El
Bo.Siltberg: Det ska annars gå att göra med detta uttag som denna tråd visar: https://www.byggahus.se/forum/threads/mindre-brand-i-vaegguttag-vad-behoever-atgaerdas.278153/
hempularen: Som sagt regler för ett uttag är att det måste vara minst 120 cm från en dusch, och minst 60 cm från en badkarskant. Det måste vara skyddat av en jordfelsbrytare. En anslutningsdosa för fast installation behöver inte följa avståndsreglerna (det finns ju även , om vi antar att nuvarande haddukstork sitter på tillåten plats, så får även en anslutningsdosa finnas där. Det finns
Renoverarolle: Tackar för tråden! Räddade fläkten i huset jag precis flyttat in tack vare denna tråd. Fläkten hade samma symptom som andras, lampa eller fläkt fick väljas att köras separat, antingen eller. Bytte samma delar som i inlägg #116, nu går fläkten och lyset samtidigt igen. Handlade från electro:kit Dessa lödde jag på och bytte ut på kretskortet: 41012469 X2 kondensator 1uF 275VAC
LukasK: [citat] Tack! Det jag vill åstadkomma är att vad som ser ut att vara vanlig utomhusbelysning kommer blinka rött om inbrottslarmet går. Då slipper man Fortnoxifiera sitt hus med blixtlampor men får samma effekt när larmet väl går.
Thomas_Blekinge: [citat] Nämen, för 50 år sedan fanns bara E27 och E14 och dom hade inga slappa kontakter minnsann! IKEA uppfann dåliga kontakter i sina lampor. Sedan kom stiftkontakter typ G4 eller vad dom hette. Rostade från dag 1.
Isabell Osju: Om du vill tända lampan i taket utan trådförbindelse behöver du två puckar :) anslut lampan till dim01 och en controller vid brytaren så meshar du dem :)
jonaserik: Nu är det gammalt och överstökat, men på första bilden i # 4 med hållaren, sä är det ett ovalt håll och man kan skönja lika mittemot. Det finns lamphållare som man trycker ihop och låses ungefär som på strömbrytares innre lock. En elektriker vet. Man får ta en tunn mejsel och peta undan spärren på båda sidor. EDIT Har för mig att IKEA säljer sådana lamphållare och även
Fairlane: Det är inte ut som Anslut heller. Hörnen på Anslut är mycket mer rundade.
BirgitS: Det låter helt riktigt som du tänker. 2 nollor har man i Nederländerna så två blåa är endast kök i det landet.
Walle85: [citat] https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/rotarbeteochrutarbete/safungerarrotavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Jonnyslam12: [citat] Har du helt rätt i! Det var min första tråd därav inte förstått hur man gör.
Isabell Osju: Flera på vår firma vägrar installera Ikeas belysning då det tar mer tid och de flesta vill inte ge garantierna på deras grejer. I slutändan har prisbilden sett likadan ut när andra produkter har valts. Själv gillar jag att sätta dit minispottar från hide a lite när det kommer till belysning inne i överskåpen och sedan en tunn ledlist längst ner på skåpen så man får en bekvämt
Bo.Siltberg: [citat] Och du har inte läst tråden... :(
Bo.Siltberg: Om den anses flyttbar så kan den stickproppslösning du är inne på vara aktuell. Men sådant ska användas "tillfälligt" under begränsad tid. Du har ju en sladd som ligger bar på marken, och den behöver skydd. Så det beror på hur ofta bastun kommer att användas. Den mest korrekta lösningen vore att förlägga en markkabel till en eller flera kopplingspunkter nära bastun, och
Dilato: [citat] Jag hade 3 x 10A på min 400V Elektrohelios.
Demmpa: [citat] Annat namn för tändtråd är "bruten fas", å det är vad TS skrev men med andra ord "S: Fas (svart) via brytaren" Sen är frågan om den tråden är en tändtråd, för tändtråd är normalt tråden mellan sista brytaren och förbrukaren, den aktuella tråden är mer en mellantråd eller ännu bättre en styrtråd/impulstråd. [citat] Strax innan du postade så skrev TS att han har en
snix47: [citat] Man ställer dump frekvens i minuter på högra vredet 0-45. Och dump tid på vänstra vredet 0.5-10 sekunder. Sen rullar den på och den har avsedd verkan, jag är mycket nöjd. Amazon.de fick jag den ifrån. 220 V 1/2 in out Port Electronic Timed Air Compressor Tank Drain Valve by Zijia Brand: ZIJIA Voltage 220 Volts Power source Kabelgebunden Manufacturer ZIJIA [bild]
Nallen65: Jag har sett exakt samma fenomen, vänster sida på hällen strulade och det var dålig kontakt på nollan i en skarv.
SueCia: [citat] Hela inlägget var trams bara, därav lol. Att anmärka på den marginellt exponerade kopparn är bara löjligt och gör ingenting annat än att så oroskänsla hos en redan ängslig TS.
Virtual1: Jo, det var den skissen jag såg, men den säger ju inte var jag ska bända och jag har inte lust att bända överallt utan att veta - vill ju inte bryta sönder nåt =)
mexitegel: Precis, det är rätt många inlägg i denna tråden som ger direkt felaktiga råd, det förvånar mig. Första åtgärd bör vara att säkerställa att ledningarna är spänningsfria. Därefter kan man fundera på åtgärd. I bästa fall är trådarna kvarlämnade som framtida dragtrådar och korrekt frånkopplade och isolerade i ändarna i med wagos eller likannde i apparat eller kopplingsdosa.
O: [citat] Antagligen dålig kontakt i stickproppen. Där det är svart. Om man gissar vilt: Kanske har någon försökt ansluta den till en Termo-dosa. Eller något annat. Så kontakterna har tänjts ut. I så fall kan man ju försöka klämma ihop den igen. Och testa. [citat] Det är en bra idé att byta mot nytt. Då är man säker. ta bilder på befintlig koppling stäng av spänningen demontera
dan_norstedt: [citat] Ja, den här sortens dosclips https://www.elko.se/produkter/14-dosor-tacklock/tillbehor/dosclips, och sedan en lagom många stackningsbara eller en justerbar distansring borde väl lösa problemet? Vid behov, knacka bort material så dosclipsen kan monteras, och vid behov förankra dosans ytterväggar som föreslagits. Fästklor bort och skruva sedan uttaget mot distansring utan glipa
jonaserik: [citat] Troligtvis finns det en kännare för mörkret med och inte bara en rörelsedetektning. Med ny ljuskälla det slå tillbaka och släcka lampan. Med påföljd att det blir mörkt. Rörelsen kanske finns kvar i minnet och tänder upp. Du får avvakta och märka hur den beter sig.