E elmont skrev:
Och vad är strålning? och vad är magnetiska resp elektriska fällt?
Strålning är emission eller transmission av energi i from av vågor eller partiklar igenom det tomma rummet eller ett medium. Några olika typer av strålning är t ex elektromagnetisk strålning (radio, mikrovågor, synligt ljus, röntgen, gammastrålning osv.), partikelstrålning (alfa-, beta-, neutronstrålning), akustisk strålning (ljudvågor i luft, eller sesmiska vågor i mark) etc. Elektromagnetiskt strålning är (eller kan iaf förstås som) ett magnetiskt och elektriskt fält som i synkroniserade svängningar växelverkar och färdas som en våg. Detta på så långt avstånd från (exv.) de laddade partiklars rörelse som skapade dem att de kan sägas vara oberoende av dem.

Magnetiska fält är vektorfält som uppstår från laddade partiklar i rörelse (ström), eller intrinsiskt magnetiska material. Ett magnetiskt fält utövar krafter på laddade partiklar i rörelse, och vridmoment på magneter. Ett fält som dessutom varierar i styrka med position i rummet utövar krafter på magneter. Eftersom både styrka och riktning på fältet kan variera med position, så kallar vi det ett vektorfält.

(Tänk en karta över vindstyrkan. I varje punkt så har vinden både en styrka/hastighet, och en riktning. Det är alltså ett annat exempel på ett vektorfält i 2D. Jämför med en temperaturkarta. I varje punkt så varierar temperaturen, men den har ingen annan storhet associerad med sig, t ex ingen "riktning", så det är ett bra exempel på ett skalärfält).

Ett elektriskt fält är också ett vektorfält som beskriver kraft och riktning från elektrisk attraktion och repulsion på en tänkt laddad partikel i varje punkt. Denna kraft som verkar på laddade partiklar kallas coulomb-kraft. Så om du i det första fallet får bära med dig en liten magnet i rummet och notera kraft, moment och riktning, så får du i det här fallet gå omkring i rummet med ett kattskin (eller ebonitstaven, jag kommer inte ihåg vilket) och notera hur den attraheras/repelleras av alla andra källor och notera hur fältet ser ut. Jmf, vindstyrkekartan ovan.

Vill man veta mer, och det skall man ta sig en ordentlig funderar på innan man svarar "ja" på:), så finns det otäcka kurser på universitetet som går igenom allt detta; både matematiken ("pot och fält-"), och fysiken/el-läran, på alla bättre fysik- och elektro- civilingenjörsprogram vid ens närmaste välsorterade tekniska högskola.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Då kommer jag till nästa delfråga, vad består själva "kraften" av ? Har man en bil i en bogserlina och drar är det linan som överför kraften mellan bilarna, men "linan" mellan partiklarna vad är det, oavsett om den attraherar eller repellerar

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Varför alstras ingen strålning? Om du vill säga att man i stort sett alltid är i närfältet så OK. Men att det inte skulle alstras någon EM-strålning vet jag inte om jag köper. Nu är ju våglängden lång, och avståndet till jordplanet kort, så mycket blir det väl inte (är ingen radioexpert) men att säga att det är noll är väl att ta i?
Strålning är kopplade elektriska och magnetiska växelfält som har en fortplantningsriktning. E-fält och B-fält svänger i plan som är vinkelräta mot varandra och mot fortplantningsriktningen. Det tidsberoende E-fältet genererar det tidsberoende B-fältet och vice versa. Allt enligt Maxwell-lagarna. Det karakteristiska är att strålningen fortsätter även om källan stängs av. Därför kan vi se ljus som uppstod för miljontals år sedan i universum även om Stjärnan i från redan är död.
Växelfälten runt ledningar har så låg frekvens att de inte fortplantar sig. Stänger du av källan (ström eller spänning) så finns inget fält kvar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Strålning är kopplade elektriska och magnetiska växelfält som har en fortplantningsriktning. E-fält och B-fält svänger i plan som är vinkelräta mot varandra och mot fortplantningsriktningen. Det tidsberoende E-fältet genererar det tidsberoende B-fältet och vice versa. Allt enligt Maxwell-lagarna. Det karakteristiska är att strålningen fortsätter även om källan stängs av. Därför kan vi se ljus som uppstod för miljontals år sedan i universum även om Stjärnan i från redan är död.
Håller helt med dig så långt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Växelfälten runt ledningar har så låg frekvens att de inte fortplantar sig. Stänger du av källan (ström eller spänning) så finns inget fält kvar.
Och här undrar jag följande: Om det vore sant, dvs att det var ett rent frekvensberoende, så skulle ju exempelvis inte ELF-kommunikation med u-båtar fungera(i 3-30Hz bandet. Notera inte "kilo" Hz). Ej heller skulle radioastronomerna som tittar på SLF-spektrum ha någon större glädje av det.

Så så enkelt kan det inte vara?

E elmont skrev:
Då kommer jag till nästa delfråga, vad består själva "kraften" av ? Har man en bil i en bogserlina och drar är det linan som överför kraften mellan bilarna, men "linan" mellan partiklarna vad är det, oavsett om den attraherar eller repellerar
Det är faktiskt samma krafter! (Nåja... Om man kisar lite. Det är naturligtvis mera komplicerat, än så) Det du känner som kraft när du drar i ett rep som sitter i en bil är elektromagnetiska krafter. Både inom olika molekyler, samt mellan molekylerna. Eftersom skalan är så liten, dvs avstånden korta, så blir krafterna (generellt) stora. Dvs i jämförelse med vardagliga avstånd och krafter. (Också detta en förenkling).

