R
A Andy78 skrev:
Tur att det finns mobila nät då så man alltid har uppkoppling med sig
Fast den mobila uppkopplingen som @AndersS visade skulle inte gå något vidare att jobba från.
 
N newbee skrev:
Hur gick det då? Under pandemin var vi tre st i hushållet som under vissa perioder körde seperata möten via skärm. 4g fixade det utan problem, precis som att det klarar vårt övriga bredbandsbehov.
Fixade det utan problem tack vare att dina grannar inte belastar mobilnätet när de är hemma.....:)


....men det är som vanligt meningslöst att ha någon allmängiltig uppfattning om vad man måste ha. Vi har alla olika behov och toleransnivå för långsamma uppkopplingar osv.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Fast den mobila uppkopplingen som @AndersS visade skulle inte gå något vidare att jobba från.
Beror ju på vad man gör att läsa mail och skicka några filer kräver ju ingen stor uppkoppling eller ssha in till en server.

Men fördriver man tiden timtal med videokonferenser så blir det nog svårt.
 
R
A Andy78 skrev:
Beror ju på vad man gör att läsa mail och skicka några filer kräver ju ingen stor uppkoppling eller ssha in till en server.

Men fördriver man tiden timtal med videokonferenser så blir det nog svårt.
Ja visst, det beror på vad man gör.

Att just sitta och jobba via SSH över en dålig förbindelse är riktigt tråkigt. Tro mig, det har jag stor erfarenhet av ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja visst, det beror på vad man gör.

Att just sitta och jobba via SSH över en dålig förbindelse är riktigt tråkigt. Tro mig, det har jag stor erfarenhet av ;)
Screen o Tmux ftw!
 
R RoAd skrev:
Ja visst, det beror på vad man gör.

Att just sitta och jobba via SSH över en dålig förbindelse är riktigt tråkigt. Tro mig, det har jag stor erfarenhet av ;)
Aha trist' själv har jag inte haft något problem med ssh än.
 
A Andy78 skrev:
Passa på njut av livet i fritidshuset istället?
Självklart gör man det men det finns tid till mycket om man bor här en del av året, som tur är blir de här siffrorna bara från midsommar och två månader framåt, men det var inte syftet med inlägget.
Var ett exempel på vad man kan få för prestanda med mobiluppkoppling.
 
A AndersS skrev:
Självklart gör man det men det finns tid till mycket om man bor här en del av året, som tur är blir de här siffrorna bara från midsommar och två månader framåt, men det var inte syftet med inlägget.
Var ett exempel på vad man kan få för prestanda med mobiluppkoppling.
Jag har fått sämre kan jag säga.
Men det löste sig.
 
S SueCia skrev:
Det här måste vara ett troll…

”hej jag har möjlighet att få badrummet renoverat för 200 000 men å andra sidan har jag en spade så jag kan gräva en grop gratis, är det värt att renovera badrummet?”

5G är gropen i den här jämförelsen…

Hahahah kul att bli kallad troll, det var första gången.

Då jag har lagt ner en enorm mängd pengar på huse, både gällande köp och renovering och tänkt igenom varenda beslut så var detta ännu ett beslut som jag vill tänka igenom.
Då jag inte är uppväxt i hus, inte har jättemycket erfarenhet från hus så tänkte jag att det kan vara bra att ställa frågan i ett forum för...
vänta på det...

HUS! ja du gissade helt rätt!

Skämt åsido så ville jag höra kring erfarenhet som andra har och tar man den teoretiska hastigheten som 5g kommer kunna leverera så ville jag bara ta ett bra beslut helt enkelt

Nu ska jag trolla vidare, trolalalalala
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Poyapoya skrev:
Hahahah kul att bli kallad troll, det var första gången.

