A Alexn72 skrev:
Då blir det helt plötsligt en planeringsfråga.
Absolut,vet av egen erfarenhet

Cefalon Cefalon skrev:
atade med en annan firma som skrattade till lite när berättat vad jag betalat för och kan tänka sig färdigställa jobbet men vill ha bilder på golvvärmen. Elektriker har nu skickat bilder och nu n
Cefalon Cefalon skrev:
Då har jag använt elektriker till huset på landet och tycker att det är löjligt dyrt i förhållande till elektriker i Stockholm. Känner mig lurad.

Ni som ev. arbetar som elektriker kanske kan kommentera om vad som är rimligt.

* ca 7kvm badrum golvvärme
* VP rör till 6st spottar
* Slang till handdukstork
* Slang till fläkt vid dusch
* Slang till badrumsspegel
* Slang till tävttmaskin

Badrummet var reglat när elektriker kom till plats och han säger det tog tid att göra plats för rör/slang med multimaskin.

Problem efter installation:
1) det går inte att komma genom med kabel till handdukstork
2) helt stopp i röret till badrumsspegeln

Totalt 14h arbete 520kr + moms 7280 + moms = 9464 kr. 4h går väl till bilkörning och då återstår 10h för att göra jobbet. Tydligen så behövdes 2 dagar för golvvärmen och då blev det 2 resor a ca 65km per resa.

Jag pratade med en annan firma som skrattade till lite när berättat vad jag betalat för och kan tänka sig färdigställa jobbet men vill ha bilder på golvvärmen. Elektriker har nu skickat bilder och nu någon vecka senare så ser jag att bilderna är på ett annat badrum!! Slarv eller bara oseriöst??

Jag har själv kaklar och dragit sladd i alla rör förutom där det inte går.

Summan kanske inte är så himla hög men betänk knappt halva jobbet är utfört så för detta lilla badrum så skulle elektriker jobbet kunna landa på ca 25 000kr och då kanske inte ens spegeln kommer att fungera. Det skulle jag inte få betala i Stockholm med lokal elektriker.
Tack för alla svar! Då är inte summan orimlig enligt er förutom att jag inte kan dra genom sladd i alla rör. Det behöver ju åtgärdas.

Tycker också priserna låter helt ok.

Tycker också att det är märkligt att du ska tråda själv, det gör man normalt som elektriker och är aldrig något jag hade tillåtit kund att göra själv. Vad har du för fjäder när du försöker komma igenom? Du kan testa att dammsuga igenom murarsnöre med en tuss plast eller liknande i änden. Dock är det troligt att det är skruvat i rören.

Vet inte riktigt vad du förväntar dig gällande ex garantiåttagande när du gjort halva jobbet själv.

• Gilla
Cefalon och 3 till
  • Laddar…
M
Inget konstigt alls.

• Gilla
Cefalon
  • Laddar…
Jag tycker också att det låter märkligt. Varför har du gjort delar själv? Det blir en riktig röra om vem som har ansvaret då. Och att byta företag kommer bara bli dyrare, om du ens får tag i någon som är villig att ta över ansvaret.

Själv drar jag alltid i tråd direkt för att slippa problem med stopp i rören, men mest sannolikt så har det skruvats i rören när skivorna monterats, vilket inte är elektrikerns fel.

Så tyvärr känns det som att du fick en helt okej elektriker till ett helt okej pris och du brände bron i bägge ändar. Jag tvivlar starkt på att du betalar mindre i Stockholm för det där (exkl milkostnaden).

För att lösa det hade jag skaffat en riktig dragfjäder, inget hobbyskräp och prövat med det. Prova även från bägge håll av röret.

Garanti på golvvärme kommer du inte få från elektrikern heller då det krävs tester vid både förläggning, efter ingjutning och vid inkoppling.

• Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Den där bilden på golvvärmeslingan ser inte alls bra ut. Den ligger väl för nära golvbrunnen och varför alla konstiga böjar? De slingor jag sett har alltid varit estetiskt tilltalande även om det ska flytas in eller är det där normalt av elektriker?
Nja även om det inte är den snyggaste jag sett så ser jag inget som är direkta varningsklockor heller. Avståndet till brunnen har bara med fallet att göra

J Jonas Arvidsson skrev:
Tycker också priserna låter helt ok.

Tycker också att det är märkligt att du ska tråda själv, det gör man normalt som elektriker och är aldrig något jag hade tillåtit kund att göra själv. Vad har du för fjäder när du försöker komma igenom? Du kan testa att dammsuga igenom murarsnöre med en tuss plast eller liknande i änden. Dock är det troligt att det är skruvat i rören.

Vet inte riktigt vad du förväntar dig gällande ex garantiåttagande när du gjort halva jobbet själv.
Tack för bra tips! Jag förväntar mig bara att kunna komma igenom med 1,5mm² kablar. En sådan här https://www.elbutik.se/product.html...tZfUHNfBAv7oCQBexVyQ2ea0wWvsU3HwaAjxgEALw_wcB

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tycker också att det låter märkligt. Varför har du gjort delar själv? Det blir en riktig röra om vem som har ansvaret då. Och att byta företag kommer bara bli dyrare, om du ens får tag i någon som är villig att ta över ansvaret.

Själv drar jag alltid i tråd direkt för att slippa problem med stopp i rören, men mest sannolikt så har det skruvats i rören när skivorna monterats, vilket inte är elektrikerns fel.

Så tyvärr känns det som att du fick en helt okej elektriker till ett helt okej pris och du brände bron i bägge ändar. Jag tvivlar starkt på att du betalar mindre i Stockholm för det där (exkl milkostnaden).

För att lösa det hade jag skaffat en riktig dragfjäder, inget hobbyskräp och prövat med det. Prova även från bägge håll av röret.

Garanti på golvvärme kommer du inte få från elektrikern heller då det krävs tester vid både förläggning, efter ingjutning och vid inkoppling.
Jag har dragit in kabel för att spara några kronor. Brukar att göra detsamma hemma (även så klart flexrör) i Stockholm och sedan kommer elektriker och kopplar in.

Cefalon Cefalon skrev:
Jag har dragit in kabel för att spara några kronor. Brukar att göra detsamma hemma (även så klart flexrör) i Stockholm och sedan kommer elektriker och kopplar in.
Det låter som ett väldigt ovanligt upplägg. Jag har stött på att kunden vill sätta dosor och dra slang själv och sedan att vi drar i trådarna och kopplar ihop.
Men med vårt egenkontrollprogram så tillåter det inte kunden att göra något själv.

Och det kan inte vara så mycket pengar det sparar heller.

Är det inte bäst att ringa tillbaka samma elektriker och be honom göra klart? Det känns som den enklaste och bästa lösningen

M Modski skrev:
Inget konstigt alls.
Tack🙏

Som flera skriver så är de inte farligt de priset,

• Gilla
Cefalon
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Som flera skriver så är de inte farligt de priset,
Tack! Nej, det är väl den här "stressen" ifrån andra kostnader i samband med badrumsrenoveringen som gör att jag reagerat extra starkt på kanske just elektrikerjobbet - som är en av de sista fakturorna i just detta projektet :)

Cefalon Cefalon skrev:
Tack! Nej, det är väl den här "stressen" ifrån andra kostnader i samband med badrumsrenoveringen som gör att jag reagerat extra starkt på kanske just elektrikerjobbet - som är en av de sista fakturorna i just detta projektet :)
Vänta bara rörmokare faktura..

• Gilla
Cefalon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.