alm82 alm82 skrev:
Du bör ta det försiktigt med att mäta med multimeter på detta kort då du har 230V på ingångssidan och över 300V dc efter likriktaren.

Sedan har du en switchad nätdel som inte är enkel att felsöka.
ähh swichad nät del på dessa skitkort från kina?
det är vanlig spänningsdelning och glättning

Nja, du ser både switch-ic och transformator tydligt på bilden

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Nja, du ser både switch-ic och transformator tydligt på bilden
nej

Vad menas med nej?

Närbild av elektroniskt kretskort med gul transformator, markerad med röd cirkel; kan innehålla en switch-IC, misstänkt LNK3XX-modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Transformator

En grön kretskort med en komponent markerad med röd cirkel. Komponenten kan vara en switch IC, kanske en LNK3xx.
Skapa konto

Switch-ic

Jag vet inte exakt vad det är för switch ic men kan gissa på en lnk3xx, kretsen är då liknande:

Kretsdiagram för LNK362-364, inklusive komponenter som motstånd, kondensatorer, dioder, transformator och switch-IC:n LNK362P.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
S
returen returen skrev:
nej
lol?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ser ju ut att finna 12VDC där att mäta på.

S
returen returen skrev:
nej
Öhh jo det sitter en flyback converter där!! O som sagt både 230vac och 320vdc är tämligen farligt så undvik att pilla på det!

• Haha
returen
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är den helt död? Du kan börja med att kolla ifall "nätdelen" ger ström. Det är vad som brukar gå sönder, men det är sällan den tvärdör. Inringad svart fyrbening är en likriktare. Du ska ha AC på ena sidan och DC på andra sidan. Det brukar vara 12 eller 24 V DC. Rätt DC-spänning ska du kunna utläsa på reläerna, men jag ser inte. Det bör finnas en zenerdiod också som jag inte ser.

Det som brukar ge upp är den blå kondensatorn (inringad), men oftast på så vis att den inte orkar släppa igenom tillräckligt med ström som gör att spänningen blir för låg.

[bild][bild]
Här måste jag rätta dig! Det är ju en flyback converter så efter likriktaren (svart med fyra ben) bör finnas likriktad nätspänning dvs 324vdc!
Däremot på sekundärsidan (kontakt j8 eller kondensator c4 eller den andra bredvid c4) bör finnas en 12vdc.

Den blå kondensatorn agerar avstörningsfilter och är av x2 typ. Om den går sönder så kortsluter den L-N och säkring på kortet (eller matande) löser ut. Beroende på värde på resistorn (inringade) så kan den också pajja. Tips är att resistansmäta både den stora resistorn och blå kondensatorn på spänningslöst kort!

Det du skriver om att den går sönder och spänningen blir för låg är om den används i en kapacitiv spänningsdelare, vilket brukar användas i applikationer som drar mindre ström (kylskåp, frys o dyl).

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ja, jag ser det nu. Jag hade fel. Lite förvånande - hur stor effekt orkar denna ytmonterade drivkrets ge?

Då vill jag flytta det sannolika felet till denna konverter. Det passar bättre med symptomet att den tvärdog.

S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag ser det nu. Jag hade fel. Lite förvånande - hur stor effekt orkar denna ytmonterade drivkrets ge?

Då vill jag flytta det sannolika felet till denna konverter. Det passar bättre med symptomet att den tvärdog.
Jag skulle tro att den kan ge 10W eller nåt sånt. Det hänger lite på vad den är designad för in/utspänning. Jag har mest designat flybacks för ultrabrett inspänningsområde (20vdc till 230vac) och då blir det lite (mycket) knöligare än om det är smalare inspänningsområde. Då fick vi ut 5-7W med motsvarande storlek.
Och jag håller med om att den är misstänkt, därför bör sekundär spänning mätas samt resistans över resistor och blå kondingen. Likriktaren eller switchkretsen kan ha gett sig om det tex kommit en transient på nätet.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kul att se en diskussion komma igång. Jag är inte jättevan med sådant här men kan peta med multimeter. Kan ju i första hand tömma kondensatorv osv så korrekt blir lite säkert men den behöver jag nog lite tydligare instruktion om jag ska fortsätta 😅

Men kan ni se på rak arm om det går att starta fläkt utan touchknapp? Borde man inte kunna göra det på kortet?

I en dator kan man ju peta på en jumper för att starta datorn utan powerknapp

Det går säkert att tjyvkoppla touchkontrollen men det behövs en schema till kortet först. Är du modig kan du kortsluta valfria stift i kontakten. Bättre är om du har ett motstånd på typ 100 ohm att kortsluta med. Jag tror inte något kommer att gå sönder ;)

Mer sannolikt är dock switchkonvertern. Så där borde du börja om du har en multimeter. Jag har pekat ut tre punkter där du kan mäta till att börja med. Ställ in rätt spänningsområde!

Kretskort med markeringar för mätning av spänningar: 230 V AC, 300 V DC, och 12 V DC. Anpassat för felsökning med multimeter.
Skapa konto

Det brukar finnas någon form av säkring på AC-sidan, men jag ser ingen. Kan möjligen vara det stora motståndet.

S
P pixellegolas skrev:
Kul att se en diskussion komma igång. Jag är inte jättevan med sådant här men kan peta med multimeter. Kan ju i första hand tömma kondensatorv osv så korrekt blir lite säkert men den behöver jag nog lite tydligare instruktion om jag ska fortsätta 😅

Men kan ni se på rak arm om det går att starta fläkt utan touchknapp? Borde man inte kunna göra det på kortet?

I en dator kan man ju peta på en jumper för att starta datorn utan powerknapp
Det sitter en mcu (mikrokontroller) på psu kortet, troligen sker nån form av smartare kommunikation med touchpanelen så kan va svårt utan touchen.
Svårt att ge mer felsökningshjälp än att kolla spänningsmatningen.

Ok men dum fråga om jag mäta spänning så ska det vara inkopplat?

Ja det är väl lite dumt med en okunnig så håller på men har kopplat liteckretskort och lagat min oled tv genom byte av komponenter. Är el-försiktig men inte bra på vart jag ska utföra vissa moment 😂

Ja, det ska vara inkopplat. Så det kan vara besvärligt.

Men du behöver minst ha 230 V ansluten så det skulle gå att plocka ut kortet och prova det i testbänk. Men hittar du inga fel så blir det jobbigare. Då behöver du få med touchkontrollen och kanske fler sladdar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.