Då jag har lagt ner en enorm mängd pengar på huse, både gällande köp och renovering och tänkt igenom varenda beslut så var detta ännu ett beslut som jag vill tänka igenom.
Då jag inte är uppväxt i hus, inte har jättemycket erfarenhet från hus så tänkte jag att det kan vara bra att ställa frågan i ett forum för...
vänta på det...

HUS! ja du gissade helt rätt!

Skämt åsido så ville jag höra kring erfarenhet som andra har och tar man den teoretiska hastigheten som 5g kommer kunna leverera så ville jag bara ta ett bra beslut helt enkelt

Nu ska jag trolla vidare, trolalalalala
Bara som komplettering, hastigheten för 5G beror på vilken lösning som implementeras och frekvens som används. 5G i stadskärna jämfört med lite längre avstånd kommer att ge helt olika prestanda.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Fiber eller inte fiber, det är frågan! För några år sedan var det mitt kvarters tur att kunna ansluta sig. De flesta i kvarteret hoppade på, men jag tyckte att 30000 kr var för mycket pengar. Några grannar hånade mig och sa att det handlar om ”infrastruktur”, ”ert bredband kommer inte räcka” och ”det kommer kosta minst det dubbla att efteransluta, om det ens går”.


Hur gick det då? Under pandemin var vi tre st i hushållet som under vissa perioder körde seperata möten via skärm. 4g fixade det utan problem, precis som att det klarar vårt övriga bredbandsbehov. Efter första rundan har vi fått ett flertal nya erbjudanden om fiber. Det lägsta priset var 6999kr .


Slutsatsen är att behovet och känslan styr. Vissa har säkert större behov än vad vi har. Andra vill ha fiber för att det är bäst. För mig är det samma resonemang som att köpa en bil med större motor för att det är bättre.


Framtiden då? Personligen tror jag att trådlöst bredband kommer kunna möta vårt hushålls behov. Annars får jag dra in fiber. I så fall lär inte bli dyrare än det ursprungliga erbjudandet.
Det är kanske tack vare att dina grannar valde fiber som det finns bra kapacitet i luften ;)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Man kan enkelt konstatera vill du ja en stabil framtidsäker uppkoppling välj fiber. Det är en investering som höjer värdet på huset.

Vill du ha en uppkoppling som troligtvis indirekt sänker värdet på ditt hus välj mobiluppkoppling. Vi kan konstatera att 5G inte kommer ge några hastighetsvinster de närmaste åren.
Det som talar för mobiluppkoppling är att kostnaden initialt är väldigt låg.
Mobil uppkoppling är inte framtiden, i ett hem.
Den är perfekt många gånger. Men inte som permanent uppkoppling i hemmet.

Fiber kan ge höga hastigheter som man inte kan uppnå med mobil uppkoppling. huruvida man behöver det om man bara surfar är en annan sak.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi kan konstatera att 5G inte kommer ge några hastighetsvinster de närmaste åren.
Nja, det var kanske inte helt sant.

Redan förra året gick det att surfa i 1500Mbps mitt i Stockholm på många ställen och i de första testerna på mid och highband går det i 4000Mbps. Så, det går redan fort som fan, men det kommer inte alltid gå så fort och ibland kommer det gå lika fort eller långsamt som idag. Om alla väljer att köra mobilt bredband kommer det definitivt inte gå så fort......
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nja, det var kanske inte helt sant.

Redan förra året gick det att surfa i 1500Mbps mitt i Stockholm på många ställen och i de första testerna på mid och highband går det i 4000Mbps. Så, det går redan fort som fan, men det kommer inte alltid gå så fort och ibland kommer det gå lika fort eller långsamt som idag. Om alla väljer att köra mobilt bredband kommer det definitivt inte gå så fort......
Då hade jag fel med 5G. Men är det så att hastigheten kan påverkas ganska snabbt?
 
J jonzon jonzon skrev:
Fortfarande inte värt 15 000kr + idag för de allra flesta.
Klart det är. För ALLA. Det är bara du som är helt ute och cyklar.

/M
 
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.