1 466 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
TN-C-S med kanske för liten kabel
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Den enda anledning jag ser till att byta kabeln är om befintlig kabel är skadad eller riskerar att bli skadad.
Med så kort ledning har du knappast problem med vagabonderande strömmar eller andra problem pga spänningsfall i PEN.
Och säkerheten blir som sagt inte högre om det inte går att göra en bra anslutning av N och PE i mätarskåpet. Det kan t.o.m blir sämre om man inte är noga. Om man lägger N och PE under samma skruv, och det glappar mot plinten med N och PE-ledarna fortfarande sammankopplade så är det lika med en PEN-ledare som går av.
Ett eget jordtag är aldrig fel, tror jag. Det ger bl.a skydd mot avbrott på PEN. Fast då ska jordtaget i så fall anslutas till elcentralen i huset.
Med så kort ledning har du knappast problem med vagabonderande strömmar eller andra problem pga spänningsfall i PEN.
Och säkerheten blir som sagt inte högre om det inte går att göra en bra anslutning av N och PE i mätarskåpet. Det kan t.o.m blir sämre om man inte är noga. Om man lägger N och PE under samma skruv, och det glappar mot plinten med N och PE-ledarna fortfarande sammankopplade så är det lika med en PEN-ledare som går av.
Ett eget jordtag är aldrig fel, tror jag. Det ger bl.a skydd mot avbrott på PEN. Fast då ska jordtaget i så fall anslutas till elcentralen i huset.
Du har bara skrapat på ytan, men vill du gräva djupare har @Bo.Siltberg skrivit en utmärkt artikelserie:K KlaasY skrev:
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet#n7061-sida-6
Jag hade redan läst dessa sidor för några veckor sedan. En väldigt bra förklaring och kul att läsa @Bo.Siltberg! Också kul att se hur det ligger till i Sverige jämfört med där jag kommer ifrån. I stort sett samma, men lite olika. Det finns en viss skillnad, särskilt i regelverket.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Ja, era dubbla gruppledningar till spisen har kostat oss vansinnigt med tid för att förklara för folk 😡
Traditionellt har endast en fas använts i holländska hus. I fallet med mitt förra hus var detta skyddat med en 40A huvudsäkring. För att ändå kunna använda hällens kraft används två separata grupper.D Dilato skrev:
Eftersom nästan alla holländska hushåll arbetar med en TT-jord är också nollan ansluten. Så det finns två länkade grupper med en 4-polig automatisk strömbrytare (två faser och två neutrala, 2x16A).
I Nederländerna kan vi begära en 3-fas huvudanslutning från leverantören. I de flesta fall finns kabeln redan där, men anslutningen har inte gjorts.
Eftersom moderna hällar är delade förstår jag faktiskt logiken. Med många induktionshällar är vänster sida en grupp och höger en annan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 021 inlägg
Ja, ni har två grupper, alltså två fasledare, inte två faser, utan två fasledare från samma fas. Ni är ensamma om denna lösning vad jag vet. Men ni har ändå lyckats påverka tillverkare till att konstruera hällar med t.ex "två halvor" och två anslutningar, och med en synnerligen korkad anslutningssladd med två neutralledare. Detta påverkar hela Europa!
Ja det stämmer. Jag visste inte att vi var det enda landet som gjorde det på det här sättet. Tills jag nyligen kopplade in en spis som specifikt hade ett schema på baksidan markerad med NL...Bo.Siltberg skrev:
Ja, ni har två grupper, alltså två fasledare, inte två faser, utan två fasledare från samma fas. Ni är ensamma om denna lösning vad jag vet. Men ni har ändå lyckats påverka tillverkare till att konstruera hällar med t.ex "två halvor" och två anslutningar, och med en synnerligen korkad anslutningssladd med två neutralledare. Detta påverkar hela Europa!
Förlåt är allt jag kan säga 😢🤣
Kompletterande:
De flesta hus har numera också en 3-fasanslutning. Då kan två faser användas 😊
Jag kan komplettera med att en undercentral med TNS kan klara sig med 2.5mm² kabel om det duger elektriskt medans TNC behöver minst 10mm² regulatoriskt. Sen får man ju säkerställa att det inte finns en undercentral någonstans som behöver TNC då man inte kan gå från TNS till TNC.K KlaasY skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att förstå TN-C-S (TN-S)
El -
Fläkt eller element för underhållsvärme i liten oisolerad stuga
Fritidshus -
Liten lampa för upplyst fasadsiffra utebelysning
Belysning -
Tips på liten stomme för höj och sänkbart kontorsbord (chansning)
Inredning -
Liten solcellsanläggning för att toppa upp batteri
Solceller, Solfångare, Solenergi