A A-Man_08 skrev:
CPEn är ju ett telcoutryck oftast menar man routern, men det kan ju även vara något annat en switch.
Min leverantör vill alltid att man kopplar ur routern och kopplar inte en dator direkt i inkommande nätverksuttag i väggen.

Dom påstår att dom inte kan felsöka annars.
Vad är det som kräver att datorn är direktansluten och inte routern?
Ja, CPE betyder just "Customer Premises Equipment", dvs den delen av leverantörens utrustning som står hos kunden.

Den kan vara av lite olika snitt, tyvärr finns det nötter som installerar överlämningspunkten integrerad med en router/switch/brandvägg/accesspunkt (Jag tittar på er Inteno... Jag har tom vittnat i domstol om de dumheterna som det kan leda till) men smartare ISP:er/nätverksägare har en väldefinerad enkel överlämningspunkt. Typiskt bara en RJ-45 port. Om ISP eller annan sedan vill lägga med en s.k. "router" (som typiskt är alla ovanstående funktioner uppräknade i en och samma låda) så får de gärna göra det, men vill kunden byta till sin egen så är det enkelt.

Så varför begär man att kunden kopplar en dator direkt i uttaget i överlämningspunkten (CPE:n)? Jo, just för att få ett enkelt väldefinierat gränssnitt utan alla de komplikationer som "multilådan" tillför. Man behöver ju ett enkelt felsöknings-schema som kan följas av first-line support (som inte är direkt överutbildade...) och som kunden dessutom inte kunnat röra till mha en felkonfiguration in någon av lådorna på nätverket.

Om man får kontakt och fungerande nätverk med datorn via kabel rätt i överlämningspunkten då vet ISP:n att felet ligger hos kunden (som ofta skruvat på alla rattar och reglage helt utan plan eller kunskap). Om inte, då är chansen större att felet faktiskt ligger hos ISP:n/nätägaren.

Så det är helt enkelt ett sätt att förenkla så mycket det går i en situation när inte går att lita på någon direkt djupare kunskap hos varken den som sitter i supporten eller kunden. (Vi som kan lite mer har därför lite knep för att komma vidare i kedjan lite snabbare...)

Så att de säger att "de inte kan felsöka annars" beror helt enkelt på att det script/schema de måste följa kräver att man gör så. Men det är också en ganska bra idé. Det är ju en bra tanke att först försöka renodla situationen så långt det går för att se om felet kvarstår.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har tom vittnat i domstol om de dumheterna som det kan leda till
Det där tarvar en vidareutveckling enligt principen har man sagt A... Kanske i en egen tråd, vad vet jag?
 
First line support kan se att din router eller dator har fått ett IP-nummer. Kanske kan de göra någon lasttest, men det är inte en garanti för att användarens dator har en fungerande DNS och/eller kommer ut på publika internet.

Har haft den dusten med en tjej på teliasupporten. Enligt hennes manus/flödesschema skulle hon skicka ut en tekniker till mig eftersom jag fick en IP-adress.

I hennes verklighet så uppfattade hon det som jag inte ville felsöka när jag envisades med att påstå att det var 90% packet loss till deras DNS och att internet inte gick att komma ut på trots att jag fått ett ip-nummer. Hon kunde heller inte ta emot felanmälan innan jag accepterade att jag skulle få betala för felsökning om de skickade ut en tekniker och denne hittade fel i min utrustning. Jag tyckte det skulle vara slöseri på Telias tid och resurser att skicka tekniker att felsöka i min utrustning. Då undrade hon återigen varför jag inte ville felsöka.

Det är en mycket bra test att kundens dator kommer ut på internet.

Jag fick aldrig något besök. :rolleyes:

Man kan ju undra vad som händer om Telia själva hittar och byter nån krånglande switch och internet tycks börja fungerar då teknikern på hembesök börjar mecka med kundens utrustning? Får kunden betala eftersom teknikern inte hittade något fel i operatörens utrustning?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, CPE betyder just "Customer Premises Equipment", dvs den delen av leverantörens utrustning som står hos kunden.

Den kan vara av lite olika snitt, tyvärr finns det nötter som installerar överlämningspunkten integrerad med en router/switch/brandvägg/accesspunkt (Jag tittar på er Inteno... Jag har tom vittnat i domstol om de dumheterna som det kan leda till) men smartare ISP:er/nätverksägare har en väldefinerad enkel överlämningspunkt. Typiskt bara en RJ-45 port. Om ISP eller annan sedan vill lägga med en s.k. "router" (som typiskt är alla ovanstående funktioner uppräknade i en och samma låda) så får de gärna göra det, men vill kunden byta till sin egen så är det enkelt.

Så varför begär man att kunden kopplar en dator direkt i uttaget i överlämningspunkten (CPE:n)? Jo, just för att få ett enkelt väldefinierat gränssnitt utan alla de komplikationer som "multilådan" tillför. Man behöver ju ett enkelt felsöknings-schema som kan följas av first-line support (som inte är direkt överutbildade...) och som kunden dessutom inte kunnat röra till mha en felkonfiguration in någon av lådorna på nätverket.

