Unikt namn
Hur gamla är dina routrar och vad har de för beteckning?

Om alla är från samma (moderna) generation så kommer det räcka att ställa in de som står i huset i "AP mode", den i garaget står i vanligt router läge och sköter utdelning av ip adresser m.m.
Samt konfigurera samma namn/lösen på alla tre trådlösa nätverk. Då kommer alla försöka samspela och presentera ett gemensamt nätverk.

Du kommer då få en lösning där dina trådlösa enheter kan flyta mellan olika accesspunkter beroende på vilken som ger bäst täckning.

Men om det är lite blandad ålder på routrarna, vilket är troligt, så kommer det inte fungerar lika bra.

Då är det antagligen bättre att komplettera den senaste router du fått av din internetleverantör med trådlösa moderna accesspunkter och konfigurera på samma vis.

Edit: Har du en AX/Wifi 6 router köper du även sådana accesspunkter. Har du en AC/Wifi5 router så köper du sådana acesspunkter, och kopplar ungefär såhär då.
Schmatisk bild av nätverksuppkoppling med router i garage, switchar och anslutningar till enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej Tack för svar.

Det lutar just nu mot att ta en gammal men bra som router och stänga av Wifit på den. Den skall bara vara gateway för AP:erna och sitta i garaget.

Sen köper jag nog två nya, billiga smårouters med wifi och gör om dem till Apn.

Tanken är att skapa ett enkelt nätverk med möjlighet till wifi och kabel till en låg kostnad.

Om flytet inte blir bra så får jag leva med det, jag har inte tänkt att springa runt som en dåre och har inga krav på hastigheten på wifit. På kabeln däremot vill jag att det bli så snabbt som möjligt.

Det var inte så dyra prylar så det är väl bara att testa och ha lite kul med inställningarna.

C camelspin skrev:
Hej Tack för svar.

Det lutar just nu mot att ta en gammal men bra som router och stänga av Wifit på den. Den skall bara vara gateway för AP:erna och sitta i garaget.

Tanken är att skapa ett enkelt nätverk med möjlighet till wifi och kabel till en låg kostnad.

Om flytet inte blir bra så får jag leva med det, jag har inte tänkt att springa runt som en dåre och har inga krav på hastigheten på wifit. På kabeln däremot vill jag att det bli så snabbt som möjligt.

Det var inte så dyra prylar så det är väl bara att testa och ha lite kul med inställningarna.
C camelspin skrev:
Hej Tack för svar.

C camelspin skrev:
Hej Tack för svar.

Bra tänkt att stänga av wifi i garaget om du inte behöver det. Jag tycker att du ska testa att använda routers du redan (för du hade väl några) har till de två i huset, jag tror inte att du får det så mycket bättre med två nyköpta. Funktionaliteten att kunna sätta dem i AP-läge är som sagt inte nödvändig, bara man kopplar dem rätt. WiFi brukar ju funka bra nästan hur man än gör så det räcker säkert.

Hej alla,

Tack för alla svar.

Så här blev det: visade sig att gamm-routern är så stark att den täcker nedervåningen från garaget.

Sålunda räkte det med EN acesspunkt. Sen fick jag lov att ställa in kanalerna på dem för att det skulle bli bra, använde den inbyggda wifirapporten i cmd för att hitta bra kanaler. Stor förbättring.

Med en TP-link router är det iprincip ett musklick att rigga om till accesspunkt så det var skitenkelt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.