El
elmont: Mät i centralen mellan faserna och fas till nolla. mellan faserna ca 400V och mellan faser och nolla ca 230V kolla även fas till jord nära 230V och jord till nolla Volt nära 0 och Ohm nära 0
Farstatjej90: [citat] Det enda problemet är väl att det inte brukar vara så och att det kan uppstå missförstånd. Nån kanske kopplar in nåt som behöver 2,5 och så är det inte det hela vägen. Såklart också fel men det är enda nackdelen jag kan komma på som inte särskilt kunnig....
Volatyle: Yes, jag låter allt torka över natten här så får vi hoppas det startar imorgon. Tack för input!
elmont: Jag har ALDRIG behövt lämna nått intyg så även jag kan inte förstå vad det skulle handa om. Även jag tror att det måste vara nått missförstånd.
elmont: Att kabeln inte ligger i rör från början är/var en kostnadsfråga, på 60-talet var skyddsrören en rätt ovanlig och dyr sak. Oftast använde man betong eller tegelrör dom få ggr man använde skyddsrör. Ps Man bör nog kanske komma överens med elektrikern innan man gräver ner röret så att han säger OK, för även rörläggningen i marken kräver auktorisering, risken är ju annars
Hybro: Värre är således om man är en nyfiken seriös hempulare, vilket mor Anna troligen inte är inom el.
cpalm: [citat] Åtminstone tidigare var det ett larm från Climax de använde. Kolla deras hemsida: https://www.climax.com.tw/
alfista: [citat] Japp, alla brytare i huset är 28 år gamla Elko RS och ingående delar har nu uppenbart gulnat i olika takt.
Bo.Siltberg: Ja. Om uttaget är skruva över en takdosa med M4-skruv så ska det hålla för 15 kg. Skruvar man direkt i taket får man själv se till att skruvarna biter.
Bo.Siltberg: Du kan antingen laga den. Det är troligen triacen som gett upp. Eller så kan du söka efter en byggsats som passar, exempel (som inte passar). Sök på "dimmer byggsats" Eller så kan du söka efter en extern dimmer du kan koppla på sladden eller plugga i uttaget. Du får då koppla förbi den inbyggda dimmern.
BirgitS: Om du kan få bort skivan som sitter där idag så säljer t.ex. Hornbach nya skivor med spottar i gjorda för badrumsmiljön. https://www.hornbach.se/c/el-belysning/inomhusbelysning/badrumsbelysning/ljusramp-badrumsskap/S29629/ Clas Ohlson har enkla ramper t.ex.: https://www.clasohlson.com/se/Nordlux-Marlee-vagglampa-badrum-LED,-50-cm/p/36-9741-2
Bo.Siltberg: Försök få förra ägaren att betala. Denne har lämnat efter sig en felaktig anläggningen i flera bemärkelser. Det borde ha suttit korrekt typ av lamputtag i taket istället för dessa dinglande sladdar.
Farstatjej90: [citat] Borde ju vara skillnad för att gräva i kabeln gör man ju oftast inte på väggen?
Lars Erni: [citat] Tack för svar. Bra tips rörande fråga 1. Multimeter finnes 🤗. Jo, inte ”jord” men de vita trådarna verkar vara referens för de färgade och alla vita kan väl då kopplas till nya telefonens ”common earth”?
hassegran: Hej, jo den hänger kvar och fungerar. Jag tog isär den, om jag minns rätt så lödde jag igenom de lödpunkter jag kom åt. Sen om det var att den blev strömlös eller om jag lyckades med lödningen vet jag ej. (Nästa sak som gick sönder var belysningen, sitter en liten transformator i framkant, enkel att byta.) Hoppas ni får till den /Hans
batsan: [citat] Hej ! Hittade denne tråden efter 11 år 😉 Mig veterligen måste köparna ha en elbesiktning för att åberopa "elfel" det ingår inte i den vanliga husbesiktningen. Mao ni behöver inte göra något. Hur slutade historien ?
Demmpa: Ja, det går att sätta en Wago 221-413 och en bit tråd till strömbrytaren istället för att skarva i strömbrytaren.
merbanan: [citat] Jag kan komplettera med att en undercentral med TNS kan klara sig med 2.5mm² kabel om det duger elektriskt medans TNC behöver minst 10mm² regulatoriskt. Sen får man ju säkerställa att det inte finns en undercentral någonstans som behöver TNC då man inte kan gå från TNS till TNC.
GoGetLost: [citat] Dräneringshål hade nog varit bättre 👍
Demmpa: Det finns påbyggnadsringar till apparatdosa, men det blir då luft mellan täckramen och väggen. Annars är det förhöjningsram som används för att göra utanpåliggande montage av infällda apparater men dessa bygger 20+ mm.
Lostmoose: Hemma hos min dagmamma fanns det en motsvarande pryl, fast uppsatt utomhus. Vill minnas att det var en kvadratisk låda med två trattar rikade nedåt. Minns inte hur den lät när npgon ringde, men får jag höra det kommer minnena säkert tillbaka.
avh67f: Börja med att ordna upp felkopplingen och utgå från det. Utgångarna ska ju inte vara ihopkopplade där ute. Om du lossar ledningarna på sekundärsidan på trafon kan du använda dem som mätpunkt för att börja se hur det ligger till genom att resistansmäta mellan dessa. Tänk på max ledningslängd på sekundärsidan. Brukar inte vara många meter tillåten längd där.
hempularen: Fast om man blandar in detta att den tydligen har fungerat över sommaren. Så är ju frågan vad som skiljer nu. Kan det vara så att tillskottsvärmen med sina element gått in under korta tider nu? Eller blir det av någon anledning mer komdens på ex. cirk. pumpen nu på hösten. När det gäller att megga ex. kompressorn. Så tror jag (invänta fler råd här) att du skall inte megga en tamp
spikplanka: Kanske någon form av metalldetektor är värt att införskaffa?
Bo.Siltberg: Ja det tror jag. Det är knappast något högfrekvent brus i dina radiatorer som behöver filtreras bort. Dessutom är det radiatorer på en egen grupp där det inte finns känslig elektronik som skulle kunna bli störd.
pixellegolas: Tack för långt svar. Jag är inte hemma nu men touchpanel har jag kopplat ur. Det är typ 2x8 stift där
Colon: Tack! ja det blir ju en vidarekoppling (parallellkoppling) som du skriver . Ändrar titeln.
MultiMan: Det framgår inte vad du provat, så därför blir svaret gissningar. Ofta finns det en spärr i botten på sockeln som man måste vika åt sidan för att kunna skruva isär hållaren, för att det inte ska ske av misstag när man man skruvar i och ur en lampa t ex. Detta finns redan avhandlat i forumet tidigare, så en sökning kan ge fler tips.