42 346 läst · 117 svar
42k läst
117 svar
Fibern avgrävd pga av felaktig karta, nu vill inte Open Infra stå för kostnaden
Det kan vara intressant att läsa offerten/materialet du fick vid installationstillfället också, där kan ju uppmätning vara omnämnt till någons för- eller nackdel.
Kabeln är väl alltid bara en plastslang. Det vi pratar om är det märkband som ska förläggas en bit ovanför den nedgrävda kabeln och som innehåller en metalltråd för sökningen.
Saknas bandet är det inte ett professionellt utfört arbete.
Jag har t o m fått en tunn gul tråd också, som jag glömde fråga vad det var.
Läggs i ett moment om det är riktiga fibergrävare som är i farten:
Saknas bandet är det inte ett professionellt utfört arbete.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har t o m fått en tunn gul tråd också, som jag glömde fråga vad det var.
Läggs i ett moment om det är riktiga fibergrävare som är i farten:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 137 inlägg
Har inget minne av nå speciella märkband när de lade ner här men däremot var de tidigt här och scannade och ritade in på karta. Kanske manuellt, jag vet inte. När grannen sen skulle ha fiber och begärde utsättning så sprayade de iallafall även min inkommande ganska så exakt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 003 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 003 inlägg
Hos hos gjordes kartorna under projekteringen, helt enkelt vart entreprenören borde dra fibern.
Sen drog de på helt annan plats för att slippa gå genom häcken. Men kartan ändrades inte.
Kan va likande i TS fall.
Hos oss låg de dessutom 10cm djupt och inget markeringband. Endast 6mm Skyddsrör som nu efter ett antal år är så skört att de spricker om man rör det.
Pinnen som syns i bild är markeringen av telefon-linan. Markeringapinnen för fiber sitter 7m till höger utanför bild.
Sen drog de på helt annan plats för att slippa gå genom häcken. Men kartan ändrades inte.
Kan va likande i TS fall.
Hos oss låg de dessutom 10cm djupt och inget markeringband. Endast 6mm Skyddsrör som nu efter ett antal år är så skört att de spricker om man rör det.
Pinnen som syns i bild är markeringen av telefon-linan. Markeringapinnen för fiber sitter 7m till höger utanför bild.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte så professionellt utfört hos mig. Det finns inget band. ;-)MultiMan skrev:
Med en sådan lagd duct hade jag kontaktat fiberägare och skickad bild om den är godkänd. Är den lagd enligt Robust fiber så är den felaktigt gjort.U Utsliten och utdömd skrev:Hos hos gjordes kartorna under projekteringen, helt enkelt vart entreprenören borde dra fibern.
Sen drog de på helt annan plats för att slippa gå genom häcken. Men kartan ändrades inte.
Kan va likande i TS fall.
Hos oss låg de dessutom 10cm djupt och inget markeringband. Endast 6mm Skyddsrör som nu efter ett antal år är så skört att de spricker om man rör det.
Pinnen som syns i bild är markeringen av telefon-linan. Markeringapinnen för fiber sitter 7m till höger utanför bild.
[bild]
Telia har haft 5 års garantikrav på sina entreprenörer.
Följer man inte Robust fiber eller är gjort före den tiden kan det vara hur som helst, tyvärr finns det även de som fuskar. Vi begärde alltid in foton från grävning, även de som plöjt ned fiber.
Var då del av underlag tillsammans med projektering för dokumentation, idag GPS-inmäter man istället.
Hur är det med kostnad och tillgänglighet för att få en lagning? Vi har nyligen varit nära att gräva av vår fiber och jag har ingen aning om vad det skulle kosta att få det svetsat eller hur lång tid man hade varit utan internet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 003 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 003 inlägg
Det är nog närmare 8 år sedan det drogs och nätet har bytt ägare från en lokal aktör till transtema under tiden. Enligt karta ska även ducten vara brun, men inte ens det stämmer.A AndersS skrev:Med en sådan lagd duct hade jag kontaktat fiberägare och skickad bild om den är godkänd. Är den lagd enligt Robust fiber så är den felaktigt gjort.
Telia har haft 5 års garantikrav på sina entreprenörer.
Följer man inte Robust fiber eller är gjort före den tiden kan det vara hur som helst, tyvärr finns det även de som fuskar. Vi begärde alltid in foton från grävning, även de som plöjt ned fiber.
Var då del av underlag tillsammans med projektering för dokumentation, idag GPS-inmäter man istället.
Men det som syns på bilden är åtgärdat från mitt hus fram till tomtgräns med en 50mm skyddslang och den ligger ca 50cm djup mestadels. Förutom i diket där den fortfarande ligger 10-20cm djupt.
du skulle begärt utsättning på Ledningskollen. Kartor går ALDRIG lita på. Det kostar dessutom ingetD DIY_Master skrev:Hej,
Jag anlitade Open Infra för ett par år sedan för att installera fiber till min villa. Hela installationen gick smärtfritt och de gjorde ett bra jobb vid installationstillfället (trodde jag).
Nu under våren har jag planerat att bygga en ny stödmur vid min tomtgräns. Jag kontaktade då Open Infra för att få ut kartor på var fibern ligger nedgrävd. De skickade också en kart som skulle visa hur kabeln låg. Under förra veckan utförde jag jobbet. Jag handgrävde hela ytan där fibern kunde ligga, ca: 2 meter brett för att vara säker på att jag inte missade den. När jag inte hittade kabel så antog jag att den låg djupare än mitt grävdjup som endast var ca: 30 cm. Sedan började jag gräva med maskin. Ca: 5 meter från där fibern skulle ligga enligt kartan gräver jag av kabel.
Jag la direkt en felanmälan, och personen som tog emot min anmälan sa då att det troligtvis skulle gå snabb att åtgärda eftersom de givit mig felaktig information. Nu fem dagar senare får jag beskedet att de inte tänker stå för kostnaden eftersom kabel ligger på min tomt så friskriver de sig från ansvar, trots att de både gjort installationen och upprättat dokumentationen över hur kabel är dragen. De nämnde inte heller att deras kartor inte går att lita på när jag kontaktade dem. Jag anser att det är en helt orimlig hållning då de både utfört installationen och gjort dokumentationen över var kabel ligger.
Vad kan jag göra?
En aktörs prislista. Det ger kanske en indikation även för andra:Lime113 skrev:
https://support.openinfra.com/sv-SE...slista-och-villkor-för-service-och-reparation
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför fungerar inte keystone insatserna?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
12V till 220 !!!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hjälp, förstår inte märkningen
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G