Jag vet inte hur kontrollpanelen ser ut, finns kanske någon indikeringsdiod eller att den piper/något relä klickar. Du behöver alltså ha manöverpanelen inkopplad med inte 230V när du gör detta.

Likriktardioden är troligen denna, mät över den med diodläget på multimetern i båda riktningarna, utan spänning inkopplad.

Elektronisk kretskort med en röd cirkel kring en diod, fokus på likriktardiod för mätning med multimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
alm82 alm82 skrev:
Jag vet inte hur kontrollpanelen ser ut, finns kanske någon indikeringsdiod eller att den piper. Du behöver alltså ha manöverpanelen inkopplad med inte 230V när du gör detta.
Min tanke är isåfall att hitta en gammal adapter från typ en dator med 12V och slita av så man får fram kablaget och testa. Har inget vettigare :)

Men börjar kännas som att jag beställer ett kretskort snart. Men hade ju varit busigt om det faktiskt var touchen. Jag tog däremot bort touch-kablaget och inuti fanns ca 2x8 pins som jag försökte i olika kombinationer peta på. Inget händer

Det är inte konstigt att inget händer eftersom elektroniken är spänningslös (strömförsörjningen är trasig).
Men du behöver ha panelen inkopplad, oftast kräver en sådan strömförsörjning och kan vara styrd från något chip som aktivt scannar de olika knapparna.

alm82 alm82 skrev:
Jag vet inte hur kontrollpanelen ser ut, finns kanske någon indikeringsdiod eller att den piper/något relä klickar. Du behöver alltså ha manöverpanelen inkopplad med inte 230V när du gör detta.

Likriktardioden är troligen denna, mät över den med diodläget på multimetern i båda riktningarna, utan spänning inkopplad.

[bild]
Testade diodläge. Utan att nudda så är det en 1:a på skärmen. När jag sätter dit mätning så ändras det till 000, ser ut som ett batteri på skärmen och det tjuter konstant.

P pixellegolas skrev:
Testade diodläge. Utan att nudda så är det en 1:a på skärmen. När jag sätter dit mätning så ändras det till 000, ser ut som ett batteri på skärmen och det tjuter konstant.
du får löda loss den och mäta på nytt

P pixellegolas skrev:
Antar multimeter du mätt med har diod/summer läge. Ofta är det ett läge med 2 eller 3 (ohm) funktioner.
En etta till vänster eller 0L i displayen betyder ”öppen krets” vid ohmmätning.
Vissa multimetrar fyller displayen med nollor. 000 betyder här 0 millivolt.
En hel diod har spänningsfall i framriktningen, tex 500-600mV för en typisk kiseldiod.

Om en batterisymbol tänds så är det väl för att spänningar blir för låg när summern drar ström.

Innan du löder loss dioden tycker nästa steg blir att ohm-mäta.
Är det ren kortslutning?
Är det dioden eller något runt om kring du mäter på..?

Typiskt transformator/drossel. Kondensatorer kan gör att värdet ändras allt eftersom.

Det skulle kunna vara kortslutning på 12v sidan. Mät på kondensator efter dioden.
Om det tjuter tyder det på kontakt ”summer” funktion somna anser det är kontakt = kortslutning.
Byt till lägsta området för Ohm-mätning.

För att mäta vidare kan man behöva löda loss tex dioden eller switchtrafon, men då är nog den ytmonterade dioden enklast att få bort.

Finns det någon kortslutning (kass komponent) vid 12V sidan måste den bort.

Försök inte mata in spänning från en pc nätadapter. De brukar vara på 18-20V.
Routrar/switchar däremot går oftare på 12V.

En intressant detalj på lilla ytmonterade switch-ic’n är att det saknas ett ben (3:e) för att få längre isolationsavstånd mellan nätspänning på switchtransistorutgången och styrelektroniken.

Vad har ic'n för beteckning?

Det tråkning är att om man tex hittar ic’n för typ 3kr från kina så kommer den att kosta betydligt mer med frakt, postens tullningsavgift och moms då sådana kretsar inte säljs av företag med svenskt momssamarbete (så vitt jag känner till).

Går touchpanelen att ta loss?

Tack för långt svar. Jag är inte hemma nu men touchpanel har jag kopplat ur. Det är typ 2x8 stift där

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.