28 753 läst · 63 svar
29k läst
63 svar
Kraftledning nära bostad
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Nej, det är inte riktigt sant. Sprakandet man hör ibland är så kallade Koronaurladdningar. Har inget med sjukdom att göra. Dessa urladdningar uppstår vid blankledarens yta och går mot luften men är inga urladdningar mot jord. De förekommer i fuktigt väderlek men det behövs inga skador i isolatorerna för att fenomenet uppkommer.Demmpa skrev:
Kraftledningar för de högre spänningarna har oftast grupper om 3 eller 4 ledaren för samma fas. Avståndet mellan ledarna är bara någon decimeter. Som resultatet är det elektriska fältet på ytan mindre och koronaurladdningar reduceras eller uteblir.
Koronaurladdningar är på inget sätt farliga men ljudet är ju störande.
Vet du varför det låter som ett godståg om vår vanliga elledning till huset? Luftledning kanske jag ska fylla i med oxå 😜T Thomas_Blekinge skrev:Nej, det är inte riktigt sant. Sprakandet man hör ibland är så kallade Koronaurladdningar. Har inget med sjukdom att göra. Dessa urladdningar uppstår vid blankledarens yta och går mot luften men är inga urladdningar mot jord. De förekommer i fuktigt väderlek men det behövs inga skador i isolatorerna för att fenomenet uppkommer.
Kraftledningar för de högre spänningarna har oftast grupper om 3 eller 4 ledaren för samma fas. Avståndet mellan ledarna är bara någon decimeter. Som resultatet är det elektriska fältet på ytan mindre och koronaurladdningar reduceras eller uteblir.
Koronaurladdningar är på inget sätt farliga men ljudet är ju störande.
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Är det luftledningar in till huset? Om så är fallet är dom på 230/400 V och vid denna spänningsnivå har jag svårt att tänka mig koronaurladdningar och dom brukar inte heller låta som godståg.4774 skrev:
Kan det vara vinden som tjuter i ledningarna?
T Thomas_Blekinge skrev:Är det luftledningar in till huset? Om så är fallet är dom på 230/400 V och vid denna spänningsnivå har jag svårt att tänka mig koronaurladdningar och dom brukar inte heller låta som godståg.
Kan det vara vinden som tjuter i ledningarna? Nej inte in till huset, den är nergrävd. Här blåser det jämnt och de är tysta. Enkom när det regnar under en längre tid och bara på nätterna. De kan spraka och knäppa i dem vid hög värme respektive vid sträng kyla men just det här godstågsljudet som man hör följer luftledningen i våg på våg är det jag inte får kläm på. Har aldrig hört det någon annan stans.