M Marcus-AA skrev:
Klart det är. För ALLA. Det är bara du som är helt ute och cyklar.

/M
Definitivt inte för alla.
Har bärbart bredband och kör min dator och tv (75 tum) utan lagg även i HD sändningar.
För min del så i mitt gamla hus så la jag in bredband vilket tog så lång tid att jag hann sälja huset innan det kom in. ( Kommunen la sig i vilket inte blev bra)
I mitt nya hus så får jag isåfall efteransluta mig till en så hög summa att jag inte ser någon vits med det då allt jag behöver köra går klockrent.
Bor då även bra till mot mast och ligger högt med fri sikt.
Då jag dessutom har riktigt bra pris på detta så blir allt annat dyrare utan förbättring för mitt behov.
 
A Argastesnickaren skrev:
Definitivt inte för alla.
Jo. Kan man få fiber för 15' är man totalt rubbad om man inte installerarr. Det du gör är bara prokrastinering.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Jo. Kan man få fiber för 15' är man totalt rubbad om man inte installerarr. Det du gör är bara prokrastinering.

/M
Nu kan inte jag få fiber för 15 000 kr utan det är betydligt dyrare och om jag då inte får någon nytta för den investeringen utan bara en dyrare månadskostnad för något jag inte behöver i ett hus jag byggde för att bli pensionär i där jag lagt pengar för att kunna bo billigt.
Jag har istället valt ett i stort sett noll energi hus med solceller på taket där mina kostnader blir låga den dagen min lön ersätts med pension.
Vad en fiber anslutning är värd den dagen jag dör är helt ointressant om den äts upp med högre månadskostnad för mig under lång tid framåt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nu kan inte jag få fiber för 15 000 ...
Tråden, min kommentar och inlägget jag svarar på handlar om det är värt 15.000. Vad du får betala är i detta sammanhang helt irrelevant. Läs före du skriver.

/M
 
A Argastesnickaren skrev:
Definitivt inte för alla.
Har bärbart bredband och kör min dator och tv (75 tum) utan lagg även i HD sändningar.
För min del så i mitt gamla hus så la jag in bredband vilket tog så lång tid att jag hann sälja huset innan det kom in. ( Kommunen la sig i vilket inte blev bra)
I mitt nya hus så får jag isåfall efteransluta mig till en så hög summa att jag inte ser någon vits med det då allt jag behöver köra går klockrent.
Bor då även bra till mot mast och ligger högt med fri sikt.
Då jag dessutom har riktigt bra pris på detta så blir allt annat dyrare utan förbättring för mitt behov.
Streamed TV mår faktiskt bra av lite lagg, så det är inte förvånande. Samma med vanlig webbsurfning om man inte har bråttom. Men interaktiva tjänster som vissa webbsiter och videomöten mår väldigt dåligt. Så de behov man har ifmdag kan mycket väl fungera bra. Problemet är att man inte vet om man är nöjd imorgon. Jag har flera gånger varit med om att webbtjänster byt intern teknik och plötsligt blivit riktigt kassablver mobilnät ned lite trängsel. Jag har också haft det motsatta.

Du vet inte om du är nöjd med mobilt bredband imorgon helt enkelt.

Vad jag vet är dock att nya tjänster som är på ingång kommer att ha riktigt svårt att fungera bra i mobilnätet.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då hade jag fel med 5G. Men är det så att hastigheten kan påverkas ganska snabbt?
oavsett vilken teknik som används (3G, 4g, 5g) så är din hastighet beroende av hur bra täckning du har (vilket är stabilt så länge du inte rör dig) samt hur många andra användare som belastar cellen du är uppkopplad mot. Eftersom lasten från andra användare varierar hela tiden så kommer även den hastighet du får variera.
 
