M
Mille Ubbe: [citat] Hejsan igen. Nu fixade jag en utbytesmotor från Stiga för min 225s och fick samma lilla motor och kan ni tänka er...jag fick samma fel på den. Knivmotorfel.... Men snälla som de nu var där jag köpte den sista motorn var att jag fick göra ett återköp. Jag gogglade vidare och fann ett intressant inlägg om en ny app från Ambrigio Robot. Och där uppdaterade jag min 225s med
1 svar · 1,2k läst
J
jdaniels: Min kompis hade samma fel, hjulet fram hade släppt i sitt fäste så den trodde den var upplyft. Lite svets senare var den som ny :)
1 svar · 546 läst
·
C
CalleCa: Hej Detta hände för mig idag också. Meddela mig om du hittar någon lösning. Jag har tagit ut batteriet höjt klipphöjd, gjort rent men inget har hjälpt. calle.camp@ gmail.com
1 svar · 344 läst
L
Larrestor: [citat] [citat] Hänger inte riktigt med, bifogar bild.. dessa har jag bytt plats på i modulen utan resultat, hoppas du kan hjälpa mig.
18 svar · 17,6k läst
·
Ganlet
Ganlet: Med risk att jag är inne på fel spår här... Hade liknande symptom att den fungerade efter ett tag inne i värmen, och krånglade så fort den kom ut i kylan och fukten. Hängde sig blev och var oresponsiv. Kommer inte ihåg om displayen fungerade i sig eller inte. Bytte displaykåpa+tangentbord och till ny tätningslist (samt damask till strömbrytaren som troligen var grundorsakek) och
3 svar · 2,4k läst
E
etompau: [citat] OK, om det blinkar rött med en testslinga så kan det ev. vara fel på själva laddplattan och dess antenn. Felsymptomen "spretar" lite. Kolla att trafon lämnar korrekt spänning, mät på laddblecken i laddaren, drygt 20 V ska finnas där. Ja beg.slingan måste hålla en slingresistans på < 20 ohm, värde däröver kommer att indikeras med blått blink på laddaren.
3 svar · 346 läst
Bowman
Bowman: [citat] Tack vad skönt att höra :) ja det skall nog vara så då. Fräsiga färger på din maskin!
11 svar · 446 läst
·
F
fohswe: [citat] Så! Idag dog laddstationen, inget ljus alls. Bytte kretskort, tog ny slingsignal och nu rullar klipparen igen. Spänningen mellan AL/AR och Guide var ca 13.5 på nya kretskortet, och höll sig stabilt.
10 svar · 1,2k läst
·
J
joakimbrodd: [citat] Vad bjuder du :) Bor i Göteborg.
11 svar · 2,4k läst
·
Walle85
Walle85: Om jag har förstått det rätt så är Luba 2 smartare än första generationen då den kan ta hjälp av sin kamera för att navigera. Första generationen har problem när den tappar GPS signal och den kräver ganska många satelliter för att få OK signal. Den står still tills den får kontakt igen, men generation 2 har jag för mig ska klara detta bättre och köra vidare med hjälp av
2 svar · 437 läst
·
C
Carl Esping Stärner: Hej, Får samma fel inget jag testat med hjälper så tar gärna hjälp om du hittar den
1 svar · 432 läst
G
Gjutjärn: Kan göra ett tillägg här då jag ev hittat ett fel.. Det jag nu till sist kom och prova var att jag kopplade ur guiden från stationen. Tog bort guiden ur inställningarna under yttäckning samt hitta station. Gjorde en guidekalibrering som lyckades, gick igenom med notering att guiden inte hittades. Efter detta så kör jag ut den på timer/auto/huvudyta (verkar heta olika beroende på
1 svar · 434 läst
A
ArvikaBRF: [citat] Jag köpte den på auktion. Nu förminskade jag slingan ca 60m och nu verkar klipparen gå som den ska.
6 svar · 400 läst
·
T
Tommy0520: Detta fungerade för mig. Rengör kontaktytorna för laddning på både basen och gräsklipparen med fint sandpapper.
0 svar · 259 läst
E
etompau: [citat] A-signalen ser OK ut, den kommer från beg.slingan. F-signalen är fel, det är signalen från laddaren. Du bör kolla klipparen mot en laddare/installation som är OK för att avgöra var felet ligger, risken är stor att kortet i laddaren är defekt (åskskadat?).
