kisumisu
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Skulle sagt att du såg fram emot att få fiber och att de var varmt välkomna
Jodå så var det också!

Var inte kul med 3G (1Mbit) eller ADSL som fungerade ännu sämre (0.5 - 0.2Mbit), senare åren hade jag dock mobilt 4G från Finland (bor ju nära gränsen men det gav ju också max 10Mbit pga dålig täckning, i Finland fick jag ca 80Mbit). Nu har man fiber o kan få 1Gbit om man vill, själv har jag dock 100Mbit.

Nu har allt fungerat perfekt förutom de där 2 dagarna nån huvudledning var av och vid strömavbrott, det senare är något samtliga fiberoperatörer borde skärpa sig med. Kan ju inte vara svårt ha någon UPS lösning i centralen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U
X Xaktly skrev:
men för fan, vilka priser.
Ring vilken el/tele firma som helst och kolla. Att svetsa ihop en avgrävd fiber tar inte lång tid. Kan inte kosta många kronor.
Svetsa är ju inte en föredragen lagning, det känns mer provisoriskt. När man befinner sig så nära en fastighet och troligen i närheten av serviceskåp blåser man in ny fiber och sätter en skarv på ducten.

sen i dessa listor med fast pris brukar utkörningsavgift mm. ingå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag grävde av min fiber,,,,vilket resulterade i att+200 villor och ett 50 tal småföretagare förlorade sin uppkoppling. Hemförsäkringen var guld värd då för mig. Fakturan låg på ca 100.000kr, jag betalade 1500kr. Som hittat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
T Tomasmexitegel skrev:
Jag grävde av min fiber,,,,vilket resulterade i att+200 villor och ett 50 tal småföretagare förlorade sin uppkoppling. Hemförsäkringen var guld värd då för mig. Fakturan låg på ca 100.000kr, jag betalade 1500kr. Som hittat.
Har du stamledningen över din fastighet? Det hade jag aldrig accepterat. Om det inte handlar om stora marker skog, jordbruk och dylikt. Men då gäller väl inte hemförsäkring?
 
  • Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
D DIY_Master skrev:
Hej,

Jag anlitade Open Infra för ett par år sedan för att installera fiber till min villa. Hela installationen gick smärtfritt och de gjorde ett bra jobb vid installationstillfället (trodde jag).

Nu under våren har jag planerat att bygga en ny stödmur vid min tomtgräns. Jag kontaktade då Open Infra för att få ut kartor på var fibern ligger nedgrävd. De skickade också en kart som skulle visa hur kabeln låg. Under förra veckan utförde jag jobbet. Jag handgrävde hela ytan där fibern kunde ligga, ca: 2 meter brett för att vara säker på att jag inte missade den. När jag inte hittade kabel så antog jag att den låg djupare än mitt grävdjup som endast var ca: 30 cm. Sedan började jag gräva med maskin. Ca: 5 meter från där fibern skulle ligga enligt kartan gräver jag av kabel.

Jag la direkt en felanmälan, och personen som tog emot min anmälan sa då att det troligtvis skulle gå snabb att åtgärda eftersom de givit mig felaktig information. Nu fem dagar senare får jag beskedet att de inte tänker stå för kostnaden eftersom kabel ligger på min tomt så friskriver de sig från ansvar, trots att de både gjort installationen och upprättat dokumentationen över hur kabel är dragen. De nämnde inte heller att deras kartor inte går att lita på när jag kontaktade dem. Jag anser att det är en helt orimlig hållning då de både utfört installationen och gjort dokumentationen över var kabel ligger.

Vad kan jag göra?
Jag har haft med det företaget att göra och det enda råd jag kan ge dig är att omedelbart anlita en jurist som får handha ärendet, för OI kommer aldrig att ta sitt ansvar och åtgärda problemet. Kolla upp företaget på bolagsinfo, så får du se vad du har att göra med. Dirty business!
 
B Boan skrev:
men om de märkt ut är det ju deras fel
Det tycker inte Open Infra
 
martin43 martin43 skrev:
När jag begärde underlag via ledningskollen var fibern på min tomt markerad som OSÄKERT LÄGE.
Och det kan jag hålla med om för den var på helt fel ställe på kartan jag fick. De menade att man då bör begära ledningsanvisning för att få ett giltigt underlag att gräva efter.
Vad stod det i kartan du fick?
[bild]
Det stod ingenting. Jag fick bara en karta utan text.
 
engs
Begärde ut från Ledningskollen för kanske två år sen och fick svar. Markerade hela tomten på kartan, inte bara där jag skulle gräva. Tänkte det är bra att ha.