Om man får kontakt och fungerande nätverk med datorn via kabel rätt i överlämningspunkten då vet ISP:n att felet ligger hos kunden (som ofta skruvat på alla rattar och reglage helt utan plan eller kunskap). Om inte, då är chansen större att felet faktiskt ligger hos ISP:n/nätägaren.

Så det är helt enkelt ett sätt att förenkla så mycket det går i en situation när inte går att lita på någon direkt djupare kunskap hos varken den som sitter i supporten eller kunden. (Vi som kan lite mer har därför lite knep för att komma vidare i kedjan lite snabbare...)

Så att de säger att "de inte kan felsöka annars" beror helt enkelt på att det script/schema de måste följa kräver att man gör så. Men det är också en ganska bra idé. Det är ju en bra tanke att först försöka renodla situationen så långt det går för att se om felet kvarstår.
Men vad är det som dom testar mot en dator som är omöjligt att testa mot routern?
 
blackarrow blackarrow skrev:
First line support kan se att din router eller dator har fått ett IP-nummer. Kanske kan de göra någon lasttest, men det är inte en garanti för att användarens dator har en fungerande DNS och/eller kommer ut på publika internet.

Har haft den dusten med en tjej på teliasupporten. Enligt hennes manus/flödesschema skulle hon skicka ut en tekniker till mig eftersom jag fick en IP-adress.

I hennes verklighet så uppfattade hon det som jag inte ville felsöka när jag envisades med att påstå att det var 90% packet loss till deras DNS och att internet inte gick att komma ut på trots att jag fått ett ip-nummer. Hon kunde heller inte ta emot felanmälan innan jag accepterade att jag skulle få betala för felsökning om de skickade ut en tekniker och denne hittade fel i min utrustning. Jag tyckte det skulle vara slöseri på Telias tid och resurser att skicka tekniker att felsöka i min utrustning. Då undrade hon återigen varför jag inte ville felsöka.

Det är en mycket bra test att kundens dator kommer ut på internet.

Jag fick aldrig något besök. :rolleyes:

Man kan ju undra vad som händer om Telia själva hittar och byter nån krånglande switch och internet tycks börja fungerar då teknikern på hembesök börjar mecka med kundens utrustning? Får kunden betala eftersom teknikern inte hittade något fel i operatörens utrustning?
Känns som dom bara gör någon form av pingtest mot datorn.
Det är ju inte så att dom kommer in i den.
 
A A-Man_08 skrev:
Men vad är det som dom testar mot en dator som är omöjligt att testa mot routern?
Det är eventuellt inte deras router. Och eftersom det inte finns någon applikation eller dylikt i den som kan fungera som deras proxy så blir den oanvändbar.

Om det är deras utrustning så kan de i vissa fall kontrollera att de inte får kontakt med den och då kan det räcka. Men i de flesta fall så vill de ändå då ha en bekräftelse på att det inte fungerar med en dator ändå.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Man kan ju undra vad som händer om Telia själva hittar och byter nån krånglande switch och internet tycks börja fungerar då teknikern på hembesök börjar mecka med kundens utrustning? Får kunden betala eftersom teknikern inte hittade något fel i operatörens utrustning?
Jag säger bara 8.8.8.8... ;)

Men det senare hände mig. För många år sedan, ADSL och IP-telefoni så grävde man av en telefonkabel till en abonnent på andra sidan dalen där jag bor. När man lagade hennes (vanliga POTS-telefoni) så lyckades man koppla mitt nummer till hennes anslutning. (Jag kan inte ens börja tänka mig hur de lyckades med det...) Jag fick reda på det genom att vi blev kontaktade och jag ringde på mobilen tillbaka genom att slå mitt eget nummer och då fick tala med damen på andra sidan dalen. (ADSL dog det med.)

Så felanmälan, och när de väl kom efter tre veckor så hittades inget fel, men när teknikern rörde runt bland kablar så hittade han ett glapp i en mellanpropp. "Så då var det ju fel på min utrustning!!!" Att jag försökte förklara att en glappande mellanpropp förvisso kunnat döda min ADSL-koppling men på inget sätt skulle kunnat koppla om telefonnummer på det sättet fick naturligtvis inget genomslag. (De hade alltså upptäckt sitt misstag och helt tyst bara fixat det utan att meddela någon.)

Jag fick löst det genom att påpeka att de minsann skickat mellanproppen också, och det höll ISP:n med om och tog kostnaden. Jag fick aldrig någon vettig förklaring till vad de (dvs televerket) lyckats med för abrowinsh. Och varför de inte upplyste sin egen tekniker om vad problemet var samt att man hade löst det.


Och det här är fö ett av skälen till att jag fortfarande har IP-telefoni med ISP:ns ATA installerad. Det kostar inget men framförallt så är det guld värt när nätverket krånglar. Jag behöver inte gå igenom något felträd med ett arbetsbi i andra änden på luren, utan jag felanmäler helt sonika telefoni. Eftersom det inget finns något jag kan ställa in, eller dylikt så kan de inte tvinga mig igenom någon checklista. "Jag kan inte ringa, kan ni få kontakt med er ATA, eller kolla i er ände? Jaså, det fungerar inte? Bra, messa mig när det är uppe igen då."
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.