namnbyte
M merbanan skrev:
Hur man än benämner saker så kommer lösningar via trådlöst vara väldigt platsspecifikt gällande funktion. Det som är bra är att fiber och 4g/5g är konkurrenter vilket ger att en monopol situation inte uppträder. Sen om det kanske inte funkar så bra med trådlöst spelar mindre roll bara det är ett alternativ på papperet.
Skulle vilja uttrycka det som att de är konkurrenter Just Nu, där beroende på område fiber är att föredra medan i andra (fortfarande färre) områden är FWA vinnaren.

Vad som däremot sannolikt kommer att ske i framtiden är att FWA blir operatörerna favorit att bygga på och ut, då det i princip är underhållsfritt och saknar hela aspekten kring fiberns livslängd när den blivit för grumlig och måste blåsas om och/eller kabelskador som kräver uppgrävning för att svetsa ihop. FWA är i praktiken en sändare på mast/monopole, en mottagare hos kund och i övrigt inte mycket mer som kan ställa till det. Därefter topografiska kartor för att justera sändare och minimera störningar från tex träd/dylikt.

Men i helhet, operatörerna ser i regel hellre att konsumenterna tecknar FWA än FTTX, just pga detta. Gissar personligen på att det kommer satsas därefter från deras sida, framledes.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Skulle vilja uttrycka det som att de är konkurrenter Just Nu, där beroende på område fiber är att föredra medan i andra (fortfarande färre) områden är FWA vinnaren.

Vad som däremot sannolikt kommer att ske i framtiden är att FWA blir operatörerna favorit att bygga på och ut, då det i princip är underhållsfritt och saknar hela aspekten kring fiberns livslängd när den blivit för grumlig och måste blåsas om och/eller kabelskador som kräver uppgrävning för att svetsa ihop. FWA är i praktiken en sändare på mast/monopole, en mottagare hos kund och i övrigt inte mycket mer som kan ställa till det. Därefter topografiska kartor för att justera sändare och minimera störningar från tex träd/dylikt.

Men i helhet, operatörerna ser i regel hellre att konsumenterna tecknar FWA än FTTX, just pga detta. Gissar personligen på att det kommer satsas därefter från deras sida, framledes.
framtiden är redan här. Iprincip och i ett större nationellt perspektiv är fibern redan färdigbyggd där det är kostnadseffektivt, och därefter vill man hellre lösa uppkopplingen med FWA.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
MathiasS MathiasS skrev:
framtiden är redan här. Iprincip och i ett större nationellt perspektiv är fibern redan färdigbyggd där det är kostnadseffektivt, och därefter vill man hellre lösa uppkopplingen med FWA.
Korrekt från operatörerna vinkel, även om FTTX-planerarna hos Telia fortfarande uppskattar om/när vi anställda rapporterar in ställen/byar som 'missats' i fiberutrullningen. Men i stort ja, mitt inlägg var skrivet med respekt för att 4/5g-nätet är undermåligt på sina håll, så ur konsumentens synvinkel är FWA ibland förfarande för tidigt. Tills när diverse operatörer byggt ut sina nät mer, vilket jag inte förnekar absolut behövs på sina håll.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Korrekt från operatörerna vinkel, även om FTTX-planerarna hos Telia fortfarande uppskattar om/när vi anställda rapporterar in ställen/byar som 'missats' i fiberutrullningen. Men i stort ja, mitt inlägg var skrivet med respekt för att 4/5g-nätet är undermåligt på sina håll, så ur konsumentens synvinkel är FWA ibland förfarande för tidigt. Tills när diverse operatörer byggt ut sina nät mer, vilket jag inte förnekar absolut behövs på sina håll.
Jag har ingen invändning mot ditt inlägg mer än att, som sagt, framtiden redan är här. Det är en verklighet att den stora utrullningen av fiber är förbi och nu fokuserar man på FWA till områden där det är dyrt. Det betyder förstås inte att det inte finns många hundratals fiberprojekt de närmaste åren, men de stora spelarna trycker inte ner mångmiljardbelopp i marken längre.

Att det finns ett gap nu tills mobilnäten blir utbyggda för att hantera detta håller jag med om, det tar nog ett par år till.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
De flesta operatörer är väl på sluttampen med kampanjer till "hyfsat" pris för efteranslutning av fiber eller vad tro ni? Har väl körts lite i år men det blir små volymer, åtminstone enligt de som gjorde grävarbetet på en grannfastighet nyligen, samt att det blir att åka runt på större områden, de körde i tre län för en entreprenör.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Inte bara det, ljuset i en fiber skjuts inte rakt in utan med en vinkel på någonstans runt/mellan 20 och 30 grader.. kommer inte ihåg exakt, fiberteknik inte är mitt arbetsområde på Telia utan detta lärdes under ett samtal på någon afterwork. Kontentan blir alltså att om en fiber är 100m lång är den reella sträcka ljuset färdas mer än detta då den skjuts in med viss vinkel, hastigheten blir alltså Ännu lägre.
Njae, för en multimod-fiber så är det (lite) sant. Men för en singlemod-fiber så är det "raka spåret". Man använder i stort sett bara singlemod-fiber idag.
 
R
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, för en multimod-fiber så är det (lite) sant. Men för en singlemod-fiber så är det "raka spåret". Man använder i stort sett bara singlemod-fiber idag.
Visst är single mode bättre än multimode men hastigheten är väl fortfarande långt ifrån ljusets?

Så vitt jag vet (och en snabb sökning på nätet verkar hålla med) så är refraktionen ca 1.5 vilket borde ge en hastighet av ca 2/3 av ljusets hastighet i vakuum.

https://www.blog.adva.com/en/speed-...ding-block-low-latency-trading-infrastructure
 
namnbyte
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, för en multimod-fiber så är det (lite) sant. Men för en singlemod-fiber så är det "raka spåret". Man använder i stort sett bara singlemod-fiber idag.
Jobbar bara som programmerare på Telia så jag har ingen djupare aning, är dessutom på (sen) semester just nu så kan inte ens verifiera det med fiberfolket.. väljer att ta det du säger som sanning, bra input/tillägg :)
 
R RoAd skrev:
Visst är single mode bättre än multimode men hastigheten är väl fortfarande långt ifrån ljusets?

Så vitt jag vet (och en snabb sökning på nätet verkar hålla med) så är refraktionen ca 1.5 vilket borde ge en hastighet av ca 2/3 av ljusets hastighet i vakuum.

[länk]
Ja. Men det var inte det jag kommenterade. Utan påståendet att man pga geometri får längre gångväg i fibern än dess utsträckning skulle leda att tro. Men så är det inte för singlemod fiber. Och effekten är försumbar även i en multimod fiber. (Den har mycket, mycket längre längd, än diameter.)

Det finns som sagt sträckor i USA där man (just pga high frequency trading) byggt mikrovågslänk trots att det redan finns fiber, just för att få ner löptidsfördröjningen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Men det var inte det jag kommenterade. Utan påståendet att man pga geometri får längre gångväg i fibern än dess utsträckning skulle leda att tro. Men så är det inte för singlemod fiber. Och effekten är försumbar även i en multimod fiber. (Den har mycket, mycket längre längd, än diameter.)

Det finns som sagt sträckor i USA där man (just pga high frequency trading) byggt mikrovågslänk trots att det redan finns fiber, just för att få ner löptidsfördröjningen.
Ok, då missförstod jag ditt inlägg. Vi är helt överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.