harry73 harry73 skrev:
Skulle aldrig bo nära en stor kraftledning (jag bor ca 300 m från en 400kV ledning), men din ledning skulle jag inte oroa mig för
Varför inte? Vad räknar du som nära?
Av ren nyfikenhet alltså.

Jag är uppvuxen ca 20 meter från en 10kV ledning men jag tror inte att det är den som är orsak till att jag är som jag är. Rent fysiskt har ingen i syskonskaran några problem som går att skylla på kraftledningen. ;)

harry73
tveksamt tveksamt skrev:
Vad räknar du som nära?
Bra fråga. Beror nog lite på hur tydlig den syns, hur den ligger i förhållande till trädgård och hus, men 300 m som vi har idag är alltså inget problem för oss. Den känns inte alls i närheten.
Kommer den närmare 50 m, tror jag inte jag skulle köpa huset och ligger den runt 100 m, beror det väldigt mycket på omständigheterna.

Jag skulle själv undvika att få en ledning över tomten, men det är främst av estetiska skäl. Men även detta med att framtida köpare kan skrämmas iväg. Diskussionerna om farligheten med fält från ledningar går lite upp och ner, och det kan mycket väl vara så att det pågår en mer hysterisk klappjakt mot el, den dagen man skall sälja själv.

Jag tror också att om den nuvarande trenden mot mera elbilar fortsätter, så att en majoritet av bilförsäljningen går mot renodlade elbilar om några år. Då kommer vi att få se en senkommen snabb utökning av elnäten. Infrastrukturen kommer inta att klara om alla börjar ladda sina elbilar när de kommer hem vid 6 tiden. Dvs. de där stolparna kanske uppgraderas.

Det finns ingenting som stödjer tesen att elektromagnetiska fält orsakar cancer. Däremot har ju banvallar och räls vid järnvägar besprutats en hel del av klart cancerogena ämnen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jo, vid fältstyrkor över gränsvärdet (vet ej hur mycket över ) så har man konstaterat en ökad risk för just barnleukemi. Tror jag såg att man bedömer att ungefär ett barn vartannat år får leukemi i Sverige pga onormalt höga elektromagnetiska fält. Av ca 100 fall om året. Men det betyder att fältstyrkor som faktiskt förekommer i bostäder i ovanliga fall, rent statistiskt kan orsaka det.

Däremot så vet man inte exakt vilken mekanism som är inblandad.

Det är i mina ögon en oroande hög frekvens. För det kan inte finnas speciellt många som bor med fält som överstiger gränsvärdena.

harry73 harry73 skrev:
Bra fråga. Beror nog lite på hur tydlig den syns, hur den ligger i förhållande till trädgård och hus, men 300 m som vi har idag är alltså inget problem för oss. Den känns inte alls i närheten.
Kommer den närmare 50 m, tror jag inte jag skulle köpa huset och ligger den runt 100 m, beror det väldigt mycket på omständigheterna.
Med andra ord av estetiska anledningar snarare än oro för elledningarna i sig?

H hempularen skrev:
Jo, vid fältstyrkor över gränsvärdet (vet ej hur mycket över ) så har man konstaterat en ökad risk för just barnleukemi. Tror jag såg att man bedömer att ungefär ett barn vartannat år får leukemi i Sverige pga onormalt höga elektromagnetiska fält. Av ca 100 fall om året. Men det betyder att fältstyrkor som faktiskt förekommer i bostäder i ovanliga fall, rent statistiskt kan orsaka det.

Det är i mina ögon en oroande hög frekvens. För det kan inte finnas speciellt många som bor med fält som överstiger gränsvärdena.
Jo, det stämmer att det finns en möjlig koppling mellan barnleukemi och magnetfält.Jag förmodar att du ev använt detta som källa:
https://www.stralsakerhetsmyndighet...teknik/magnetfalt/halsorisker-med-magnetfalt/

Brasklappen i slutet är dock värd att hålla i minnet: Om magnetfält bidrar till uppkomsten av cancer, är risken liten jämfört med risken att få cancer av andra orsaker.

Minns att det var en mindre hysteri för några år sedan med bilar som hade batteriet i bak, och kablarna gick i kupen under förarstolen. Det var väl volvo som fick återkalla bilar och modifiera dragningen.
Jag har också läst att det finns en förhöjd risk för leukemi hos lokförare, men kan inte hitta något direkta källor på det nu. Det skulle i så fall vara pga magnetfälten inne i loket och inte pga kontaktledningen. Som sagt om man bor i närheten av en järnväg är (var) nog gamla kreosotimpregnerade slipers en större cancerrisk..

Redigerat:
H hempularen skrev:

Stämmer detta verkligen? Mig veterligen så har man hittat indikationer på det, men inget som klart visar att det är så.
Jag vet att IARC klassar lågfrekventa magnetfält som "möjligen cancerframkallande" vilket säger att de inte kan visa på att det ger en ökad risk, bara att det kan vara så vilket är mycket mindre definitivt.
Folkhälsomyndigheten formulerar sig som så: "Studier tyder på att kraftfrekventa magnetfält skulle kunna öka risken för leukemi hos barn."

Inne i lok, iallafall av äldre modell är magnetfälten så stora att det går trögt att vrida en metallbit man håller fritt i luften. Men det har som sagt inget med ledningarna att göra, utan är läckfällt från transformatorn i loket.

harry73
tveksamt tveksamt skrev:
Med andra ord av estetiska anledningar snarare än oro för elledningarna i sig?
Både och. När jag går under kraftledningen känns det konstigt, och jag försökte återskapa var det börjar kännas.
Därav 50m (från tomtgränsen) som minsta avstånd. Därefter blir det lite mer beroende på försäljningsstatistik och hur mycket kraftledningen syns.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Och angående strålning bör man nog vara betydligt mer rädd för solens strålning, den framkallar cancer i flerfaldigt större utsträckning än det som ev kommer från kraftledningar. Dessutom är det inte bevisat att strålningen som kommer från tex månen är ofarlig så man bör nog hålla sig inne för säkerhets skull. ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och angående strålning bör man nog vara betydligt mer rädd för solens strålning, den framkallar cancer i flerfaldigt större utsträckning än det som ev kommer från kraftledningar. Dessutom är det inte bevisat att strålningen som kommer från tex månen är ofarlig så man bör nog hålla sig inne för säkerhets skull. ;)
Och jag framhäver att det som kommer från kraftledningar INTE är strålning! Det är elektromagnetiska växelfält som är något helt annat. Från luftledningar kommer elektriska fält och magnetiska fält, från jordkablar kommer det enbart magnetiska fält (i obefintliger doser).
Det finns en forist som tycker annorlunda men han har inte läst färdigt och pratar strunt.

harry73
Problemet med huset är inte elledningen, men att vägen in till byn är relativ högtrafikerad och lite för smal. Det finns dessutom ingen busslinje i närheten. Så man är mycket beroende av bilen. Det kan vara problematiskt om man har barn som har aktiviteter och kompisar i byn eller lund.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.