MathiasS MathiasS skrev:
oavsett vilken teknik som används (3G, 4g, 5g) så är din hastighet beroende av hur bra täckning du har (vilket är stabilt så länge du inte rör dig) samt hur många andra användare som belastar cellen du är uppkopplad mot. Eftersom lasten från andra användare varierar hela tiden så kommer även den hastighet du får variera.
Täckningen är inte stabil ens om du står stilla, den påverkas av väder, fordon och mycket annat.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Nu kan inte jag få fiber för 15 000 kr utan det är betydligt dyrare och om jag då inte får någon nytta för den investeringen utan bara en dyrare månadskostnad för något jag inte behöver i ett hus jag byggde för att bli pensionär i där jag lagt pengar för att kunna bo billigt.
Jag har istället valt ett i stort sett noll energi hus med solceller på taket där mina kostnader blir låga den dagen min lön ersätts med pension.
Vad en fiber anslutning är värd den dagen jag dör är helt ointressant om den äts upp med högre månadskostnad för mig under lång tid framåt.
Nu får vi hoppas att du går i pension ganska snart. eftersom solceller har. en begränsad livslängd.
Men om man bygger nytt då är inte 30' mycket pengar
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu får vi hoppas att du går i pension ganska snart. eftersom solceller har. en begränsad livslängd.
Men om man bygger nytt då är inte 30' mycket pengar
Solceller finns här anläggningar som varit igång sen 80 talet och som fortfarande levererar.
Tror nog att dessa håller i min tid
Fick förlängda garantier på allt och det finns pengar till växelriktaren när det är dax;)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Täckningen är inte stabil ens om du står stilla, den påverkas av väder, fordon och mycket annat.
ja, det är förstås rätt, men om jag försöker generalisera en aning och skippa några av detaljerna så är det iallafall en mindre påverkan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja, det är förstås rätt, men om jag försöker generalisera en aning och skippa några av detaljerna så är det iallafall en mindre påverkan.
Så är det iofs.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Solceller finns här anläggningar som varit igång sen 80 talet och som fortfarande levererar.
Tror nog att dessa håller i min tid
Fick förlängda garantier på allt och det finns pengar till växelriktaren när det är dax;)
Det finns mycket som varit igång längre än den beräknade livslängden.
Solceller tappar väl effekt allt eftersom de blir äldre. som vi själva....
 
Cheesen Cheesen skrev:
Men dessa höga priser kanske är 350.000 under vad kåken kostat om den haft fiber. Det vet man ju inte. Du lär ju knappast sälja till någon nyrik IT-milionär om huset saknar fiber.
Peaken av Covid-19 priserna visade att det fann gott köpare som friskrev säljaren från allt ansvar om dom fick köpa kåken. Ödehus har gått för 10+ mkr i åtråvärda kommuner och rivits för att bygga nytt.

Fiber för 15k är en droppe i havet.

OnT: Installera fiber, det är värt varenda krona.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Hej!
Suttit och läst på forumet och kommer inte riktigt fram till det svar jag letar efter så jag startar en ny tråd trots att många är trötta på diskussionen.

Vi har köpt hus i Stockholm och har möjlighet att installera fiber nu men väljer vi att inte göra det innan augusti så kommer priset att dubblas till ca 30k.

Sitter och velar mellan att köra fiber eller 5g med en utedel. Har 5g på telefonen och har en uppkoppling på ca 160mb/sek trots att 5g knappt är så utbyggt där vi bor och ser bara att det finns en potentiell uppsida på detta. Min mobil leverantör säger att det inte finns 5g där jag bor trots att jag tar emot det via telefonen.

Vad väljer man?
Har någon annan erfarenhet av detta?
När Telia shockhöjde priset på mitt ADSL bredband ledsnade jag och tecknade Mobilt internet via Tre. Det var 4G med obegränsad surf för 399:- mån. Kom upp i hastigheter mellan 30-50 Mbit/s där jag bodde. Det var stabilt som sjutton, under det året jag hade det märkte jag inte att det krånglade en enda gång. En viktig sak bara att ha med sig är att responstiden blir ofta betydligt längre när man har mobilt bredband. Vid surf/Streaming är det oviktigt men det kan ställa till det om man spelar onlinespel.

Jag skulle säga att mobilt bredband inte lämpar sig om man spelar mycket eller har någon form av server eller dylikt hemma, men för slösurf och streaming är det helt ok.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
H henk2055 skrev:
När Telia shockhöjde priset på mitt ADSL bredband ledsnade jag och tecknade Mobilt internet via Tre. Det var 4G med obegränsad surf för 399:- mån. Kom upp i hastigheter mellan 30-50 Mbit/s där jag bodde. Det var stabilt som sjutton, under det året jag hade det märkte jag inte att det krånglade en enda gång. En viktig sak bara att ha med sig är att responstiden blir ofta betydligt längre när man har mobilt bredband. Vid surf/Streaming är det oviktigt men det kan ställa till det om man spelar onlinespel.

Jag skulle säga att mobilt bredband inte lämpar sig om man spelar mycket eller har någon form av server eller dylikt hemma, men för slösurf och streaming är det helt ok.
Som jag skrivit tidigare, det som lider mest av långa responstider är interaktiva tjänster som exempelvis online-möten.
 
  • Gilla
Poyapoya
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.