När man har flera grejor vid TVn som ska kopplas till internet via routern behöver man en förgreningsdosa för nätverket, nämligen en switch. Så slipper du dra tre-fyra kablar bort till routern. För hemmabruk har dessa typiskt fem eller åtta kontakter.

Visst kan grejorna använda trådlöst, men i dagsläget är de flesta trådlösa nätverk lite för långsamma. Så när det gäller film och TV är kablar bäst än så länge.
 
Mats-S
B Blejdarn skrev:
... men i dagsläget är de flesta trådlösa nätverk lite för långsamma. Så när det gäller film och TV är kablar bäst än så länge.
"Dom flesta" stämmer nog inte längre, majoriteten av "hemma-Wifi" funkar alldeles utmärkt för streaming av live-TV och film, förutsatt att ISP:n förser routern med en tillräckligt snabb anslutning.
 
N Nalleman64 skrev:
Telia Bredband Plus som TS redan har är ett sådant abonnemang.
vi har Net1, inget tak!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag är lite i samma sits som TS, är 40år men ändå rätt novis på området TV idag och hur man kan få signal idag.
Jag kollar inte supermycket på TV och det jag ser är inte i behov av någon högre upplösning.
Nyheter och några program per vecka plus barnprogrammen för de små.

Min antenn på taket var otroligt sliten och många av spröten låg utspridda i trädgården efter alla stormar genom åren. Men den gav mycket bra bild!
Efter en ombyggnad som innehöll 3m högre nockhöjd och förlängd skorsten så åkte antennen på tippen.
Ersatt med en inomhusantenn, som inte alltid ger stabil bild hur jag än ordnar med den.

Jag har fiber indraget och får internet via den.
Kan man få TV:n via den utan att behöva betala något? Utan abonnemang?

Om inte, vad ska jag köpa för ny takantenn? Vilka gör bra antenner idag?
För 20-30år sedan hade jag bara knatat ner till den lokala TV affären och köpt en, de sålde svensktillverkade kvalitetsantenner och var otroligt duktiga på området.

Nacka masten är det som har starkast signal hos mig.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag är lite i samma sits som TS, är 40år men ändå rätt novis på området TV idag och hur man kan få signal idag.
Jag kollar inte supermycket på TV och det jag ser är inte i behov av någon högre upplösning.
Nyheter och några program per vecka plus barnprogrammen för de små.

Min antenn på taket var otroligt sliten och många av spröten låg utspridda i trädgården efter alla stormar genom åren. Men den gav mycket bra bild!
Efter en ombyggnad som innehöll 3m högre nockhöjd och förlängd skorsten så åkte antennen på tippen.
Ersatt med en inomhusantenn, som inte alltid ger stabil bild hur jag än ordnar med den.

Jag har fiber indraget och får internet via den.
Kan man få TV:n via den utan att behöva betala något? Utan abonnemang?

Om inte, vad ska jag köpa för ny takantenn? Vilka gör bra antenner idag?
För 20-30år sedan hade jag bara knatat ner till den lokala TV affären och köpt en, de sålde svensktillverkade kvalitetsantenner och var otroligt duktiga på området.

Nacka masten är det som har starkast signal hos mig.

TV (ej play-tjänster) via fiber utan abonnemang är inte möjligt.

Du har haft en antenn tidigare, kan du inte köpa en likartad? Det finns i princip två typer att välja på; riktantenn och antenn av typen "gitter" (grillgaller). Avstånd och signalförhållande avgör antenntyp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fantastiskt lång och diversifierad tråd. Många olika råd och tips och som någon skrev, många rekommenderar just det man valt själv - så även jag :)

Inlägg som det om att kunna zappa trodde jag var ironiskt, men var nog inte det? Trots den ringa åldern 32 år :-O

