kisumisu
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Varför antenne överhuvudtaget?? Kör stadsnät med tex. Ip tv appletv crome? Så kör jag super bra
Vissa kanske inte har fiber.

Vissa kanske har flera tv apparater.

Vissa kanske är bara intresserade av SVT, Tv4, Tv6...dumt och betala för det när det är gratis!!!

Vissa kanske vill ha ett bättre utbud (tänker då parabol).

Sen att det finns en och annan pirat ip tv leverantör är en helt annan sak...men dem legala är rätt värdelösa när det gäller utbud och teknik!!
Hålla på krångla med chromecasts etc eller dumma operatörstyrda boxar där man inte ens kan välja egen kanallista :crysmile: jeezus :seenoevil:

Nä tacka vet jag parabol och en Linuxbox med egen hårddisk!
Dessutom ingår en slags ip tv i alla fall hos canal digital om man nu prompt skall och vill ha det! Har ju sin fördel ifall ens egen inspelning skulle ha krånglat eller om man reser mycket! Men låser man sig bakom en operatör så när det väl krånglar fungerar absolut ingenting!!

Skönt kunna ha en lösning ifall det tex blir strömavbrott och ingen internet fungerar....i alla fall Telenors fiber är ju så skört när sådant händer och 4G är inte heller bättre blir överbelastat när sådant händer (eller så saknar även Telia UPS backup).
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
(Jag slår bara på appletv väljer svt får upp allt från live till arkiv på 2sek .... inge krångel å gratis .. så nej det är inge krångel å dyrt ... förutom tvlicensen men det får alla snåla jxvlar numera betala via skattsedeln;)....)
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
(Jag slår bara på appletv väljer svt får upp allt från live till arkiv på 2sek .... inge krångel å gratis .. så nej det är inge krångel å dyrt ... förutom tvlicensen men det får alla snåla jxvlar numera betala via skattsedeln;)....)
Har man 4 tv-apparater som SVT ska funka på blir 4 st apple-tv en ansenlig kostnad jämfört med en tv-antenn.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Skönt kunna ha en lösning ifall det tex blir strömavbrott och ingen internet fungerar....i alla fall Telenors fiber är ju så skört när sådant händer och 4G är inte heller bättre blir överbelastat när sådant händer (eller så saknar även Telia UPS backup).
Hur många har reservkraft till sin TV vid elavbrott. ;)
 
A AndersS skrev:
Hur många har reservkraft till sin TV vid elavbrott. ;)
Jag, för radion, TV, belysning och värmesystemet (pumpar etc).

Vi har tre TV apparater, barnens för barnprogrammen och en för de vuxna som vill se antikrundan, på spåret, wallaner, nyheter etc.
Vi har en antenn i ett av rummen och den förser alla med TV signal med oftast knivskarp bild.
Men vis snöfall eller kraftig blåst blir det jobbigt så vi kommer att sätta upp en antenn på taket igen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Var nog inte svar på frågan;)
Min gissning är att 99% eller troligvid flera inte har reservkraft till sin TV.
 
  • Gilla
ErikLtz och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Finns säkert någon. Jag som jobbar inom IT drar då inga coax-kablar eller förbereder för antenn i vårt nybygge, enbart CAT8 och fiber mellan husen.
Och funkar det för alla oss som i nte kan teckna några abonnemang?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Monica Berzén Monica Berzén skrev:
Och funkar det för alla oss som i nte kan teckna några abonnemang?
Vad menar du exakt med ”kan inte teckna några abonnemang”? Har du internet eller egen NAS kan du streama vad som helst, med eller utan abonnemang hos streamingtjänsterna.
 
Vid elavbrott: Om man har ett elreservkraftverk som inte är kopplad till fibernätet men till TV'n - funkar då TVn när man kör via mobil och Chromecast?
 
yonna yonna skrev:
Vid elavbrott: Om man har ett elreservkraftverk som inte är kopplad till fibernätet men till TV'n - funkar då TVn när man kör via mobil och Chromecast?
Prova nu! Du kan ju simulera situationen, eller hur?
 
kisumisu
yonna yonna skrev:
Vid elavbrott: Om man har ett elreservkraftverk som inte är kopplad till fibernätet men till TV'n - funkar då TVn när man kör via mobil och Chromecast?
Det beror ju på om din mobilmast fungerar.

Hos oss dör även 4G vid större avbrott och du fungerar det inte streama!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.