Så nu har jag det på papper. (Men har för mig det stod att kartorna skulle destrueras efter projektet avslutats).

Men om/när man ska gräva i framtiden, bör man köra en sökning igen då bara för att fria sig om verkligheten inte stämmer med kartan?
Även om man vet att man får identiska kartor.

Fick mail nu idag bara att mitt användarkonto på Ledningskollen kommer raderas om man inte loggar in igen, har väl nått med GDPR att göra gissar jag. Då finns det ju inget bevis heller att man utfört en kontroll, (annat än de ritningar jag egentligen inte får ha kvar)
 
Här hos mig har OI precis plöjt ner tomslang + duct för att senare installera resten när de väl byggt klart stamfibern. Dock ligger plastband under duct och ingen söktråd ovanpå. Så att försöka hitta den vid en utsättning kommer inte bli lätt.

Entreprenören som gjorde jobbet här i Bollebygd har inte begärt utsättning någonstans, vilket resulterat i en rejäl skada i servicekabeln till ett hushåll, inte mitt dock. Där de körde av 2 faser med plogen utan att meddela fastighetsägare, sen åkte de bara vidare.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
D DIY_Master skrev:
Jag gjorde fiberinstallationen för ca: 4 år sedan och jag ägde huset vid tillfället. De har alltså inte utfört en adekvat teknisk dokumentation vid installationstillfället och nu hävdar de att jag får skylla mig själv eftersom det är min mark. Tänk om en hantverkare skulle resonera så vid en badrumsrenovering. Det är ditt badrum så du får skylla dig själv.
Om det bara var 4 månader sedan, gick det då inte att se var de grävt ner den??
 
Borgir Borgir skrev:
Om det bara var 4 månader sedan, gick det då inte att se var de grävt ner den??
Läs igen ;-) Det står 4 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Begärde ut från Ledningskollen för kanske två år sen och fick svar. Markerade hela tomten på kartan, inte bara där jag skulle gräva. Tänkte det är bra att ha.

Så nu har jag det på papper. (Men har för mig det stod att kartorna skulle destrueras efter projektet avslutats).

Men om/när man ska gräva i framtiden, bör man köra en sökning igen då bara för att fria sig om verkligheten inte stämmer med kartan?
Även om man vet att man får identiska kartor.

Fick mail nu idag bara att mitt användarkonto på Ledningskollen kommer raderas om man inte loggar in igen, har väl nått med GDPR att göra gissar jag. Då finns det ju inget bevis heller att man utfört en kontroll, (annat än de ritningar jag egentligen inte får ha kvar)
Du ska alltid begära en ny. För din egen säkerhet om det händer något.

En utsättning är bara giltig i en viss tid likaså med infon som man får (ca 30 dagar ligger en del på).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Har du stamledningen över din fastighet? Det hade jag aldrig accepterat. Om det inte handlar om stora marker skog, jordbruk och dylikt. Men då gäller väl inte hemförsäkring?
Stamledningen ligger just vid gränsen, sen gick den in 50cm på min tomt. Den ligger i en gammal tub från 60 talet som dom återanvänt. Tror inte det är möjligt att be dom flytta alla kablar. Skulle ju vara en ekonomisk katastrof om man kunde med rätt hävda det.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Hur är det med elservis? Har man lika stort ansvar för den även om den är utsatt med ledningskollen?
När elbolagen sätter ut på tomt är det en meter från var sida som är säkerhetsavstånd. Försiktigt grävning innanför det. Det som beskrivs i inlägget är helt befängt då ledning ägs fram till ”avlämningen”. I elservisens fall är det fram till huvudsäkringar (bara kabeln). Ingen privatperson får eller kan äga driften av el eller fiber fram till avlämning. Är detta sant med trådstartaren så är det ett märkligt skitavtal.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
J Jompastudio skrev:
När elbolagen sätter ut på tomt är det en meter från var sida som är säkerhetsavstånd.
Återigen kan de exakta villkoren variera mellan olika ledningsägare.

T.ex. Övik Energi:
Textdokument med instruktioner för lokalisering av ledningar med varning om nödvändig försiktighet.

Hammarö Energi:
Textdokument med titeln "Särskilda grävbestämmelser Hammarö Energi" och säkerhetsavståndsinformation.

Så viktigt att inte förutsätta något utan läsa de instruktioner man får.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.