Flera generella saker att plocka ut:
+ utsänd TV som Boxer och parabol låser både vid programtablå och plats, en del gillar det gamla, de flesta som provat nytt vill aldrig tillbaks
+ streamtjänster som Netflix, HBO, ViaPlay m.fl men även gratis play-tjänster från SVT, TV4 & YouTube ger massor av frihet och i de senare kan även utsänd "live-TV" ses om man vill
+ har man flera enheter och flera boenden är stream+play-tjänster guld för de har man ju med sig överallt (mobil, padda, bärbar dator) och har då samma utbud i sommarstugan, båten och på semestern utan att det kostar mer

Det behöver heller inte vara svårt. Att starta stream/play/klipp på mobilen och skicka till Chromecast/AppleTV är enkelt. Har man inte mobilen, placera gamla smartluren (utan SIM men med WiFi) i laddare vid soffbordet som "permanent smart-fjärr". Även kompisen på besök kan starta appar och skicka bilden till skärmen - annars dags att lära sig ;-)

Tipset om Kjell:s teknik-guider är bra om man vill lära sig mer, men innehåller mycket "överkurs". Besök någon lagom uppkopplad och pedagogisk person med modern TV och smartlur så kan man se hur enkelt det är.

(HTPC med tangentbord känns retro, jag hade det förr, men ohh så mycket enklare med mobilen och Chromecast)

Fotnot: har 65" välvd Philips med Ambilight, 4 tillkopplade Hue-lampor som "fyller rummet" i filmens färg, ChromeCast Ultra för 4K, tillkopplad 5.1-receiver om jag vill ha bioljud som skulle *upprört* grannarna om jag haft några, riktigt bra WiFi med mesh-funktion som täcker hela huset (men LAN-sladd till Ultra:n) och fiber för bra fart med obegränsad datamängd - och tidigare platt-skärmen i sovrummet med sin ChromeCast. Och långt till biografen - som ändå är stängd nu :-O
 
  • Gilla
  • Arg
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
N
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag är lite i samma sits som TS, är 40år men ändå rätt novis på området TV idag och hur man kan få signal idag.
Jag kollar inte supermycket på TV och det jag ser är inte i behov av någon högre upplösning.
Nyheter och några program per vecka plus barnprogrammen för de små.

Min antenn på taket var otroligt sliten och många av spröten låg utspridda i trädgården efter alla stormar genom åren. Men den gav mycket bra bild!
Efter en ombyggnad som innehöll 3m högre nockhöjd och förlängd skorsten så åkte antennen på tippen.
Ersatt med en inomhusantenn, som inte alltid ger stabil bild hur jag än ordnar med den.

Jag har fiber indraget och får internet via den.
Kan man få TV:n via den utan att behöva betala något? Utan abonnemang?

Om inte, vad ska jag köpa för ny takantenn? Vilka gör bra antenner idag?
För 20-30år sedan hade jag bara knatat ner till den lokala TV affären och köpt en, de sålde svensktillverkade kvalitetsantenner och var otroligt duktiga på området.

Nacka masten är det som har starkast signal hos mig.
För egen del har jag valt följande lösning:
Liten bordsantenn med förstärkare för gratiskanalerna i marknätet, ett flertal paraboler varav några riktigt stora för främst brittiska kanaler (deras inrikeskanaler som inte går att se i Sverige på annat sätt), tyska och italienska kanaler (kan ses med en liten parabol). Därutöver ett antal playtjänster (enbart de som är gratis) via internet.
Har aldrig reflekterat över att ta emot de kanaler som sänds gratis i marknätet via internet istället. Har inte sett någon direkt vits med det eftersom de då kräver någon form av abonnemang.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
E Elin80 skrev:
Tack för svar! Vi har Telia bredband plus via mobilnätet. Så då är det antenn som gäller? Och då måste vi alltså ha en antenn på taket?
Det finns bra inomhusantenner idag. Det är inte säkert att du behöver upp på taket.
 
etompau;
Vi har bara 10 Mbit fiberanslutning, men det räcker utmärkt för att streama till en Apple TV.
Vi har laddat in apparna från bl.a SVT-Play, TV4Play och Viafree och det finns hur mycket som helst att titta på.
 
