D dan_norstedt skrev:
Ja, för om skyddsjorden är inkopplad på elementet så har man förstört skyddsmetoden "isolerad miljö" (vilket är vad elsäkerhetsverket syftar på).

För att sammanfatta (med tanke på att det finns kommentarer en bit upp som tyder på detta inte varit helt klart för alla):

Om man har ett skyddsjordat system så ligger säkerheten i att säkringen går för fel som spänningssätter metalldelar.

Om man har ett system med isolerad miljö (vilket numera inte får nyinstalleras) så bygger det på att ett enkelfel där en metalldel blir spänningssatt inte blir någon farlig ström då det inte finns något jordat i närheten som den kan avledas till. (Sedan finns det tveksamheter i hur det egentligen ligger till med inget jordat i närheten i verkliga fall.)

Så i båda fallen har man en extra skyddsnivå som hindrar att felet blir farligt ifall ett hölje skulle bli spänningssatt.

Men en blandning av jorda och ojordat gör att man saknar en skyddsnivå (om man berör trasig ojordad apparat och skyddsjordad hel apparat samtidigt), och kan därmed ge livsfara vid enkelfel. Och har aldrig varit tillåtet (angående kök+matplats med blandning av uttag så såg man det som olika rum och man skulle ha ett minimiavstånd mellan uttagen för att hålla isär zonerna - och i just detta fallet är min rekommendation att bygg om till jordat vid matplatsen för är detta med isolerad miljö högst tveksamt här.)

Så att koppla ur skyddsjorden i elementen som Bo säger höjer säkerheten, för man återställer då skyddsnivån (till den nivå som det gamla regelverket krävde - sedan är det en tolknings/tänjningsfråga om installation tillåter att man kan falla tillbaka på det, men det är iallafall inte uppenbart otillåtet). Sedan kan det vara så att tillverkaren inte tillåter sådan inkoppling av andra skäl som EMC, men just MET-308 finns i en version med stickpropp, vilka då enligt regelverket får kopplas in i ojordade uttag i isolerad miljö. (Jag har gamla ojordade klass 0 element i plåt från 70-talet liggande, dessa var vanliga förr i tiden.)

Finns inget krav på att alla ojordade uttag i en isolerad miljö behöver ligga på samma fas, man klarar ändå enkelfel där en apparat spänningssätter höljet, och det är inom (det gamla) regelverket. (Men om två gör det, mycket värre än de ligger på samma fas, så bra är det inte.)

Den stora svagheten med isolerad miljö (utöver att om den verkligen är isolerad) är att det är svårt att upptäcka enkelfel, men man kan ju minska den risken genom att vara uppmärksam på oväntade kittlingar och kontrollmäta apparathöljen, både för kortslutning mot nolla ("fuskjord") och fas, regelbundet eller vid misstanke.

Så lokala jordfelsbrytare på elementen höjer säkerheten då den hanterar dubbelfel, men jag har inte sett några portabla jordfelsbrytare som inte måste återställas efter strömavbrott (undantaget byggcentraler och liknande byggen med normapparater), så jag skulle personligen avstå. Samt att stickpropp inför en viss brandrisk då vägguttag generellt är designade för tillfällig inkoppling (och det är milsvid skillnad på kvalité - själv använder jag bara ELKO.). Bättre då att ta tjuren vid hornen och bygga om de specifika rummen ifråga till jordad miljö än att bygga vidare i den isolerade miljön.
Hej Dan och tack för ditt bidrag i tråden!
Vi håller nog fast vid att hålla allt ojordat, pga alla våra fina klass0-lampor (flera är av metall)..
Vi har precis inhandlat ett Adax klass2-element 800W med ojordad stickpropp, anslutet till ett helt nyinsatt ojordat uttag installerat av auktoriserad el-firma, ev Elko, dyrt var det iaf..
Om det nya klass2-elementet verkar fungera bra så byter vi eventuellt ut de övriga elementen till likadana, men då med fast-anslutning. (Eventuellt = om vi inte är 'snåla' och låter koppla bort skyddsjorden på de befintliga fastinstallerade elementen).
Och så har vi nu inhandlat några portabla jordfelsbrytare (Malmbergs) som vi tänker ansluta till utvalda klass0-lampor.
Tyvärr kan vi ju inte använda portabel jordfelsbrytare till de befintliga fastinstallerade elementen..
Finns det ingen 'fast' jordfelsbrytare som man (elektriker) kan och får sätta lokalt på väggen, t ex nere bredvid ett element, eller är alla gjorda för att sitta i elcentraler?

• Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
jag har inte sett några portabla jordfelsbrytare som inte måste återställas efter strömavbrott
Jag har en sådan som säkert är minst 25 år gammal. Jag har ingen aning om den finns att köpa idag. Den är på landet så jag kan inte kolla fabrikatet. Den påverkas inte av strömavbrott utan fortsätter att vara "påslagen".

O Okal1os skrev:
Finns det ingen 'fast' jordfelsbrytare som man (elektriker) kan och får sätta lokalt, t ex nere bredvid ett element, eller är alla gjorda för att sitta i elcentraler?
Köp en liten normkapsling att sätta personskyddsbrytaren i bredvid elementet så har du det du vill ha.

• Gilla
Okal1os och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Köp en liten normkapsling att sätta personskyddsbrytaren i bredvid elementet så har du det du vill ha.
Det låter som ett bra förslag!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.