Nej.J jonaserik skrev:
Min första misstanke var att det hade med BVP att göra, men senaste veckan löser JFB allt oftare och helt orelaterat till värmepumpens drift.
Jag har försökt provocera fram ett fel via värmepumpen men får inte jordfelsbrytaren att lösa ut vid provokation.
JFB Löser numera så gott som dagligen efter 21, då sitter alla i soffor eller ligger i sängar.
Nja, visst säger den något.M MagHam skrev:
Men visst, hade jag haft en riktig läckströmtång hade jag kunnat mäta mer precist.
Tänkte inte på kopparrören, har inte inventerat alla rör, det är blandat både plast och koppar.
Strömmen bör dock ta enklaste vägen vilket är via jordledaren.
Hela köket ligger på samma JFB, BVP avskriver jag från listan över misstänkta tills vidare eftersom jag inte lyckas provocera fram ett fel, jag har ju dessutom möjligheten att helt ge upp och ringa elektrikern.
Dagligen efter 21, har du en ytterbelysning som tänder dåARJU skrev:Nej.
Min första misstanke var att det hade med BVP att göra, men senaste veckan löser JFB allt oftare och helt orelaterat till värmepumpens drift.
Jag har försökt provocera fram ett fel via värmepumpen men får inte jordfelsbrytaren att lösa ut vid provokation.
JFB Löser numera så gott som dagligen efter 21, då sitter alla i soffor eller ligger i sängar.
Nej det tänkte jag också på.J jonaserik skrev:
Ytterbelysningen tänds en timme innan solnedgång, alltså flera timmar tidigare.
Jag har en vanlig dygnstimer med roterande ur som släcker en växtbelysning vid 21, skulle den kunna skapa ett jordfel?
Koppla ur den och se vad som händer. Ström och spänning är som vatten, har inte ont i ryggen och går lättaste vägen. Så det med att JFB löser kan vara vad som helst, blir att koppla ur en del i taget för att hitta var.ARJU skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Vad gjorde ni innan kl 21? Duschade?ARJU skrev:
Du sa tidigare att felet var reproducerbart genom att duscha. Har det ändrats?
Det är svårt att avgöra ifall det är smygande läckströmmar som sakta ökar eller om det är ett distinkt isolationsfel som triggas antingen vid start av en apparat eller av någon annan yttre händelse.
Har du inventerat alla tidur och timers - saker som sker efter en viss tid eller vid en viss tid?
Hur gammal är JFBn? Bild!
Du kan ev mäta lite resistans i anläggningen (isolation mot PE) med din multimeter. Det kostar inte så mycket.
Annars är det viktigt med observationer. Allt ni gör eller gjorde innan JFBn löste.
Eftersom BVPn är misstänkt är kanske den enklaste och billigaste åtgärden att lägga den utanför JFB eller på en egen 300 mA.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag har börjat logga alla gånger brytaren löser ut efter någon har duschat eller badat, det förefaller fortfarande finnas ett samband ändå, men det är inte helt konsekvent.Bo.Siltberg skrev:
Jag kan heller inte reproducera det genom att köra pumpen manuellt vilket gör mig mycket fundersam...
Jag ska nog kolla upp genom alla dosor och uttag i badrummet, kanske kommer det in fukt i någonting vid dusch.
Jag har mätt ström genom jordledaren enligt tidigare bild under en normal driftcykel, (jag förstår att det är lite låg upplösning på Fluken, har beställt en egen med högre upplösning men lånade denna över helgen). Fick endast en peak på 0.01a som pendlade mot 0.Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag har endast 1 analog timer, finns ingen tydlig koppling till denna (när jag slår på JFBn så är fortfarande timern på/av och har inte precis slagit varken till eller från) Övriga timers ligger under Home Assistant så det finns en tydlig logg över allt som händer vid en given tidpunkt, vid samtliga tidpunkter har allt varit i "vilande" läge utan till/frånslag.Bo.Siltberg skrev:
JFBn är praktiskt taget ny, kanske något år eller två gammal.Bo.Siltberg skrev:Hur gammal är JFBn? Bild!
Du kan ev mäta lite resistans i anläggningen (isolation mot PE) med din multimeter. Det kostar inte så mycket.
Annars är det viktigt med observationer. Allt ni gör eller gjorde innan JFBn löste.
Eftersom BVPn är misstänkt är kanske den enklaste och billigaste åtgärden att lägga den utanför JFB eller på en egen 300 mA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom felet är högst intermittent har jag svårt att se vad en resistans mätning kan tillföra men tar gärna emot förslag.