Men samma krafter verkar även över större avstånd, men blir då svaga. Så, om du tror på "rep" så måste du också tro på "kattskinn och ebonitstav", eller för den delen "permanentmagnet". :) Summa summarum, kraften bara "är". Den "består" inte av något. Man kan säga att standardsvaret är: "för att universum fungerar så".

Men "förstå" det här, är naturligtvis inget man bara gör i en handvändning. Vi saknar ju typiskt erfarenhet från sådana fenomen från vår uppväxt, så det enda sättet att "förstå" dem är att göra experiment, läsa, och räkna. Som Einstein lär ha svarat på frågan om han kunde förklara radio för en kvinna som frågade honom: "Tänk dig att du har en mycket lång katt, med svansen i Chicago och huvudet i New York. Tänk dig att du drar katten i svansen i Chicago så jamar den i New York. Är ni med mig så långt? Bra. Tänk då samma sak, utan katt..."

• Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
Lågspänning är det inte, snarare 10kV, En tumregel: Höjden över mark för luftledningen gånger 5. Detta avstånd är minimum till bostaden. Har också hört 10 gånger. Tryggast så.

Nja, jag är inte nöjd med det svaret LSA, påverkar en atom en annan atom (oavsett avstånd) så måste det väl vara nått som påverkar. Och vad är det som påverkar, att säga att det bara fungerar så, räcker inte som svar. Jag vill veta varför.

E elmont skrev:
Nja, jag är inte nöjd med det svaret LSA, påverkar en atom en annan atom (oavsett avstånd) så måste det väl vara nått som påverkar. Och vad är det som påverkar, att säga att det bara fungerar så, räcker inte som svar. Jag vill veta varför.
Ja, jag är iaf inte mannen att förklara det (och jag är ju inte fysiker heller). Jag får trösta mig med att jag är i gott sällskap. Nobelpristagaren i fysik Richard Feynman klarade inte av det heller:

L
S Sandia skrev:
Tack för svar! Jag är extra försiktig då jag fick leukemi som barn. Bodde ca10-15 meter från tågräls mina första 6 år. Vet minst ett barn till i samma område som fick leukemi.

Men jag vet att det mätts under en del liknande ledningar och att värdena blir mindre än vid en klockradio. Om det är så är jag intresserad av huset, annars vågar jag nog inte.

Jag ska absolut ringa nätbolaget.
Några bekanta på långt avstånd. De bodde ungefär så. Dottern fick leukemi och dog förra året, blott 14 år. Sedan flyttade de.

E elmont skrev:
Du är på fel spår elmont här är inte frågan varför utan hur och hur kan det beskrivas. Om du mot förmodan skulle gräva mer vilket LSA lite varnade för skulle jag råda till den klassiska inställningen i teoretiska fysiken: "Man förstår inte men man vänjer sig vid tankesätten".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja må kanske vara på fel väg men det som intresserar mig är första hand varför och i andra hand resultatet.
Att likt en bandspelare upprepa vad någon annan sagt utan att förstå ligger inte för mig.

tommib
Tja..... Jag är nog inte heller rätt person att förklara exakt hur det hela funkar men du kan börja läsa på Wikipedia om standardmodellen. Därifrån kommer man vidare till stark och svag interaktion, elektromagnetism och gravitation som är de fyra fundamentala krafterna. Från det kan man sedan ta sig vidare till hur materia interagerar.

Att förstå detta är inget som jag förmår. Det är det nog få människor i världen som gör.

Att tro att det ska gå att förklara detta på ett enkelt sätt är tyvärr väldigt naivt.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Skulle aldrig bo nära en stor kraftledning (jag bor ca 300 m från en 400kV ledning), men din ledning skulle jag inte oroa mig för

Är det Skrylle i bakgrunden?
Hej gammalt inlägg men jag gör ett försök o hoppas du ser min fråga. Jag har frågor om att bo nära 400 kv ledning. Hör du ledningen när du är ute? Upplever du problem att bo så nära. Har ledning tillkommit i efter hand för dig ved du hur mycket huspriserna påverkats att ledningen är nära husen. Tack på förhand. Mvh Anna

4774
M M Anna skrev:
Hej gammalt inlägg men jag gör ett försök o hoppas du ser min fråga. Jag har frågor om att bo nära 400 kv ledning. Hör du ledningen när du är ute? Upplever du problem att bo så nära. Har ledning tillkommit i efter hand för dig ved du hur mycket huspriserna påverkats att ledningen är nära husen. Tack på förhand. Mvh Anna
Jag kan svara då vi har en kraftledning av största slaget tvärs över en bortre del av vår fastighet. Själva stolparna står uppe på ett av våra berg. Vi har bott här i 10 år och vi har aldrig märkt av ledningarna överhuvudtaget vare sig hälsorelaterat eller höga sprakande eller egentligen något ljud från dem.
Då låter det mer om vår vanliga elledning som sjunger som ett godståg vid större skyfall. Tog mig ett tag att inse var det ljudet kom från kan jag säga. Nu kommer vi slippa detta kraftnät över tomten då de drar det i en annan sträckning just förbi vår by tack vare försvaret då foa har sitt skjutfält och allt vad de nu pysslar med där kraftnätet går precis vid sidan om deras område och det störde tydligen så ibland är det bra att ha försvaret som granne 😄

M M Anna skrev:
Hör du ledningen när du är ute?
För att höra en kraftledning så måste det vara fuktigt väderlek samt trasiga (tex spruckna) isolatorer.

Det är alltså överslag mot jord man hör.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.