Jag orkar helt enkelt inte bråka om rätt eller fel som gjorts , eftersom allting inom tomtgräns är fastighetsägarens ansvar. Vilket rent ut sagt betyder att fiber killarna kan göra det så enkelt för sig själva som möjligt vid utförande. Vilket tydligt är fallet hos mig!
enligt robust fiber är rek djup på villa tomt 30cm , min ligger 10cm.
Plus att det beror på var på landet man bor.A AndersS skrev:
I alla fall Telenor verkade skicka folk från Stockholm hit upp. Det markerades där ute med ståltråd just för att kunna spåra fibern.
Själva jobbet är ju enkelt. Men kräver som sagt utrustning och dem som kan jobbet.
En huvudledning krävdes av förra året. Folk som var utan tv och internet i ca 1 vecka (Tele2). Själv var jag utan internet 2 dagar (Telenor) tv har man tack o lov från parabol. Så bara och bara är det väl inte när kompetens inte finns i närheten.
Elkabel krävs av så är det fixat på momengen ca 1 timme.
Skiljer oftast vid installation och reparation på utförande företag, även vid utrullning av stamnät med fastighetsinstallationer och efteranslutning senare.kisumisu skrev:
Telenor t.ex. även Tele2/Comhem och Bahnhof kan hyra fiber av Telia (varumärke Skanova) och då är det Telia som beställer grävarbete och installation. Så vid en reparation med omblåsning av fiber är det fiberägaren som beställer arbetet, vilket inte är detsamma som den man har som bredbandsleverantör.
Och så finns det en mängd av andra kombinationer med stadsnät, kommunägt, etc.
Hur Open Infra arbetar vet jag inget om. Men det är också beroende av utförande entreprenör, så i ett område kan det vara riktigt gjort och på annan plats har det varit en "fuskare". Det har varit brist på grävare med rätt kompetens under en tio-årsperiod när det var som hetast med att anlägga fiber så vissa som sökte sig till området såg det bara som en inkomst och saknade yrkeskunskap.
Fan vilken soppa, så onödigt och lite olikt Sverige att inte ha idiotstrikta regler på detta. Men det är klart vi pratar om en ofarlig fiberkabel i marken som helst ska dit på nolltid så hela Sverige får blixsnabbt internet. Då kastar man gärna ut fibern och fakturerarD DIY_Master skrev:
Jo så är det säkert! Telenor har heller inte varit helt felfria eller perfekta. Gällde mest installationens datum o såna saker. Installation blev helatiden senarelagt. Fick visa en bild att såhär ser det ut här i December "lycka till", var lovat jag skulle få fibern senast till Decembern. Går en vecka telefonen ringer "hej går det bra om vi kommer installerar din fiber nästa vecka" ibland säger en bild mer än ordA AndersS skrev:Skiljer oftast vid installation och reparation på utförande företag, även vid utrullning av stamnät med fastighetsinstallationer och efteranslutning senare.
Telenor t.ex. även Tele2/Comhem och Bahnhof kan hyra fiber av Telia (varumärke Skanova) och då är det Telia som beställer grävarbete och installation. Så vid en reparation med omblåsning av fiber är det fiberägaren som beställer arbetet, vilket inte är detsamma som den man har som bredbandsleverantör.
Och så finns det en mängd av andra kombinationer med stadsnät, kommunägt, etc.
Hur Open Infra arbetar vet jag inget om. Men det är också beroende av utförande entreprenör, så i ett område kan det vara riktigt gjort och på annan plats har det varit en "fuskare". Det har varit brist på grävare med rätt kompetens under en tio-årsperiod när det var som hetast med att anlägga fiber så vissa som sökte sig till området såg det bara som en inkomst och saknade yrkeskunskap.
Jodå det var en hel del språkbrister också, hos oss var det Finskspråkiga grävare, Norskspråkiga som lade in fiber, Polsk kille som installerade här inne i huset. Ingen verkade kunna ordentlig svenska
Skulle sagt att du såg fram emot att få fiber och att de var varmt välkomnakisumisu skrev:
Jo så är det säkert! Telenor har heller inte varit helt felfria eller perfekta. Gällde mest installationens datum o såna saker. Installation blev helatiden senarelagt. Fick visa en bild att såhär ser det ut här i December "lycka till", var lovat jag skulle få fibern senast till Decembern. Går en vecka telefonen ringer "hej går det bra om vi kommer installerar din fiber nästa vecka" ibland säger en bild mer än ord
Jodå det var en hel del språkbrister också, hos oss var det Finskspråkiga grävare, Norskspråkiga som lade in fiber, Polsk kille som installerade här inne i huset. Ingen verkade kunna ordentlig svenskaVar ju tur jag var hemma och kan språk så blev som jag ville
och fint jobb gjorde alla tycker jag!
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
12V till 220 !!!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G