Jag vill nog gå till botten med det här.
Eftersom problemet har ökat i frekvens tycker jag inte det är en bra ide att dölja det bakom en Brandskyddsautomat, något är uppenbarligen på väg att säga upp sig permanent förr eller senare.
Om jag skulle knåpa ihop en logger med strömtrafo och kontinuerligt mäta strömmen genom jordledaren fram till ett avbrott, skulle det vara en relevant mätning?
Hur ser patronens inkopplingar ut, öppna upp och ta ett foto, din VP är av äldre art och har säkert bara 1 eller 2 steg in, kan vara 3, sitter säkert 2 kontaktorer innanför skalet. Medans dom nyare VP stegar in med upp till 9 steg eller kanske mer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Antingen är felet intermittent eller så finns det ett isolationsfel som ligger på gränsen till att lösa JFBn. Att mäta isolationen i anläggningen är en tidig grundsten i felsökningen.ARJU skrev:
Försök då att mäta runt de tre fasledarna + nollan i centralen för att se om det finns ett grundläckage någonstans. Se du något så försök hitta den eller de grupper som orsakar det genom att mäta fas + nolla.ARJU skrev:
Att mäta strömmen i skyddsledaren är inte pålitligt. Man kan göra det för enskilda apparater som man är säker på inte har någon kontakt med moder jord på andra vägar.
En god ide.ARJU skrev:
Det handlar främst om att identifiera felet. Men sedan är det inte alls fel att lägga BVPn utanför husets JFB för att allmänt öka driftsäkerheten. Husets JFB kan lösa ut av olika orsaker.ARJU skrev:
Det vore ju guld om du har sådan utrustning.ARJU skrev:
Finns det ett lyckligt slut på detta ? Själv hade jag ett litet droppande vattenläckage som sökte sig till ett kopplingsdon.
Få slut på droppet o ställ en bordsfläkt framför pumpen, som har fronten ”däne”.
Tidigare hade jag tappat tryck i radiatorkretsen, men det händer inte nu.
Få slut på droppet o ställ en bordsfläkt framför pumpen, som har fronten ”däne”.
Tidigare hade jag tappat tryck i radiatorkretsen, men det händer inte nu.
J Jonas928 skrev:
Japp!
Då var vi igång igen...
Efter en sommar utan bekymmer har jordfelsbrytaren börjat lösa ut igen. Följer tidigare mönster och löser ibland ut dagtid, men ganska konsekvent dagligen mellan 21-22 på kvällen.
Jag är beväpnad en megger från Uni-T och tångamperemeter men behöver lite hjälp med hur och vad jag ska mäta, speciellt med meggern eftersom jag vill vara tämligen försiktig med styrenheten i BVP.
Tar tacksamt emot förslag på vad jag kan mäta upp som kan vara relevant.
Tidigare efterfrågades bilder så jag skickar upp några, tveksam kvalitet och överblick eftersom det såklart är trångt
Då var vi igång igen...
Efter en sommar utan bekymmer har jordfelsbrytaren börjat lösa ut igen. Följer tidigare mönster och löser ibland ut dagtid, men ganska konsekvent dagligen mellan 21-22 på kvällen.
Jag är beväpnad en megger från Uni-T och tångamperemeter men behöver lite hjälp med hur och vad jag ska mäta, speciellt med meggern eftersom jag vill vara tämligen försiktig med styrenheten i BVP.
Tar tacksamt emot förslag på vad jag kan mäta upp som kan vara relevant.
Tidigare efterfrågades bilder så jag skickar upp några, tveksam kvalitet och överblick eftersom det såklart är trångt
Lurigt börja med att koppla ur tamparna på elpatronen, foto så du vet var fägerna ska sitta. Megga mellan stiften och jord. Nästa steg är att koppla ur kompressorn och med mot jord. Starta där med meggern. finns det fler än en spänning att välja på, så startar du på lägsta och går uppåt vid nästan meggning.
På elpatronen: ett flatstift i taget mot jord antar jag?J jonaserik skrev:Lurigt börja med att koppla ur tamparna på elpatronen, foto så du vet var fägerna ska sitta. Megga mellan stiften och jord. Nästa steg är att koppla ur kompressorn och med mot jord. Starta där med meggern. finns det fler än en spänning att välja på, så startar du på lägsta och går uppåt vid nästan meggning.
På kompressorn: en fas mot jord i taget eller samtliga 3 faser mot jord?