Börja med att i serviceläge kör en pump/ system i taget, och se om någon löser.
Pumpen för köldbäraren har ett tufft liv med mycket kondens. Den ger jag lägst odds.

Fast om man blandar in detta att den tydligen har fungerat över sommaren. Så är ju frågan vad som skiljer nu.

Kan det vara så att tillskottsvärmen med sina element gått in under korta tider nu? Eller blir det av någon anledning mer komdens på ex. cirk. pumpen nu på hösten.

När det gäller att megga ex. kompressorn. Så tror jag (invänta fler råd här) att du skall inte megga en tamp i taget mot jord. Utan vid mätningen kopplar man ihop alla trådar (utom jord) och meggar alla samtididgt.

Skälet är att om du mäter ex. enbart fas mot jord, så höjs ju även neutral till full mätspänning, det går ström genom olika komponenter i kompressorn. Så långt ingen fara. Det blir bara en potentialhöjning, ingen egentlig ström. För neutralen hänger ju i luften. Men så kanske det är där man har ett isolationsfel. Då slår mätspänningen över mot jord, det går plötsligt en ström genom kompressorn, som då matas med 1000V från ditt instrument.

Man kan visserligen få ungefär samma tråkiga effekt om man mäter med alla ledningarna ihopkopplade, om det ex. är ett isolationsfel i kompressorns elmotor, ungefär mitt i den, så sänks den punkten till jordpotential när det slår över, och man matar allt mellan de yttre anslutningarna och felstället med 1000V.

Är det ett sådant fel på komressorn så är den ändå räddningslöst förlorad redan före mätningen. Medan däremot ett isolationsfel nära neutral eller fasanslutningarna skulle kunna vara något så enkelt som en klämd kabel. Så metoden minskar risken för skador, men eliminerar inte risken helt.

Och man kan börja att mäta med 250V mätspänning. Det skall inte förstöra något även om det slår över som jag beskrev här ovan. Och ev. nöja sig med den lägre mätspänningen.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.