Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag funderar på hur hastigheten kommer se ut om några år? om den kommer att sänkas då fler kommer vara uppkopplade mot 5G så kommer man säkert skruva ner hastigheten för att behålla det stadigt.
Sen kan man fundera på om vi någonsin kommer uppleva dessa jätte hastigheter?
Kanske på vissa centrala platser. Men så fort man bara kommer en liten bit iväg så är det kört.... Sen finns det tvärtemot vad folk vill tro trängsel i luften.
Sen är problemet med både 4G och 5G är dessa höga frekvenserna. Eftersom de inte tar sig in i byggnader speciellt bra. Det är radion funkar nere i en källare men inte mobilen....
Tyvärr funkar det inte så, det är inte bara att "skruva upp hastigheten" utan det är fysikaliska lagar som styr hur mycket data man kan överföra på en viss frekvens...
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Tyvärr funkar det inte så, det är inte bara att "skruva upp hastigheten" utan det är fysikaliska lagar som styr hur mycket datan kan överföra på en viss frekvens...
data är inte samma som hastighet.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
data är inte samma som hastighet.
Hur man än benämner saker så kommer lösningar via trådlöst vara väldigt platsspecifikt gällande funktion. Det som är bra är att fiber och 4g/5g är konkurrenter vilket ger att en monopol situation inte uppträder. Sen om det kanske inte funkar så bra med trådlöst spelar mindre roll bara det är ett alternativ på papperet.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Kommer att finnas mycket trådlösa "saker", som kommer nyttja mobilnäten och göra att kapaciteten nyttjas. Så pengarna in till operatörerna kommer att styra hur 5G näten implementeras och konfigureras. Det skrivs så ofta "när 5G kommer" men det finns olika lösningar.
Idag så tävlas det i att vissa hastighet/kapacitet, vilket blir bra marknadsföring vilket vi ser i tråden.
Men vad som ger operatörerna intäkter framöver kan göra att kapacitet för enskilda anslutningar, som idag visas, får stå tillbaka för många samtidigt anslutna ( lite av modeordet IoT) och mindre mängder data men stora mängder av dessa "datapaket". Vilket då kan ställas mot varandra, att min streaming tar lika mycket prestanda/kapacitet av en 5G bas som 1000 IoT.
Troligtvis blir det en kompromiss.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
data är inte samma som hastighet.
Fine, data per tidsenhet på en viss frekvens om man ska vara korrekt. Poängen kvarstår, det är inte bara att "skruva upp hastigheten".
 
T TobiasStockholm skrev:
Fine, data per tidsenhet på en viss frekvens om man ska vara korrekt. Poängen kvarstår, det är inte bara att "skruva upp hastigheten".
Okej jag använde fel uttryck. Men om du hade läst lite mer så hade du sluppit snurra in dig på smådetaljer och istället rättat mitt egentliga fel. som dels består i terminologin jag använde ordet skruva. det är naturligtvis felaktigt. eftersom det hela är digitalt. då skruvas ingenting.....:)

Sen så hade jag fel i att man skruvar ner hastigheten. Det handlar om olika "tekniker"
Eftersom den tekniken som ger så höga hastigheter är dyrare. så när man kommer ut från de områden som kräver höga hastigheter så kommer den snabbt saktas av.
Så du rättade kanske inte helt rätt?
 
  • Haha
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vilken snurrig diskussion.

Andra frekvensband kommer göra att maximal hastighet är mycket högre än idag, samtidigt som det inte kommer vara möjligt över stora geografiska ytor.

Svarstider kommer sannolikt fortfarande förbättras en hel del när alla delar av nätet är uppgraderade. Googla "5G SA" om du vill veta mer.

Idag är det oerhört få affärstillämpningar i 5g nätet. Det är bara glada konsumenter som kör Speedtest för att det är kul att se 1500Mpbs på skärmen som lastar nätet. Med tiden kommer det vara många många fler terminaler i nätet och andra tjänster som belastar nätet. Då kommer det bli knepigt att ha väldigt höga hastigheter i stora geografier.

Räkna med att det kommer finnas en större dynamik i prestandan. Kanske köper netflix en garanterad kvalitet hos din operatör, osv osv. Redan nu differentieras 5G abonnemangen, vill du ha full fart får du betala mer.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Redan nu differentieras 5G abonnemangen, vill du ha full fart får du betala mer.
Källa på det ?
 
Unikt namn
Unikt namn Unikt namn skrev:
[länk]

Vad är 5G+?

5G+ är en tilläggstjänst som ger dig högsta tillgängliga hastighet när du surfar i vårt 5G-nät.
Ok,tack för info! Då har man ju redan det eftersom vi har obegränsat.

Man kan ju undra vad som sker när de flesta har obegränsat, kommer då 5G++ ?
 
F fusion skrev:
Ok,tack för info! Då har man ju redan det eftersom vi har obegränsat.

Man kan ju undra vad som sker när de flesta har obegränsat, kommer då 5G++ ?
Men har ni obegränsad hastighet eller obegränsad datamängd?
 
P Poyapoya skrev:
Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
Det enkla svaret är att inget är snabbare än ljuset. En fiberuppkoppling är ljuset.


En trådlös lösning kan aldrig komma upp i den hastigheten eller bandbredden en fiber kan leverera på. De går inte fysiskt. fibern presterar helt outstanding.


Sedan kan de väl vara så att du av kostnadskäl inte vill ha en fiber. Hög installation kostnad eller dyrare.
abonnemang.

Man klarar sig på en 5g uppkoppling. De fungerar bra för mycket. De är bara inte på samma nivå som fibern.
 
T toolman77 skrev:
Men har ni obegränsad hastighet eller obegränsad datamängd?
Är väl klart som korvspad , citat från Telia " Tecknar du något av våra abonnemang med Obegränsad surf, Netflix och C More så ingår tjänsten 5G+ ".

Vi har obegränsad surfmängd , finns ju inga andra val (obegränsade) och per automatik har vid då obegränsad hastighet i och med 5G+
 
B Bonafluff skrev:
Det enkla svaret är att inget är snabbare än ljuset. En fiberuppkoppling är ljuset.


En trådlös lösning kan aldrig komma upp i den hastigheten eller bandbredden en fiber kan leverera på. De går inte fysiskt. fibern presterar helt outstanding.


Sedan kan de väl vara så att du av kostnadskäl inte vill ha en fiber. Hög installation kostnad eller dyrare.
abonnemang.


Man klarar sig på en 5g uppkoppling. De fungerar bra för mycket. De är bara inte på samma nivå som fibern.
Lite OT: Ljusets hastighet inne i fibern är faktiskt bara 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, man brukar säga 200000km/s. Radiovågornas hastighet i luft är faktiskt snabbare , bara Shannons-Hartleys theorem som begränsar jämfört fibern. Men, kommer vi någonsin ha privata behov av 1Gb/s , jag tror inte det
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Lite OT: Ljusets hastighet inne i fibern är faktiskt bara 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, man brukar säga 200000km/s. Radiovågornas hastighet i luft är faktiskt snabbare , bara Shannons-Hartleys theorem som begränsar jämfört fibern. Men, kommer vi någonsin ha privata behov av 1Gb/s , jag tror inte det
Du har väl rätt där om detaljerna antar jag. Har du fyra tonåringar hemma som streamar 4k +5-6 mobiler på WiFi så kommer det märkas enormt på 5g.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.