13 svar · 38,0k läst
·
pacman42
pacman42: Och för de som inte får en lösning så enkelt på problemet så har jag en annan (lite jobbigare) metod. Om man vill minska frekvensen av tid som klipparen spenderar i ett område så kan man med begränsningen göre en "vägg" på en del av passagen som går in till detta område, gärna mitt på så att klipparen kan följa kanterna ut. Man gör denna vägg genom att lägga begränsningen
9 svar · 3,9k läst
·
J
Johan_Eng: Fick du ordning på detta? Jag har samma problem. Det verkar funka en stund om man stänger av huvudströmbrytaren, men sedan återkommer det, efter 1 timme eller 1 månad. Iblan "reparerar" det sig självt, ibland inte. Har bytt kretskort för krocksensorerna. Är en 430x
1 svar · 1,5k läst
A
aweste00: [citat] OK, supertack! En annan fråga om du är insatt; Är fukt ett vanligt problem? Jag är 99% på att jag bytte alla packningar för några år sedan.
6 svar · 393 läst
S
slumpbild1: Hej Min stiga ställer sig i paus läge , någon som vet varför ? Går de att kolla batteristatus på något sätt ?
0 svar · 226 läst
T
Thomas_Blekinge: Vi har haft frågan tidigare och jag försökte förklara mina forskningsresultat: https://www.byggahus.se/forum/threads/automover-begraensningskablerna-pajar-vid-aska.525631/page-3#post-5843408 #34. Mina undersökningar relaterade till jordförlagda högspänningskablar med tjock mantel (typ 5 mm). Klippslingans mantel är < 1mm så begränsningskabeln är illa ute när blixten slår ned i
21 svar · 5,0k läst
·
B
bryggstun: Flyttar klipparen mellan två gräsmattor och det sitter en laddstation på båda mattorna så det är troligen fel på själva klipparen. Annars har båda laddstationerna gått sönder samtidigt. Kan ju vara batterierna (tror det sitter två i) Det är inte original batterier men den har gått helt prickfritt i några år med dom som sitter i nu. Har funderat på att ta en titt på kablar mm.
3 svar · 399 läst
·
E
etompau: 34 tusen ligger riktpriset på från HQ för klipparen inkl. EPOS-prylarna. Nej HQ är inte det billigaste märket. Har du en "besvärlig" tomt med stenar och gnagande djur som kan skada ev. en slinga? Det finns kraftigare kabel som står pall för rejäl mekanisk påverkan.
3 svar · 367 läst
E
etompau: Skumt fel. Dioden ska lysa/blinka så fort kretskortet spänningssätts. Funkar kortet för övrigt, dvs genererar det signal i slingan och klipparen kör på korrekt sätt? Du är säker på att dina mätning utförs på korrekt sätt och mätvärdena är att lita på? Ta gärna några bilder på grejorna när du mäter etc.
1 svar · 304 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror laddaren kommer stå bra i det hörnet. Jag skulle vinkla den så att den stod med 45 graders vinkel åt respektive sida av hörnet snarare än att gå parallellt med någon sv begränsningskablarna, men mer än så behöver man nog inte tänka på saken.
8 svar · 448 läst
·
MetaStock
MetaStock: Ansluter mig till gnäll-kören, Minst 10m fel. AIM funkar inte om kartan inte ligger rätt. Borde man inte kunna kräva mer när man lagt 26000 sek på en klippare? Får avsluta med sång från Niel Young: Saw it on the tube Bought it on the phone Now you're home alone It's a piece of crap I tried to plug in it I tried to turn it on When I got it home It was a piece of crap
19 svar · 2,7k läst
·
pacman42
pacman42: Ta loss kontakten från kretskortet och kortslut pinnarna den satt i för att simulera stängning av luckan.
1 svar · 489 läst
pacman42
pacman42: De brukar ge sig efter ett tag. Min är ibland inte synlig alls, ibland svag, ibland stark. Jag har kopplat det till fukt, så jag misstänker att det är dålig kontakt någonstans, men jag har inte kommit på vart.
1 svar · 757 läst
·
E
etompau: Rent elektriskt funkar det. Ev. kan avståndskrav mellan kabel och hinder vara lite annorlunda mellan modellerna, men det det lär inte påverka i någon större utsträckning.
1 svar · 297 läst
T
toma25: [citat] Tack, ska ta en titt på det.
19 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.