V ViktorHg skrev:
Går inte garantera att du inte tar sönder det. Jag hade absolut kunnat tänka mig att flytta det på sätter du tänker, men då har jag gjort många hundra fiberinstallationer. För att flytta på fibern från skruven kan det vara bra att använda ett litet buntband.

Edit: för att få loss vänstra skruven behöver du dessutom lossa mellanstycket
Tack, jag ser nu att den vänstra skruven sitter bakom grejjerna. Börjar bli komplicerat nu.

Jag jobbar som fibertekniker, skulle inte rekommendera dig att lossa dosan för fibern sitter inte fast och det är lätt hänt att den knäcks och då kostar det ett par 1000 att fixa. Bästa du kan göra är att tapetsera runt dosan.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Jag jobbar som fibertekniker, skulle inte rekommendera dig att lossa dosan för fibern sitter inte fast och det är lätt hänt att den knäcks och då kostar det ett par 1000 att fixa. Bästa du kan göra är att tapetsera runt dosan.
Tack för infon!
Ja, börjar tveka nu om jag verkligen skall ge mig på detta.
Tyvärr räcker inte tapetsering utan måste muras upp ini väggen lite där. Tapeten sitter just nu på "ingenting" på vissa ställn.
Tror jag skall anlita en montör som kan komma och lossa för att sedan fixa tillbaka när det är klart. Känns tryggast så.
Kan du rekommendera någon firma i Helsingborg månne? :)

M MyCrib skrev:
Tack för infon!
Tyvärr räcker inte tapetsering utan måste muras upp ini väggen lite där. Tapeten sitter just nu på "ingenting" på vissa ställn.
Tror jag skall anlita en montör som kan komma och lossa för att sedan fixa tillbaka när det är klart. Känns tryggast så.
Nåja, tar man det bara försiktigt ska det nog gå bra.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nåja, tar man det bara försiktigt ska det nog gå bra.
"nog gå bra";)
Lite lurigt när det är någon okänd som ska skruva. Kollade inte så noga på tidigare bild, men här tycker jag svetsad röd fiber ligger mot skruvskallen och i kombination med att mellanstycke med pigtail måste flyttas där även röd fiber ligger slingad. Så jag tvekar, den ska senare monteras också.
Skruv, träbräda, blå slang, reflektion, delar av vit föremål, otydlig närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MyCrib
  • Laddar…
Så är det väl med alla tips här på forumet, att det 'nog går bra'
Men ibland skiter det sig.

M MyCrib skrev:
Tack för infon!
Enklast är att kolla med din operatör, oftast får ingen annan än nätägarens entreprenör greja med det. Är det en bostadsförening har ni säkert avtal med någon. Annars kan jag rekommendera Transtema, de gör alla Telias jobb.

• Gilla
MyCrib
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Enklast är att kolla med din operatör, oftast får ingen annan än nätägarens entreprenör greja med det. Är det en bostadsförening har ni säkert avtal med någon. Annars kan jag rekommendera Transtema, de gör alla Telias jobb.
Tack för tipset.

A AndersS skrev:
"nog gå bra";)
Lite lurigt när det är någon okänd som ska skruva. Kollade inte så noga på tidigare bild, men här tycker jag svetsad röd fiber ligger mot skruvskallen och i kombination med att mellanstycke med pigtail måste flyttas där även röd fiber ligger slingad. Så jag tvekar, den ska senare monteras också.
[bild]
Tack!
Skall kolla med föreningen ist om vi har något underhållsavtal (är rätt nyss installerat) och om de anlitar någon speciell firma som är kopplad till installationen.
Har lärt mig mycket på alla svar iaf :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.