28 420 läst · 63 svar
28k läst
63 svar
Kraftledning nära bostad
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Njae, riktigt så illa som återkallande blev det aldrig. De tog fram en rabatterad modifikation på V70n-modellen där man drog en returledare tillbaka till motorrummet, vilket minskade magnetfältet på passagerarsidan. Så ville man ha den gjord så fick man lämna in bilen på auktoriserad verkstad så fixades det över dagen.Y Yaken skrev:
Nja, underbart vackert läge men lite för många ytor, rum och vrår som behöver uppmärksamhet. Därtill har vi tre barn. Hade varit perfekt för egenföretagare hemifrån men för mycket för oss att ta hand om på eftermiddagar och helger. Var du där?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 921 inlägg
Det ska ju även poängteras (för de försiktiga) att även nergrävda ledningar påverkar på samma sätt men av nån anledning är det bara de synliga som debatteras jämt................
Medlem
· Blekinge
· 10 510 inlägg
Inte riktigt. Luftledningar alstrar både elektriska och magnetiska fält (ingen strålning!) medan jordkabel omges bara av magnetiska fält när det körs ström i dom. I jordkablar är det elektriska fältet avskärmat (förutom småkablar som inte har någon skärm).S Stefan1972 skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Varför alstras ingen strålning? Om du vill säga att man i stort sett alltid är i närfältet så OK. Men att det inte skulle alstras någon EM-strålning vet jag inte om jag köper. Nu är ju våglängden lång, och avståndet till jordplanet kort, så mycket blir det väl inte (är ingen radioexpert) men att säga att det är noll är väl att ta i?T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Västra Finlands län
· 12 inlägg
Det där är en transmissionsledning (kraftledning), av isolatorerna att döma är den god för upp till 400 kV. Jag har ärligt talat inte den blekaste aning om vad den strålar och hur mycket, men åtminstone i fuktig väderlek skapas coronaurladdningar som manifesterar sig ett ganska hårt fräsande/surrande ljud. Jag skulle inte vilja bo närmare än 500 meter en transmissionslinje. Och jo, detta baserat bara på "magkänsla".Humlo skrev:
Jag har hört sånt surrande ljud när jag varit ute och gått ibland och trott att det varit något fel på ledningarna. Typ att de ramlat ner eller legat emot något. Bra att få reda på vad det handlar om för jag skulle inte vilja leva med ett sånt surrande ljud i min egen trädgård i princip.O onkelrolle skrev:
Surrandet från luftledningar är elektricitet som hoppar mellan ledning och jord, via isolatorerna.
Om det är tort i luften och det surrar så är isolatorerna dåliga (tex spruckna).
Ju högre luftfuktighet det är ju mer surrar det om ledningarna, man kan t.o.m. höra hur det knastrar.
Om det är tort i luften och det surrar så är isolatorerna dåliga (tex spruckna).
Ju högre luftfuktighet det är ju mer surrar det om ledningarna, man kan t.o.m. höra hur det knastrar.