pacman42 pacman42 skrev:
Gammal teknik? En fiber som går in i huset kan man med lätthet få plats med mer än 1000 Gbps i med dagens teknik (egentligen ännu mer, men den utrustningen finns inte ännu). Tekniken utvecklas extremt snabbt och det är prislappen på utrustningen i ändarna som sätter gränserna, inte fibern (även om man ibland behöver göra om någon svets).

Bandbredden på radion begränsas istället i huvudsak av hur stort spektrum du får tillgång till och hur tätt du bygger basstationerna. Fram till basstationerna behöver du ändå fiber. För att få samma kvalitét på trådlöst så behöver du bygga ut med en basstation per kvarter ungefär. Det kommer aldrig att ske, för då har du ju redan fibern på plats....
Den där historien med Peter Löthbergs mor - hon hade 2008 40 Gbit igenom en fiber grov som ett hårstrå....
Samma fiber kan i stort sett stödja 1 Tbit.....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det har man ju inte när man lämnar tättbebyggt område, stora delar av Norrlands inland saknar mobilt Internet.
Detta är mobiltelefon men men (bor mellan Falköping och Skövde) jag har 10 min bort en väg där när man kör den så dör 4G. Längs den vägen finns det ett antal fastigheter med åretruntboende.

Flera andra häromkring har fått samma erfarenheter när kopparnätet tas ner (ingen adsl längre) att 4G näten inte duger.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Detta är mobiltelefon men men (bor mellan Falköping och Skövde) jag har 10 min bort en väg där när man kör den så dör 4G. Längs den vägen finns det ett antal fastigheter med åretruntboende.

Flera andra häromkring har fått samma erfarenheter när kopparnätet tas ner (ingen adsl längre) att 4G näten inte duger.
Så är det tyvärr. Svärmor bor några meter från E4 (50 kanske) i Norrbotten och hon har Ok täckning med Telenor, men bara fläckvis täckning med Telia. Bägge har beams längs vägen, men de bemödar sig inte ens att ha rundstrålande antenner för de som bor där.
 
  • Wow
MrDizzy
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Mobilt bredband med obegränsad datamängd är dyrare än normal fiber till villa.
Sen kan det gå att trixa till det med familjeabonnemang, extra simkort etc, med vissa operatörer.
Men det kan på vissa ställen vara möjligt med billiga gruppavtal för fiberbredband också.

Har huset källare? Hur är mottagningen där och i övriga huset?
Slå på Wi-Fi Calling och låt dina mobilsamtal hemma gå över ditt fiberbredband. :D
Inte alls, jag betalar 299 för 100/10 Bahnhof och samma summa Telia obegränsad 5G.
Har fiber sedan lite mer än 12 år och det råder ingen tvekan när det blir 5G , då stänger vi fibern. Varför betala 2 gånger? Har redan idag snabbare 4G än de 100/10 via fibern.
Visst , svarstiden är sämre på 4/5G just nu, men inget som stör mig.
 
F fusion skrev:
Inte alls, jag betalar 299 för 100/10 Bahnhof och samma summa Telia obegränsad 5G.
Hur lyckas du få Telia obegränsad för 299?
 
F fusion skrev:
Inte alls, jag betalar 299 för 100/10 Bahnhof och samma summa Telia obegränsad 5G.
Har fiber sedan lite mer än 12 år och det råder ingen tvekan när det blir 5G , då stänger vi fibern. Varför betala 2 gånger? Har redan idag snabbare 4G än de 100/10 via fibern.
Visst , svarstiden är sämre på 4/5G just nu, men inget som stör mig.
Tja, har väl inte riktigt aktuella priset. Minns jag kollade för internetanslutning för en ensamstående mamma med barn, med bindningstid kvar på mobiltelefonen. Inga roliga priser för fast internet då iaf. Telia hade ”mutat in” fastighetsnätet i det kommunala hyreshusen och tog samma pris som i Öppen Fiber.

Priser för ”Telia Öppen fiber” enligt Bredbandsval.se för min adress.
Rensat för erbjudanden och startavgifter, bara den löpande månadskostnaden.
Allente 399 kr/mån
Ownit. 399 kr/mån
Telenor 399 kr/mån
Telia__. 499 kr/mån

Mobilt (enl bredbandsval)
Comviq 349 kr/mån Max 50 Mbit/s ner, obegränsat
Telenor 499 kr/mån Upp till 60Mbut/s ner, obegränsat
3_____ 399 kr/mån 5G-router upp till 600 Mbit;s ner, obegränsat
Telia. 541 kr/mån 4G-router upp till 60 Mbit/s ner, obegränsat

Mobilt begränsat enl bredbandsval
3_____ 249 kr/mån 4G, upp till 56 Mbit/s, begränsat 50 GB,
Telia__ 249 kr/mån 4G upp till 60Mbit/s, begränsat 50 GB,

:.
Comviq mobilt vinner. Det var ju faktiskt billigare än fiber :D
Telenor mobilt 100kr/mån dyrare Telenor fiber, långsammare
Telia mobilt 42 kr/mån dyrare Telia fiber, långsammare

Jag har obegränsat internet i mobilen men bidrar ändå till att öka kapaciteten i mobilnätet genom att köra telefonin över Wi-Fi hemma. ;) Nja, jag kör väl över Wi-Fi mest för att det är tekniskt roligare.
 
