MultiMan
L Ljus kunskap skrev:
Som du själv skriver så har även Trådfri (som för övrigt är en utgående produkt hos ikea och kommer ersättas pga 0.5W standby förluster) en egen driver som sitter i sockeln. Problemet/utmaningen med denna typ av driver är att den är liten (då den ska få plats i sockeln) vilket innebär att elektrolytkondensatorerna blir små = dåligt i fråga om flimmer och livslängd).

Dock anser jag personligen (inte fakta utan min egen åsikt) att Ikeas produkter är flertalet gånger bättre än Plejd då ikea utgår ifrån brukarens behov medan Plejd utgår ifrån installatörens behov.
Alla nyare Trådfri jag köpt har 0,2W i standbyförbrukning, t ex den 1055 lumens för 99 kr jag nämnde tidigare. Alla Trådfri med D-märkning klarar detta vad jag kan se, inklusive de GU10 jag också nämnde. Edit: Till och med E-märkta varianterna verkar klara 0,2 watt, så det är nog längre sen det fixades än jag minns. I vilket fall heter de fortfarande Trådfri och uppfyller moderna effektivitetskrav.

Varför skriver du rena felaktigheter?

Ett exempel:

Produktinformation för IKEA Trådfri LED ljuskälla GU10, 345 lumen, smarthus-kompatibel, modellnummer LED2104R3, med standbyförbrukning 0,2W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Alla nyare Trådfri jag köpt har 0,2W i standbyförbrukning, t ex den 1055 lumens för 99 kr jag nämnde tidigare. Alla Trådfri med D-märkning klarar detta vad jag kan se, inklusive de GU10 jag också nämnde. Edit: Till och med E-märkta varianterna verkar klara 0,2 watt, så det är nog längre sen det fixades än jag minns. I vilket fall heter de fortfarande Trådfri och uppfyller moderna effektivitetskrav.

Varför skriver du rena felaktigheter?

Ett exempel:

[bild]
Jag får be om ursäkt och rätta mig själv 0,5W var det i den tidigare versionen. Versionen som finns i varuhus ligger på 0,2W och den nya som släpps inom kort bygger på Matter standarden och kommer ligga lägre än 0,2W i standby.

L Ljus kunskap skrev:
Jag får be om ursäkt och rätta mig själv
Men vad menar du med:
L Ljus kunskap skrev:
Trådfri (som för övrigt är en utgående produkt hos ikea

S SanDitt skrev:
MEN inte ens de drivers som används av ljusdesigners klarar att dimmra ned utan flimmer. Maken jobbar med utveckling av led drivers...
Kanske han borde kika i denna tråd?
Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring (2015-07-24)

Rent allmänt så ger denna bild en rätt bra sammanfattning:

132118-7fc3fc49cd4cb126f2e6634ad950d7b2.jpg

td;lr Man behöver få till konstantströms likström som pulsas med en frekvens i området 1 - 1000 kHz och som direkt matar LED, annars får man alla knepiga problem.

Så ge drivdonet full energi och skicka styrsignal separat istället för energisvält som signalering.

Redigerat:
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske han borde kika i denna tråd?
Dimmertråden - tekniken bakom en lyckad dimring (2015-07-24)

Rent allmänt så ger denna bild en rätt bra sammanfattning:

[bild]

td;lr Man behöver få till konstantströms likström som pulsas med en frekvens i området 1 - 1000 kHz och som direkt matar LED, annars får man alla knepiga problem.

Så ge drivdonet full energi och skicka styrsignal separat istället för energisvält som signalering.
Tack för den mkt tydliga bilden! Får spara den.

Det är lätt att se att det är alt 4 eller 5 som är det både billigaste, effektivaste och samtidigt bästa ur dimmningssynpunkt.

K karlmb skrev:
Det är lätt att se att det är alt 4 eller 5 som är det både billigaste, effektivaste och samtidigt bästa ur dimmningssynpunkt.
Alternativ 8 med AC--CV .. CV--CC ger stora möjligheter för att bygga egna lösningar med t.ex högfrekvens PWM och t.ex KNX eller RS-485 till lågpris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Alternativ 8 med AC--CV .. CV--CC ger stora möjligheter för att bygga egna lösningar med t.ex högfrekvens PWM och t.ex KNX eller RS-485 till lågpris.
Yes. 7-9 är rätt bra.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.