E etompau skrev:
TV (ej play-tjänster) via fiber utan abonnemang är inte möjligt.

Du har haft en antenn tidigare, kan du inte köpa en likartad? Det finns i princip två typer att välja på; riktantenn och antenn av typen "gitter" (grillgaller). Avstånd och signalförhållande avgör antenntyp.
Tack! som väntat alltså.
Mottagningsförhållanden hos mig är inte opimala eftersom det är skog runt om och även lite berg.
Den antenn som satt på taket var en stor pjäs. Säkert 50år gammal.
Jag har ca 10-12km till nackasändaren tror jag. Tänkte på att det förr fanns mindre bra och bättre fabrikat på antenner. Vilken sort finns det tips på om man söker på nätet.
 
kisumisu
mahne mahne skrev:
Har både parabol från canal digital och en väldigt stor antenn på taket.
vad är det jag behöver för att se gratiskanalerna?

Har en gammal platt-tv så behöver jag enbart en digitalbox?
Hörde att det fanns något slags depostionskort från canal digital, stoppar jag in den i common interface på tv:n?
Det beror på vad du har för box och vad du vill se?

Ofta räcker det att man riktar om antennen.
19 grader öst Astra är en stor sattelit med massa gratiskanaler och som går in med relativt små antenner i Sverige.

Visst finns det depositionskort och då har du antennen kvar på 1w positionen. Men då får du bara Svt med det kortet.

Japp om inte tvn har en sattelitmottagare behöver du en box. Boxarna kostar dock inte mycket idag och finns androidboxar som har allt.

Här är en bra sida för parabol
https://www.lyngsat.com/freetv/Europe.html
 
Redigerat:
Mats-S
ErikLtz ErikLtz skrev:
Har man inte mobilen, placera gamla smartluren (utan SIM men med WiFi) i laddare vid soffbordet som "permanent smart-fjärr".
hehe, trodde jag var ensam om den nördgrejen, men tydligen fler som plockat fram sin gamla mobil. Jag har en Nexus5, som (eftersom det är en generisk android) jag har strippat på ALLT som inte behövs för playtjänsterna, funkar perfekt som fjärrkontroll :geek:
Me min gamla ZTE funkade inte, lite väl gammal androidversion på den :crysmile:

För övrigt grymt bra sammanfattning du gjort (y)
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
ErikLtz ErikLtz skrev:
Fotnot: har 65" välvd Philips med Ambilight, 4 tillkopplade Hue-lampor som "fyller rummet" i filmens färg
Sidospår: Vad menar du? Är Ambilight och Hue kompatibla?!
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Det beror på vad du har för box och vad du vill se?

Ofta räcker det att man riktar om antennen.
19 grader öst Astra är en stor sattelit med massa gratiskanaler och som går in med relativt små antenner i Sverige.

Visst finns det depositionskort och då har du antennen kvar på 1w positionen. Men då får du bara Svt med det kortet.

Japp om inte tvn har en sattelitmottagare behöver du en box. Boxarna kostar dock inte mycket idag och finns androidboxar som har allt.

Här är en bra sida för parabol
[länk]
Har ingen box men ska testa sprötantennen på taket med tv:n som har inbyggd digitalbox dvb t2. Kanske funkar
 
kisumisu
mahne mahne skrev:
Har ingen box men ska testa sprötantennen på taket med tv:n som har inbyggd digitalbox dvb t2. Kanske funkar
Parabolen funkar inte till Dvb-t2.
Där behöver du Dvb-s eller allra helst Dvb-s2.

Däremot har du en modern markmottagare i tvn. Så ja du kan nog ta in något med spröantennen såvida den är i okej skick och någorlunda modern.

Lycka till (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.