Robotgräsklippare
Pawel Franas: [citat] Har du möjligen ritning på den fina?
ronnygl: [citat] Det var backupp batteriet på kretskortet som behövdes bytas
etompau: [citat] Ja att ha tillgång till snabb service och tillgång till reservdelar är viktigt. Här tror jag det kan brista för uppstickarmärkena. Vi har kört med en gardenamaskin i 10 år, inga problem med slingan, i alla fall inget som snabbt kan fixas. Även om slingan nu kan ses som något gammalmodigt system, så är det enkelt att installera, ger bra cm-precision hela tiden utan extra system
FreddeOlsson: [citat] Vill börja med att tacka de som fick mig att välja 430X Nera med Epos, funkat kanon hela sommaren! Schema funktionen är helt suverän och systematisk klippning likaså! Ang. din fråga, gissar på att det är referensstation du tänker montera? Jag hade nog siktat på att montera den uppe vid nocken, hög höjd och så fri sikt som bara möjligt, Min erfarenhet säger att det ökar
Ironside: Positionerade och monterade fast "sensorerna", eftersom jag saknar brickorna får man hålla i sensorerna när man spänner fast skruvarna till karossen. Fick aktivera brytarknappen igen men efter det så börjar den klippa som den ska, den låter normalt och allt verkar okej så långt. Vi får se om skärmen börjar dimma igen (vilket är sannolikt tyvärr) och då får man felsöka det vidare,
danoleena: Jag har nu pratat med kvalificerad återförsäljare. Ska inte vara några problem när 3G släcks ner
Memmo: [citat] Gräsklipparen var ställt på parkeringläge. Fick igång den. Tack!
etompau: Ovanligt fel. Risken finns att det är huvudkortet som spökar. Kanske är det fuktskadat, dock säger du att klipparen fungerar korrekt om timerfunktionen inte används vilket talar mot defekt huvudkort.
micke_9: Jag provade att köpa från Aliexpress och ja det är billigt men inte så bra. Magneten är inte alls lika stark som original magneten. Jag skulle istället rekommendera att köpa från Letmerepair.se mycket dyrare men sen fungerar det. https://reservdelarochtillbehor.se/fritid-tradgard/worx-robot/ovrigt/magnet-50022499
Memmo: [citat] Hej! Kunde inte hitta i tråden svar på din fråga. Har du löst problemet? Har samma problem. Mvh Mehmed
BJohan: Nej, jag försökte hitta någon med samma klippare där jag kunde testköra min. Inget napp tyvärr. Det blir till att ta bort laddstationen och lämna in den och klipparen på felsökning.
TryggareBob: [citat] Hur gick det sedan, jo, det blev till att köpa ett nytt batteri. Gräsklipparen fungerar fint sedan dess.
svanteon: [citat] Av det jag köpt från Lidl, är det aldrig några bekymmer med reklamation. Endast några få reklamationer över 5år, nyttjandes deras produkter. Ser fram mot att vi ser den klipparen som säljs i övriga inom EU, i Sverige 2025.
Mbent: [citat] tack, jag löste det. kolla på laddplattan där de va röd (+) och svart (-) kabel, tog multimetern och kolla vilken som va vilken i kontakten från laddstationen och på så vis fick jag fram vart + och - skulle ligga i kontakten från trafon. kabelen från laddstationen som va svart och vit är +.
gosvensson: [citat] Jag har alltid låtit den ladda fullt i stationen, lyft ut den och slått av huvudströmbrytaren och ställt i källaren efter rengöring och underhåll för att batteri och annat inte ska frysa om det blir under noll. När våren kommer är den tillräckligt laddad och bara att sätta ut. Det är ju trots allt en högt värderad familjemedlem som sparar mig mycket ryggproblem.
ralphot: [citat] När jag kopplat bort kortet längst fram märkt Connect lyser skärmen vitt men ingen text.
Bengt_j: Har haft samma fel på min Robomow RS2200 med att den stannar var som helst och byter riktning. Efter byte av framhjul går den bra igen. Det sitter någon elektronik som är känslig om det blir för mycket glapp i framhjulets lodräta axel.
etompau: Sannolikt larmet som låter. Dock borde det sluta först då PIN-koden matas in. Mer går inte att säga utan att veta vad som står på klipparens display.
engs: Någon som testat YUKA 2000? Bor man på schlätta behövs ingen fyrhjulsdrift. Men den där självtömmande uppsamlaren ser lite häftigt ut, om det nu fungerar.
prototypen: Vår Husqvarna och grannens gardena (som är en Husqvarna)) där har vi slingorna mot varandra så vår går 35 cm in på grannens och deras går in på vår tomt en bit. Andra robotfabrikat kan få problem men leta på forumet för det är avhandlat tidigare. Protte
Farbror_Sven: [citat] Skönt att det löste sig. Tack för svar! /Sven
pacman42: Gen2 av Automower är extremt eftertraktade. Trasiga klippare (beroende på fel) säljs ofta för runt 5000kr. De är väldigt lätta att reparera själva, det är det som gör att de är dyra. Reservdelar säljs också begagnade, vilket också håller upp priserna på klipparna. Jag fick nyligen tag på en till reservdelsmaskin så jag är dock nöjd. 😎 Om klipparen inte laddar så brukar
Keiller: [citat] Ja, det är de plastflikarna du rödringat. De ska tryckas in och så viker man som ner tornet mot plattan. De sitter som sagt ganska hårt och det blir antagligen lite extra besvärligt när du har laddstationen under trallen 😃
B-A: [citat] Är tyvärr sent på med svar. Fick du löst problemet? När du menar tidsinställning, menar du då klockan som håller datum och tid? Där finns TVÅ batterier på Lyfcos, dels det på 4.4A för driften och ett för att hålla diverse information såsom klocka och tid, det senare är ett litet knappcells batteri. 3-år är ungefär den tid som ett knappcells batteri håller Man måste
Pillard: Japp! Efter en total övergång med kompressorn har vi blåst allt rent och även filat lite på laddplattorna. Då verkar det funka. Så oklart vad felet var dock
etompau: Bra med återkoppling och kul att det löste sig. Lärdomen får väl bli att en strukturerad felsökning kan spara tid & pengar.
IVA-snickarn: Uppenbarligen missat denna tråden. Sökte nu långt senare eftersom min automower 420 slirar och river upp gräset i lite brantare slänt så fort gräset blir vått. Det är ett problem jag skulle vilja lösa. Jättesnygg lösning Marie Bö. Men jösses vad mycket surkartar som hoppade på dig...!? Hur har det gått sen? Funkar lösningen fortfarande? Eller har du vidareutvecklat den?
MeanMike: Gjort en liten film om Shortcut. Installerade det idag.
TureIII: [citat] Ät medveten om det, frågan gäller åt vilket håll jag skall dra guidetråden. Tänk att laddaren ditter på mitten av tomten och begränsningstråden går ut åt höger runt tomten och in i det vänstra uttagen, från mitten av laddaren kopplas guidekabeln och då åt vilket håll , den kommer ju att gå mitt emellan men hur.