I iMicke skrev:
Hur lyckas du få Telia obegränsad för 299?
Är frugan som har delat simkort med gemensam pott i familjen, 5 användare hon betalar strax under 1500kr.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
F fusion skrev:
Inte alls, jag betalar 299 för 100/10 Bahnhof och samma summa Telia obegränsad 5G.
Har fiber sedan lite mer än 12 år och det råder ingen tvekan när det blir 5G , då stänger vi fibern. Varför betala 2 gånger? Har redan idag snabbare 4G än de 100/10 via fibern.
Visst , svarstiden är sämre på 4/5G just nu, men inget som stör mig.
Då gäller det att 5g blir snabbare än 4g
å andra sidan vill du köra mobilt å ha det spännande så stannar jag vid fiber. något som är framtidssäkert
 
Bör med ganska enkla medel kunna återansluta fiber om det mobila blir sämre.
 
Unikt namn
F fusion skrev:
Är frugan som har delat simkort med gemensam pott i familjen, 5 användare hon betalar strax under 1500kr.
Kostar inte din fasta anslutning 299/5 om ni är 5 som delar?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kostar inte din fasta anslutning 299/5 om ni är 5 som delar?
Jo, självklart är det så, men jag anser den utgiften som bortkastad om nu 5G blir så snabbt som de lovat.

Har varit nåt ställe där jag fått uppåt 800Mb/s på 5G. Ha i åtanke, 5G är bara i barndomen nu ;)
 
Unikt namn
F fusion skrev:
Jo, självklart är det så, men jag anser den utgiften som bortkastad om nu 5G blir så snabbt som de lovat.

Har varit nåt ställe där jag fått uppåt 800Mb/s på 5G. Ha i åtanke, 5G är bara i barndomen nu ;)
Olika användare har olika behov. Jag får ca 100/10 LTE med min telefon här från soffan, medan jag har 250/300 via Wifi på samma telefon.
Detta spelar ju mindre roll för soff surfande, men om jag ska ladda ner något stort till datorn så märks det skillnad.

Jag tycker det intressanta är väl om 5G kan sprida hygglig täckning och framförallt bättre svarstider till ställen där det är dålig idag.
Gissar att 800mbit inte var vid en högt belastad mobilcell där fiberanslutna hushåll är ovanligt?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Olika användare har olika behov. Jag får ca 100/10 LTE med min telefon här från soffan, medan jag har 250/300 via Wifi på samma telefon.
Detta spelar ju mindre roll för soff surfande, men om jag ska ladda ner något stort till datorn så märks det skillnad.

Jag tycker det intressanta är väl om 5G kan sprida hygglig täckning och framförallt bättre svarstider till ställen där det är dålig idag.
Gissar att 800mbit inte var vid en högt belastad mobilcell där fiberanslutna hushåll är ovanligt?
Det var i Östersund vid Ica Maxi. Telia har tydligen satsat mycket i västra Jämtland , men har även i vissa områden där fått typ 200Mb/s trots full signalstyrka. (här i Hälsingland är det nästan inget 5G än, fick vänta länge på 4G där vi bor...) Äldste sonen fick nästan 1 Gb/s med sin Iphone i Borlänge.

5G kommer ju att nyttja många andra frekvensband än vad befitliga system använt. Till en början är det väl mycket samma band som används för 3G & 4G.
De riktig höga frekvenserna på millimetervågor kommer ge suverän bandbredd, men kräver korta avstånd samt LoS mellan sändare och användare användare. https://www.induo.com/s/g/mobilnat/5g-band-och-5g-frekvenser/
 
Jag funderar på hur hastigheten kommer se ut om några år? om den kommer att sänkas då fler kommer vara uppkopplade mot 5G så kommer man säkert skruva ner hastigheten för att behålla det stadigt.
Sen kan man fundera på om vi någonsin kommer uppleva dessa jätte hastigheter?
Kanske på vissa centrala platser. Men så fort man bara kommer en liten bit iväg så är det kört.... Sen finns det tvärtemot vad folk vill tro trängsel i luften.
Sen är problemet med både 4G och 5G är dessa höga frekvenserna. Eftersom de inte tar sig in i byggnader speciellt bra. Det är radion funkar nere i en källare men inte mobilen....
 
B
P Poyapoya skrev:
Det är på gång. Beställningen var redan gjord när jag skrev frågan. Jag började fundera bara, gissar att jag påverkats av all hype kring det.

Så var inte orolig fiber är beställt och jag tänker inte stänga av min el...
gott det! nu får vi väl hoppas du inte får vänta för länge, men det brukar ju ofta ta sin lilla tid....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.