547 läst · 22 svar
547 läst
22 svar
Hur hittar jag originalkabeln till lyktstolpen?
Varför måste han gräva ner ett rör?? Vill man inte kosta på sig rör och grävning för det så går det utmärk att lägga en jordkabel direkt i marken. Tex en N1XV, 3 eller 4 eller 5 ledare, allt efter behov.ÅkeSun skrev:Om du har tur och hittar gamla kabeln så kan du se var den går in i huset.
Har du jättetur ligger den i nån sorts kanal in genom väggen
Har du maximal otur får du borra ett nytt hål
Oavsett vad som händer vid huset måste du gräva ner ett nytt rör till från stolpe till vägg, så inget grävjobb är bortkastat
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Detta tyder väl ändå på att babeln är dragen i ett rör genom fundamentet?E elmont skrev:
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 10 inlägg
Röret går troligen bara genom betongen och en liten bit ut i marken, på den tiden var det mycket ovanligt med skyddsrör i marken hos "vanligt" folk,J jonashenricson skrev:
Gräv upp en meter på varje sida och skarva kabeln, lätt som en plätt.
Hade kabeln legat i rör i originalinstallationen hade vi inte haft denna debatt., då hade förra elektrikern bytt ut den.E elmont skrev:
Har man kabelrör är det enklare att göra förändringar i framtiden, exempelvis fler lyktstolpar. 16 kr metern tycker jag att det är värt.
Sen får man möjlighet att gräva ner röret och återställa marken innan man bokat tid med elektrikern. Lite otur så här års och man blir stående med ett öppet dike till tjällossningen
Att kabeln inte ligger i rör från början är/var en kostnadsfråga, på 60-talet var skyddsrören en rätt ovanlig och dyr sak. Oftast använde man betong eller tegelrör dom få ggr man använde skyddsrör.
Ps
Man bör nog kanske komma överens med elektrikern innan man gräver ner röret så att han säger OK, för även rörläggningen i marken kräver auktorisering, risken är ju annars att han vägrar att befatta sig med jobbet.
Ps
Man bör nog kanske komma överens med elektrikern innan man gräver ner röret så att han säger OK, för även rörläggningen i marken kräver auktorisering, risken är ju annars att han vägrar att befatta sig med jobbet.
Liknande trådar
-
Hur hittar jag kabeln till originallyktstolpen?
Byggmaterial & Byggteknik -
Var hittar man krokar till denna verktygstavla?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vart hittar jag nya packningar till Arcu-ventiler radiatorer?
Värme allmänt -
Var hittar jag clips/beslag till dessa spröjs?
Fönster & Dörrar -
Var hittar man senaste mjukvara till Growatt VR MID-12KTL3-XH?
Solceller, Solfångare, Solenergi